Upgrade: Profitec Pro 800

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » zo 09 dec 2018, 11:23

Zo’n upgrade gaat toch altijd weer sneller dan je denkt! Maar inmiddels staat de Profitec Pro 800 die ik overgenomen heb van een forum lid hier op mijn aanrecht te blinken!
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... 3ac5fa.jpg[/IMG]


Ik heb ernaast ook de londinium en de strega in beeld gehad. Maar voor de londinium had ik nog even door moeten sparen en de strega heb ik uitgeprobeerd bij een ander forumleden (dank!) maar daar had ik toch minder een klik mee. Wat overigens meer in de uitstraling en de touch zat. De pro voelt degelijker aan, maar ik moet de strega nageven: je kan er geen slechte koffie mee zetten. De leercurve met de profitec is wat uitdagender denk ik en het handmatige sprak me meer aan tov de pomp. Verder ziet de machine er tip top uit, en is 1 veer verwijderd. Of dat een voordeel of een nadeel is zullen de meningen hier over verschillen, feit is wel dat het m een stuk prettiger hanteerbaar maakt! Ik heb de versie met 2 veren ook getest dus heb het verschil kunnen voelen. Over de plus en min hiervan voor waar het om draait, de kofiie, ben ik nog volop aan het lezen op HB. Ook zit er een IMS douchescherm op.

Inmiddels al een weekje ermee gespeeld, met een zak net een beetje foute bonen (te oude bocca bonen omdat ik me een maand vergist had met de branddatum). Voor cappuccino’s nog net te doen en daarmee goede en weggooi shot gehad. Nu weer over op mn eigen malabar en meteen veel betere shots. Overigens de stoomcapaciteit is echt een enorme vooruitgang! Makkelijker en sneller!

Nu aan het ontdekken welk filterbakje het beste bevalt. Overdoseren is duidelijk geen optie, dat levert gebobbelde pucks op. En er is nog zoveel meer te ontdekken! Kortom erg leuk dit! Een geslaagde upgrade dus :)

Daarnaast nog wel een keer een maler upgrade in mijn hoofd maar kom dan uit op eureka olympus titanium. Das nog even doorsparen Afbeelding

Iedereen die mee gedacht en geadviseerd heeft ontzettend bedankt!

Laatst gewijzigd door mloes op zo 09 dec 2018, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor bobbee » zo 09 dec 2018, 12:16

Veel plezier met je nieuwe machine!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor Marcje » zo 09 dec 2018, 12:32

Proficiat, mooie machine!
dus...

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor Cubeman » ma 10 dec 2018, 16:17

Leuk, goeie keus!
Heel veel succes en plezier met de nieuwe aanwinst!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » vr 28 dec 2018, 20:51

Zo inmiddels alweer bijna een maand met de pro en met al dat uitproberen is m’n koffieconsumptie verdubbeld. Tijd voor een update met de 1e ervaringen.

Ik weet niet of het is omdat ik er nu ook weer volop mee bezig ben maar ik proef meer smaken, de verschillen tussen bonen komen meer naar voren. Niet altijd positief maar wel heel anders als met de bfc. Minder vlak ofzo. De bfc heeft vandaag overigens een plekje bij een tb-forumlid gevonden :)

We hebben natuurlijk ook de maler nog waar volgens mij ook nog wat te halen valt en met de gene is ook niet elke branding perfect. En ik merk vooral dat ik weer net door m’n batch heen ben als ik eindelijk gevonden heb wat ik zocht met een boon. Mede daarom dus ook de niche besteld en hoop dat dit daarmee verbeterd. Niet dat het slecht is ;) maar volgens mij is er meer uit te halen...

Heb een tijdje lopen klooien met m’n grammen (meer of minder) en verschillende bakjes. Merk idd dat de headspace veel minder is dan met de bfc, daar stopte ik het 14 grams strada bakje vol met 17/18 gram. Nu een 21 grams bakje met 18 maar dat levert met malabar weer een te snelle doorloop op. Met meer gram vind ik het dan te heftig worden, naar het bittere toe. Grover maler leverde dan weer zuren op.Dit was ook een behoorlijk licht gebrande malabar.

Met de Peru ging t beter en vandaag had ik met m’n 18 gram echt een perfect bakje te pakken... het was zo lekker en smaakvol dat het geneens een cappuchino meer werd! Nu over op de peaberries en gestart met 14 gram in een 18 grams IMS bakje. Dat gaat al veel beter.

Ook sinds 2 dagen de pid 2 graden hoger (2 graden lager ook geprobeerd maar toen zat ik onder de gewenste boilerdruk en moest ik m heel lang open (bijna 15/20 sec) zetten om een voldoende lang shot te krijgen. Nu met 121 merk ik meer druk en wellicht ook betere smaken...

Ook aan het experimenteren met de “tussenstand” (de lever even vasthouden voordat je m helemaal doorzet naar beneden).

Wat data: Prewetting 2-3 sec., pre infusie rond de 10 sec. Dan haal ik shots van ca. 30/32 gram in 30/35 sec. Totaal dan 45 sec. Dit is dan de tijd tot waar ik het shot laat doorlopen dus tot het stroompje geel begint te worden. Ben wel benieuwd hoeveel aandacht andere lever eigenaren hier nog aam schenken? Ik begrijp dat het ook wel losgelaten kan worden?? Voor nu geeft het me wel een soort houvast. Verder flush ik kort voordat ik ga zetten om het filter even te spoelen. Ik ben wel nieuwsgierig wat dit met de temperatuur doet en of je dit juist wel of niet moet doen. Maar ik merk nog te weinig verschil tussen wel of niet dit doen of de 1e of 2e bak...

Kortom ik leer en probeer een hoop uit en heb nog veel te leren. Ik lees vooral veel op hb omdat daar veel posts zijn over deze machine. Verder heerlijk qua geluid. Alleen af en toe even de boiler bijvullen maar verder lekker stil. Me binnenkort ook nog verdiepen in het invetten van de piston.

Stoomkracht is super. Met een-kops zelfs wat te snel voor m’n gevoel. Dan moet je echt goed werken. Met een dubbele kop veel beter schuim. Ik gebruik nog de 4 gats tip.

Kortom dit is een zeer leuke upgrade!

Zal binnenkort eens wat filmpjes maken van shots.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor cremalover » zo 30 dec 2018, 11:11

Mijn ervaring is dat van alles mogelijk is .Maar qua smaak maakt het allemaal niet zoveel uit.Ik trek de hendel naar beneden en laat hem na een seconde of 5 los.
Wat het nut is van de tussenstand waar je het over hebt weet ik niet.

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor mloes » zo 30 dec 2018, 12:48

Op home Barista vrij vertaald lees ik het volgende. Het middenpunt, of wat ze pre-wetting noemen, is het moment dat het water begint te lopen. Hierbij loopt zetwater langzaam door de koffie. Dit zou helpen tegen channeling en vooral helpen bij lichtgebrande koffies. Dus als je de hendel naar beneden trekt pauzeer je even een moment voordat je m helemaal doorzet.

Ik vul dan in dat dit met minder druk gaat dan wanneer je de hevel helemaal doorzet? Zonder pf met koffie zie je ook een verschil tussen iets open of helemaal doorzetten.

Of het invloed heeft op het eindresultaat....Afbeelding

3e post in de onderste link...

https://www.home-barista.com/reviews/p ... 44660.html

| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor Marcje » zo 30 dec 2018, 13:30

Alle twee proberen en blind proeven!
Ik sta er regelmatig van te kijken hoe weinig sommige dingen uitmaken in smaak ;)
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor cremalover » zo 30 dec 2018, 13:31

Daar staat ook dat de Profitec een Linea verslagen had.Ik neem dat met een flinke korrel zout. ;)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Upgrade: Profitec Pro 800

Berichtdoor Frup » zo 30 dec 2018, 19:27

Ik gebruik een 2-gats stoomtip. Dat stoomt iets minder heftig dan de standaard tip. Maar voldoende om melk voor 2 tot 4 cappucino's op te stomen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron