Is een brander wat voor mij?

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Youssef » za 11 jan 2020, 20:53

Hoe meer ik met koffie bezig ben, hoe groter de hobbie aan het worden is.
En ik zit nu met de twijfel, is een brander wat voor mij?

Naast het feit dat het een ontzettend leuke uitdaging is om je eigen bonen te branden ,en erbij te kunnen vertellen dat je ze zelf brand en ermee te experimenteren.

Wat zijn de bijkomende voordelen van een eigne brander?
Ben je op lange termijn goedkoper uit?
en als je nou bijv even de bonen van het hoofdkwartier erbij pakt, Kan je met een kleine brander als bijv de Gene Café Roast de kwaltiteit die hun verkopen ook behalen?

hoorgraag jullie mening en advies:)
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Keyser » zo 12 jan 2020, 04:26

Mag ik zo vrij zijn mij aan te sluiten bij deze vraag? Ik overwoog het ook, maar had het idee van de Genecafe in de ijskast geplaatst, omdat ik begreep dat je weinig controle over het brandproces hebt. Nu zag ik software voorbij komen met grafieken en dacht ik dat ik niet eens dicht bij de kwaliteit van de professionele brander zou komen. Maar hoeveel slechter is het nu eigenlijk? Is het best haalbare donkere brandingen bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 08:04

Heel veel mensen zijn gestart met een gene cafe of behmor. Ik ook en ik brand nu nog met mijn behmor. Het is sowieso leuk en je krijgt goed resultaat. Je koffie is vers, en je leert en hoop plus het is gewoon ontzettend gaaf om je zelf gebrande koffie te drinken en serveren!
Als je van heel ligt gebrande bonen en/of filterkoffie houdt zou ik het niet doen. Maar anders zeker wel, dus tegen second crack of op second crack lossen en je krijg met een gene cafe gewoon lekkere koffie. Lichter gebrand is lastiger ivm de ontwikkeling van de boon but who cares? Ik brand nu ook in mijn behmor en niet zo licht en geniet van de espresso en cappuccino! Filterkoffie bestel ik. Zeker nu we pti/hoofdkwartier hier hebben en de weg naar groene bonen voor ons ligt is de drempel alleen maar lager en zou ik het zeker serieus overwegen. Het allerbelangrijkste is dat je er zin in hebt en het echt leuk vindt om te gaan branden en je eigen koffie te drinken. Dan komt het wel goed en laat de grafieken je niet afschrikken! Dat zijn de personen die het zo willen aanpakken maar dat hoeft niet.
Je hebt altijd verse koffie binnen hand bereik (moet uiteraard wel even liggen na branden!)
Scheelt verzendkosten, scheelt geld per kg. Maar doe je het voor het geld dan ga je het niet volhouden, duik je erin omdat je het wilt ontdekken omdat het zo gaaf is dan komt het helemaal goed!


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor fransg » zo 12 jan 2020, 08:25

Mooi en goed samengevat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Pti » zo 12 jan 2020, 09:55

Thuis branden is inderdaad gewoon hartstikke leuk! De kwaliteit van een professionele brander ga je zonder serieuze apperatuur en heel veel oefenen niet halen. Maar dat moet je er zeker niet van weerhouden om het eens te proberen. Met goede bonen en medium roasts of donkerder kom je een heel eind!

De Gene duikt tweedehands helaas niet zo veel op, maar daardoor kun je ze wel -als het allemaal toch niks is- wel weer heel gemakkelijk doorverkopen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 13:16

Ik ben het uiteraard eens maar ik haal wel de kwaliteit van een gemiddelde professionele brander. Ook met de gene cafe lukte dat. Het verschil zit hem volgens mij in goede groene bonen. Dan is het al snel goed. Maar als je die zelfde bonen laat branden door een hele goede brander die alles tot in de puntjes verzorgd, dan kan dat veel beter uitpakken en brand hij keer op keer dezelfde kwaliteit.
Met de kleine thuis brand apparatuur kan het de ene keer beter uitpakken dan de andere keer. Dat fluctueert, meestal noemen ze dat dan op authentieke wijze gebrand volgens eeuwen oude ambacht
(ik heb het over enkel espresso branding!)

Lekker tot vlak voor second crack branden of op start second crack lossen en koelen en je hebt heerlijke espresso koffie!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor gilleko B. » zo 12 jan 2020, 13:25

Koop geen brander om goedkoper uit te zijn. Zonder een imperatief moreel kompas op te leggen zou een mindset moeten zijn simpelweg omdat het zo leuk is om het zelf te doen en te zien. Zoals de kleurontwikkeling van de boon, hoe klinkt een first crack(FC), verhouding aciditeit, zoet- en bitterheid. En met de Gene kan je een hoop kennis opdoen. Ook het zien van de beperkingen van de Gene zijn gevolg van de kennis die je op enig moment hebt opgedaan. Bovendien, ik lees zo nu en dan binnen koffiepraat, is het goedkoper.....Een goede molen, espressomasjien, tampers, uitklopbak en ga zo.maar ff door. Goedkoper is het nooit, maar in zingevend genieten en leren (zo die is eruit) gewoon doen. Hobby's kosten nu eenmaal altijd geld. Benchmarks verkrijgen door koffie te kopen bij een goede brander. Voor het overige sluit ik mij volledig aan bij het epistel van Bobbee. Succes in het maken van je keuze!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Keyser » zo 12 jan 2020, 13:36

Bedankt heren voor de uitgebreide aandacht die jullie hebben gegeven om dit te beantwoorden. Het is heel helder en het geeft weer dat het wel zinvol voor mij als hobbyist om ook dit deel van de hobby te gaan ontdekken.

Geld besparen is voor mij nooit een argument geweest. Überhaupt vraag ik mij af of dat in deze hobby werkt als uitgangspunt

Welke brander raden jullie aan en waarom? De gene café of de Behlor? Is het dan de Behlor 1600?

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Youssef » zo 12 jan 2020, 14:06

Heel veel mensen zijn gestart met een gene cafe of behmor. Ik ook en ik brand nu nog met mijn behmor. Het is sowieso leuk en je krijgt goed resultaat. Je koffie is vers, en je leert en hoop plus het is gewoon ontzettend gaaf om je zelf gebrande koffie te drinken en serveren!
Als je van heel ligt gebrande bonen en/of filterkoffie houdt zou ik het niet doen. Maar anders zeker wel, dus tegen second crack of op second crack lossen en je krijg met een gene cafe gewoon lekkere koffie. Lichter gebrand is lastiger ivm de ontwikkeling van de boon but who cares? Ik brand nu ook in mijn behmor en niet zo licht en geniet van de espresso en cappuccino! Filterkoffie bestel ik. Zeker nu we pti/hoofdkwartier hier hebben en de weg naar groene bonen voor ons ligt is de drempel alleen maar lager en zou ik het zeker serieus overwegen. Het allerbelangrijkste is dat je er zin in hebt en het echt leuk vindt om te gaan branden en je eigen koffie te drinken. Dan komt het wel goed en laat de grafieken je niet afschrikken! Dat zijn de personen die het zo willen aanpakken maar dat hoeft niet.
Je hebt altijd verse koffie binnen hand bereik (moet uiteraard wel even liggen na branden!)
Scheelt verzendkosten, scheelt geld per kg. Maar doe je het voor het geld dan ga je het niet volhouden, duik je erin omdat je het wilt ontdekken omdat het zo gaaf is dan komt het helemaal goed!
thanks voor al jullie antwoorden!! mmaakt het heel duidelijk!

ben persoonlijk een fan van medium gebrande koffiebonen.

welke behmor heb jij ? dan ga ik die eens opzoeken en vergelijke met de gene cafe
en inderdaad viel me ook dat ik ze nog niet 2e hands heb gezien
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor bobbee » zo 12 jan 2020, 14:54

Behmor kun je niet meer lopen in Europa. Is niet door de keuring geen gekomen helaas. Te heet aan de buitenzijde, en kosten zijn hoog om opnieuw te keuren /aan te passen heb ik begrepen. Behmor is wel te bestellen via Australië waar het ook 230volt is. Komt dan om en nabij de 500 euro dacht ik. Is te bestellen via het coffeesnobs forum.

In de afgelopen 3 weken heb ik 3 gene cafe branders voorbij zien komen op marktplaats. Soms is het een tijd niks en dan ineens weer een paar achterelkaar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron