Upgrade: Profitec Pro 800

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor CafeSolo » ma 21 jan 2019, 15:11

Als je de portafilter uit de machine laat als de machine niet aanstaat gaat hij ook veel langer mee.
Dan krijgt te seal de tijd om terug in vorm te komen. Ook tussen de shots draai ik de portafilter niet volledig aan. Hij hangt maar net in de groep. Zo komt er minder druk op de seal en blijft de portafilter toch warm.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14935
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor fransg » ma 21 jan 2019, 15:12

Maar blijf eraf zolang het niet lekt
Mede eens.

Bij installatie voldoende smeer meegeven, na installatie het overdadige smeer weghalen vooraleer het douchementeerscherm erop wordt gezet en vervolgens pas ermee rommelen als er wat mis is.

Hooggevoelige mensen die sterk nerveus zijn aangelegd en derhalve de groep hoogfrequent uiteen trekken om na te gaan of alles nog werkt, die krijgen eerder last van gebreken, klachten, spasmen in de hevelheffing en gaan dan allerlei alternatieve zuigerringen bestellen.

De Londinium ringbezuigering past in de breedte het beste in de begleuvings-inkeping in de zuiger en heeft daarvandaan een betere afbedichting, wat je bij uitstek terugverdient in de machines die op boilerdruk de prae-infusementen doen. Ook bij andere machines heeft het zijn werking, maar wie reeds geniet van zijn zuigerringvariant en geen klachten of gebreken ervaart, moet zeker niet overstappen omdat onrust ook weer trammelant kan oproepen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6377
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor cremalover » ma 21 jan 2019, 15:51

De Londinium ringbezuigering past in de breedte het beste in de begleuvings-inkeping in de zuiger en heeft daarvandaan een betere afbedichting,

De brede kant van de zuivering.Is dat de tegenovergestelde kant van de lengtemaat?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14935
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor fransg » ma 21 jan 2019, 16:27

De Londinium ringbezuigering past in de breedte het beste in de begleuvings-inkeping in de zuiger en heeft daarvandaan een betere afbedichting,

De brede kant van de zuivering.Is dat de tegenovergestelde kant van de lengtemaat?
Het is een kwestie van perspectief. Een levensbeschouwelijke kwestie.

Meer technisch gezien, is de doorgaans geleverde ring net iets krapper van afbemeting zodat deze enigszins kan bewegen binnen de toegemeten richel / inkeping in de zuiger. Vooral bij lage pre-infusiebedrukking kan er dan kostbare lucht wegscheten met het gevolg dat de hefboom die toch al erg hoog pas pakt, nog een weinig verder omhoogschiet vooraleer deze 'pakt'.

Ik heb het idee dat die speling bij de doorsnee ringen het gevolg is van de maatgeving, waarbij het ene is gespecificeerd in millimeters en het andere in inches. Die twee eenheden krijg je niet uitgelijnd zonder meerdere cijfers achter de komma en indien men dan afrondt vanuit de gedachte "we hebben het hier over rubber en da's immers flexibel dus die paar honderdsten boeien niet" dan krijgt men dientengevolge te maken met speling in de groef.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » ma 21 jan 2019, 22:13

Zo even bijlezen! Weer een hoop interessante info gedeeld, dank. Ik geloof niet dat ik klachten heb over de pistonringen, maar het douchefilter wil ik wel proberen want ben nu erg nieuwsgierig of dit iets uitmaakt en als ik dan toch ga bestellen dan ook maar een groepering erbij... Nog even verder lezen over de pistonringen...
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » wo 23 jan 2019, 17:11

Van pommeren heeft het andere douhe scherm niet en ook niet de juiste ringen dus bestelling bij cafelat gedaan, scherm, groepsring en ook piston ringen. Ga uitproberen en ben benieuwd of ik verschil merk. Zo niet dan weten we dan tenminste ook weer ;) voorlopig zitten de oude pistonringen nog prima dus dat kan nog wel even duren.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor Cubeman » do 24 jan 2019, 09:20

Ben benieuwd hoe de Cafelat pistonseals je gaan bevallen.
Ik ga het met enige interesse volgen.
De Cafelat groepring bevalt mij in ieder geval prima net als het IMS 35UM douchescherm.
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » wo 30 jan 2019, 18:21

Zo gisteren al is het pakketje van cafelat afgeleverd. Dat gaat dus lekker snel! Zojuist het nieuwe scherm + ring erin gezet. Met de kit ging het soepeltjes. Ben benieuwd, van t weekend experimenteren!
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » zo 10 feb 2019, 12:08

Even een update: inmiddels zit de cafelat groepsring in de machine. Het monteren ging prima met wat loxeal om te monteren zoals het filmpje laat zien. De ring voelt tov de oude ring erg soepel.

Het filterdrager zit wel iets strakker en ik kan m minder ver doordraaien, daardoor wel meer headspace. Al blijft 18 gram een imprint opleveren maar 17 gram gaat met bv. de yellow Bourbon goed. Malabar bv. heeft meer ruimte nodig. Doorloop is met het douche scherm met gaatjes wel anders. Maar ik zie dat de doorloop erg afhangt van hoe goed ik roer en tamp, dus nog erg wisselend. Kortom ik hoop dat ik dit zie verbeteren met de niche. Overigens vind ik de smaak er wel weer op voorruit gegaan maar kan niet goed duiden of dat bv. aan zo’n nieuw scherm kan liggen of omdat ik steeds beter met de machine overweg kan. Ik wil nog een keer aan de slag met een groter ims bakje om te kijken wat dit oplevert. Maar nu eerst aftellen naar de niche en daarna is het tijd voor een onderhoudsbeurt.

Overigens vraag ik me af of het bij deze machine ook nodig is om het drukventiel in de waterbak uit te laten komen? Nu sputtert dit ook boven de boiler uit?

Laatst gewijzigd door mloes op zo 10 feb 2019, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6377
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor cremalover » zo 10 feb 2019, 12:22

daarna wil ik eens voor een beurt op pad.

Ik zou dit anders formuleren.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron