Is een brander wat voor mij?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Pti » ma 25 mei 2020, 06:19

Met een brander waarmee je alle parameters kunt beïnvloeden die je op een (goede) professionele brander ook hebt, ja zeker!

Maar het is wel veel oefenen en daar moet je geduld voor hebben. Een professionele brander doet in een goede week of maand evenveel batches als een thuisbrander in een jaar. Dat is als je enkel voor jezelf brand, dus als je jezelf sneller wil ontwikkelen heb je een handje vol afnemers nodig.
Het nadeel daarvan is dat je de hobby brander al snel veel intensiever gebruikt dan waar hij voor bedoeld is... Dan moet er een semi-professionele brander komen en dat is wanneer het op werk begint te lijken :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor gilleko B. » ma 25 mei 2020, 08:38

Ik zou de kwaliteit van een professionele branderij (die het vak verstaat en de boontjes zodanig brandt die jij lekker vindt) even niet in een vergelijkend warenonderzoek zetten. Zou het wel als een benchmark nemen dat je weet hoe een boontje eruit ziet na branden. Ga koffie drinken waar je een espresso heerlijk vindt en je hebt nog een benchmark hoe een goede espresso zou kunnen smaken.

Vervolgens lekker gaan branden als leerproces om ontwikkelingen te ervaren. Hoe ontwikkelt de boon zich tijdens het brandproces, hoe klinkt de first crack, hoe vlug komt de second crack, wanneer stop ik het roosteren, hoe ga ik koelen, hoe ontwikkelt de ene soort boon, hoe ontwikkelt zich een andere boon en ga zo maar door. En ik ben temidden van deelnemers binnen dit draadje nog een noob. En, last but not least, tis gewoon leuk om te doen.

Moraal van het verhaal: hou die Probat nog maar ff uit je tuin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor we tigers » ma 25 mei 2020, 09:56

Iemand in de Lever Fever groep op Facebook brandt met een Boca Boca brander. Die vind ik er best interessant uitzien.
https://www.ebay.com/itm/BOCABOCA-Coffe ... 2295257533

In het verleden ook wel eens naar een Gene gekeken, maar uiteindelijk bestel ik gewoon elke keer weer vers gebrande boontjes. Misschien in de toekomst een keer.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor bobbee » ma 25 mei 2020, 10:26

Die staat ook in het tijdschrift wat ik heb gepost in dat topic op het forum. Maar kost ook nog wel wat hoor, die brander in de 500 gram versie...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Keyser » ma 25 mei 2020, 11:00

Ik overweeg een topic te openen over de "Daar Brand(dieweer)man".

Die BocaBoca ziet er strak uit

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Marcje » ma 25 mei 2020, 11:46

Mijn elektrische Toper Cafemino 1kg gaat er naar verwachting deze zomer uit. Ik heb een grotere brander staan, maar die moet ik nog leren kennen, en hij heeft ook wat onderhoud nodig :o

Het is nog te vroeg voor een echte verkoop advertentie, maar als er mensen zijn die mogelijk geinteresseerd zijn, dan ben je welkom om een keer langs te komen en zelf wat (mee) te branden. Als prijs zit ik aan 3k te denken, omdat ze daar voor op MP gaan. Stukje duurder dan een Gene, maar je hebt wel meer capaciteit en knoppen, en je schrijft er amper op af. Dus als je het een beetje handig aanpakt binnen de vriendenkring drink je zelf de lekkerste boontjes voor niets ;-)
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor fransg » ma 25 mei 2020, 11:58

Mijn elektrische Toper Cafemino 1kg gaat er naar verwachting deze zomer uit. Ik heb een grotere brander staan, maar die moet ik nog leren kennen, en hij heeft ook wat onderhoud nodig :o

Het is nog te vroeg voor een echte verkoop advertentie, maar als er mensen zijn die mogelijk geinteresseerd zijn, dan ben je welkom om een keer langs te komen en zelf wat (mee) te branden. Als prijs zit ik aan 3k te denken, omdat ze daar voor op MP gaan. Stukje duurder dan een Gene, maar je hebt wel meer capaciteit en knoppen, en je schrijft er amper op af. Dus als je het een beetje handig aanpakt binnen de vriendenkring drink je zelf de lekkerste boontjes voor niets ;-)
Leuk! In de aanloop naar de verkoop kun je alvast een eigen draadje ervoor openen en foto's / filmpjes plaatsen van enkele optimale brandingen, zolang je 'm nog gebruikt. Dat kan vele kandidaat-kopers voorverwarmen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Marcje » ma 25 mei 2020, 12:05


Leuk! In de aanloop naar de verkoop kun je alvast een eigen draadje ervoor openen en foto's / filmpjes plaatsen van enkele optimale brandingen, zolang je 'm nog gebruikt. Dat kan vele kandidaat-kopers voorverwarmen.

Da's wel een goed idee ja :idea: ;)
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor Marcje » ma 25 mei 2020, 15:19

Alvast een kleine teasert ;)
(filmpke van veurig joar)

dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is een brander wat voor mij?

Berichtdoor fransg » ma 25 mei 2020, 15:40

Mooi gedaan! Green bean to cup in een vloeiende beweging.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron