Mijn eerste koffiebrandervaring

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor Marcje » vr 25 okt 2019, 09:46

Ik had altijd wel moeite om de FC op de Gene waar te nemen, puur op het geluid. Was bij mij meestal een combinatie van geluid/geur/rook als de ‘FC timer’ aanging.
Nog een tip, gebruik niet de ‘afkoelcyclus’ van de Gene, want dan brand je nog gewoon een tijdje door. Beter is om de boontjes bijvoorbeeld in 2 zeven de gooien en actief af te koelen middels overgooien of blazen met perslucht oid.
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor gilleko B. » vr 25 okt 2019, 10:07

Voortbordurende op de post van Marcje.
Ik had het volgende ook eens ergens anders gelezen. Heel improvisorisch dit in elkaar gedraaid. Het ziet er niet uit maar werkte erg goed. Polistyreen verpakkingsmateriaal, hierin paste precies mijn vergiet, sloot naadloos aan om het vergiet heen, hete gebrande koffiebonen in het vergiet, aan de onderkant zat een gat, daarin de stofzuigerslang met doeken vastgezet. Stofzuiger aan en in no time zijn je bonen gekoeld. Zie bijgaand 3 klungelige foto's, was de tuin tegelijkertijd aan het opruimen. Lege drum voorverwarmen kan ook tot beter brandresultaat leiden.

Succes met branden AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor fransg » vr 25 okt 2019, 10:36

Vindt de stofzuiger dat wel prettig, die plotse hitte inademen? Het is natuurlijk geen zware vracht bonen, dus koelt snel af neem ik aan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor gilleko B. » vr 25 okt 2019, 10:49

Vindt de stofzuiger dat wel prettig, die plotse hitte inademen? Het is natuurlijk geen zware vracht bonen, dus koelt snel af neem ik aan.
Het was voor mij inderdaad trial and error. Stofzuiger deed en doet het nog steeds prima en ik was verrast hoe snel het koelingsproces verliep. Had ook erg geluk dat ik zo'n verpakking had waar het vergiet hermetisch in paste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor bobbee » vr 25 okt 2019, 14:48

Ik gebruik al lang een stofzuiger en emmer waar een gat inzit, daar stofzuiger slang in en bovenop de emmer een metalen vergiet.
Gaat al paar jaar goed met de stofzuiger.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor cremalover » za 26 okt 2019, 09:48

Ik had altijd wel moeite om de FC op de Gene waar te nemen, puur op het geluid. Was bij mij meestal een combinatie van geluid/geur/rook als de ‘FC timer’ aanging.
Nog een tip, gebruik niet de ‘afkoelcyclus’ van de Gene, want dan brand je nog gewoon een tijdje door. Beter is om de boontjes bijvoorbeeld in 2 zeven de gooien en actief af te koelen middels overgooien of blazen met perslucht oid.
En je handen verbranden.Is toch gedoe joh.
Gewoon weten wat de koelfase nog doet.Na een paar brandingen weet je wanneer je moet stoppen.
Zou het wat uitmaken in smaak zou ik zeggen doen.
Maar ik proef echt geen verschil tussen gelijk dumpen en koelen en de koeler zelf de afkoeling te laten verzorgen.
Maar dat ligt waarschijnlijk dan weer aan mij. :D

Ik brand puur voor de kosten.Het scheelt me wat euros per kilo.
Zou ik echter brandingen van professionele branders lekkerder vinden zou ik er niet eens aan begonnen zijn.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor Marcje » za 26 okt 2019, 10:09

Ik deed dat gewoon zonder m’n handen te verbranden, dan is er niks aan de hand.
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor cremalover » za 26 okt 2019, 10:20

Ik deed dat gewoon zonder m’n handen te verbranden, dan is er niks aan de hand.
Ik niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor gilleko B. » za 26 okt 2019, 11:13

Ik deed dat gewoon zonder m’n handen te verbranden, dan is er niks aan de hand.
Ik niet :mrgreen:
Als je apart koelt met een Gene heeft het als voordeel dat de drum heet blijft en je spaart enorm veel tijd. Dus een 2e batch branden kan je gelijk weer oppakken. Gaat maar met 250 gr tegelijk. Ben maar een recreantAfbeeldingAfbeelding. De Topers, Giesen's en Probat's voorzien van software waarop FC , RoR te zien zijn etc vliegen mij hier om de orenAfbeelding. Dus ik zeg dit allemaal vanuit een zeer prudente houding. Ben wil weer geïnspireerd dus ga laatste restje Barahona branden. Is er ervaring op dit forum met deze boon en de Gene dan zie ik adviezen graag tegemoet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mijn eerste koffiebrandervaring

Berichtdoor gilleko B. » za 26 okt 2019, 11:20

Ik gebruik al lang een stofzuiger en emmer waar een gat inzit, daar stofzuiger slang in en bovenop de emmer een metalen vergiet.
Gaat al paar jaar goed met de stofzuiger.
Heb jij dit idee ooit gepost want want dan heb ik het van jou! Zo ja dank hiervoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron