Enkel shot met een lever

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Enkel shot met een lever

Berichtdoor cremalover » do 14 feb 2019, 17:54

Bij een dubbele espresso begint de lever ongeveer op 10 uur.
Twee espresso levert dan een drukverloop van 8 tot 4 bar op.
Hoe werkt dit met het volume van een enkel shot?
Startend bij 8 bar is het kopje vol als de druk bij ongeveer 6 bar is.
Smaakverschil gegarandeerd?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor bvds » vr 15 feb 2019, 09:32

Gaat toch de weerstand? Met single basket net zo veel weerstand als met dubbele door andere geometrie en maling. Net zo goed als je heel veek verschillende dubbele baskets hebt. Of enkele. VST is heel anders dan IMS om maar een voorbeeld te noemen.

Smaak is sowieso anders, maar niet zo zeer door andere druk. De veer is immers een constante. Wel door zaken als andere brew ratio, andere extraction yield etc.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor cremalover » vr 15 feb 2019, 12:16

Het begon van het shot is hetzelfde.Maar bij zeg 6 bar is het enkele espresso kopje vol en trek je het terug De extractie van 6-4 bar mis je dus in het kopje.En dus een andere smaak van de koffie?

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor Pti » vr 15 feb 2019, 12:57

Ik ben van mening dat het lagere drukverloop zorgt voor minder van de zachte karakteristieke leversmaak.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor bvds » vr 15 feb 2019, 14:30

Alwin, de weerstand is bepalend voor het andere drukverloop. Niet de veer. Als je fijner maalt in je single basket, dan zal je flow verminderen en kan een single net zo lang duren als een doppio. En met eenzelfde drukverval.

Ik krijg de indruk dat jij dezelfde maling gebruikt en met je single een kortere extractieduur krijgt. Klopt?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor cremalover » vr 15 feb 2019, 17:05

Alwin, de weerstand is bepalend voor het andere drukverloop. Niet de veer. Als je fijner maalt in je single basket, dan zal je flow verminderen en kan een single net zo lang duren als een doppio. En met eenzelfde drukverval.

Ik krijg de indruk dat jij dezelfde maling gebruikt en met je single een kortere extractieduur krijgt. Klopt?
Dat klopt.Maling verstellen voor een enkel shot is een no go.Gelukkig heb ik daarvoor nu de La Pavoni.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor bvds » vr 15 feb 2019, 18:59

Dat klopt.Maling verstellen voor een enkel shot is een no go.Gelukkig heb ik daarvoor nu de La Pavoni./quote]

Zie je wel ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Enkel shot met een lever

Berichtdoor Erik82 » vr 15 feb 2019, 21:19

Alwin, de weerstand is bepalend voor het andere drukverloop. Niet de veer. Als je fijner maalt in je single basket, dan zal je flow verminderen en kan een single net zo lang duren als een doppio. En met eenzelfde drukverval.

Ik krijg de indruk dat jij dezelfde maling gebruikt en met je single een kortere extractieduur krijgt. Klopt?
Deze snap ik niet helemaal want is volgens mij niet het hele antwoord. Je hebt dezelfde vulling van de cilinder als met een doppio maar je gebruikt minder water voor de espresso. Uiteindelijk houdt je dus meer water in de cilinder over bij een single dan bij een doppio waardoor de zuiger in een hogere positie zit en de veer meer druk levert. Het drukverval zal bij een single dan ook anders zijn dan bij een doppio omdat je hevel in een andere positie eindigt.

Daarnaast nog het volgende. Wanneer er een grotere extractie heeft plaatsgevonden zal ook de weerstand van de puck dalen en dus de flow groter worden bij een gelijkblijvende druk. Ook dit aspect zal meegenomen moeten worden. Je zal de druk van de veer uit moeten zetten tegenover het afnemende vermogen van de puck om weerstand te geven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten