BocaBoca 250

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » vr 04 sep 2020, 09:15

Tijd voor een stukje over mijn BocaBoca 250 brander. Vanwege de foto's verdeel ik het over twee berichten.
boca op aanrecht.JPG
Begin van de zomer heb ik op Marktplaats een Gene Café proberen te kopen, maar dat draaide uit op oplichting en aangifte bij de politie. Dat deedt me uitwijken naar de brander die ik daarvoor ruimschoots had onderzocht. Althans, zo veel was er nou ook weer niet over te vinden, maar ik heb alles wat ik kon vinden doorgenomen. Het werd de in Zuid-Korea geproduceerde BocaBoca 250 (Er is overigens ook een 500, maar die is een pak duurder en het Gene debacle had het budget flink verkleind).

Ik heb hem besteld via Ebay en met fedex uit Korea laten komen. Ik had rekening gehouden met extra kosten zoals btw en inklaringskosten, maar ik heb niets hoeven betalen bij de bezorging en ik heb tot op heden ook nog geen factuur in de post gekregen. Misschien dat ik deze keer de dans ontspring? Als dat het geval is, komt ik behoorlijk voordelig uit. Communicatie met de verkoper verliep perfect en ik werd keurig up to date gehouden over de verzending. Bij Fedex zelf liep het wat vertraging op, waarvoor ik vanuit de verkoper dan weer netjes mailtjes kreeg met excuses. Prima verkoper dus).
boca doos.JPG
De boel kwam erg goed ingepakt aan. Een doos in een doos in een doos. Met hittewerende handschoentjes erbij, een kwastje en nog een generiek pakje bonen dat ik maar niet heb geprobeerd. Er zat ook een reisstekker bij en twee zakjes oploskoffie (waarom?).
boca uitgepakt.JPG
boca spul erbij.jpg

Wat mij erg aanspreekt in de Boca is dat het apparaatje lekker stil is. Het enige dat je hoort zijn de bonen in de glazen drum. Door dit glas kun je goed de boel in de gaten houden en omdat het verder stil is kun je de crack goed horen. En ik vind het apparaat er ook fraai uitzien met dat hout.

Het is echt een heel basic brandertje, maar in de afgelopen twee weken dat ik hem heb, heb ik toch best goed egale batches weten te branden die ook nog eens uitstekend smaken. Ik brand bonen van pti die ik goed ken omdat ik ze al vaak gebrand heb gekocht. Dat helpt om een beetje een benchmark te hebben.
Laatst gewijzigd door we tigers op vr 04 sep 2020, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor fransg » vr 04 sep 2020, 09:22

Gaaf!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » vr 04 sep 2020, 09:23

boca binnenkant.jpg
De verwarming gaat via een infrarood lamp onder in het apparaat. De 500 versie heeft twee van die lampen. Er zit een draaiknop voor de temperatuur (die je kunt aflezen op de analoge thermometer die door de drum heen steekt) en een soort timer die werkt als een soort van kookwekker. Dit is niet functioneel als een timer en is denk ik eerder te zien als een soort van veiligheidsfeature om ervoor te zorgen dat hij na verloop van tijd voor de zekerheid uitgaat mocht iemand ineens weglopen.
Verder nog een aan- en uitknop aan de zijkant. De glazen drum kun je eenvoudig uit elkaar halen om schoon te maken.
boca branden.jpg
Er zit geen vliesjesvanger op. De vliesjes verlaten voor een deel de drum via de spleetjes en de meeste wapper ik eraf met het koelen. De brander heeft ook sleuven aan de onderkant dus op die manier kunnen vliesjes er doorheen vallen.
Er is voor de Boca een bijbehorende koeler, maar eerlijk gezegd leek me dat wat overdreven. Dat was weer ruim honderd euro die ik liever niet uitgaf. Ik dump nu de bonen in een zeef, stap de achtertuin in en gooi ze over van zeef naar vergiet en weer terug totdat de vliesjes weg zijn en de bonen gekoeld. Laatste stukje koelen deed ik laatst een keer door het vergiet bovenop de Bora te zetten.

Ik heb vantevoren wat informatie en tips en trucs ingewonnen van twee leden van de Lever Fever facebook groep waarvan ik weet dat ze een Boca hebben en ben met hun adviezen gaan branden. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben met het gemak en het resultaat!

Mijn allereerste batch:
boca eerste batch.jpg
Ik brand 200 gram per keer.

Screendumpje van de online brandtimer die onlangs hier op het forum werd gedeeld. Overigens is deze niet van de bonen hierboven (wat een superhandig ding trouwens!)
boca timer.PNG
smaakt uitstekend; Ik ben content!
boca shot.JPG
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor bobbee » vr 04 sep 2020, 09:32

Wat een ontzettend leuk en mooie brander!
Ga er maar vanuit dat je er fijner mee brand dan de Gene Cafe, zowiezo meer geluid bij een Gene Cafe!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor Marcje » vr 04 sep 2020, 09:48

Leuk verslag, en de boontjes zien er ook prima uit!
dus...

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » vr 04 sep 2020, 14:58

Wat een ontzettend leuk en mooie brander!
Ga er maar vanuit dat je er fijner mee brand dan de Gene Cafe, zowiezo meer geluid bij een Gene Cafe!
Dat was voor mij de doorslaggevende factor. Dit is nu lekker direct en duidelijk. Ik sprak iemand die ook een Behmor had en hij na een tijdje de Boca gebruikt te hebben de Behmor weg gedaan. Vanochtend weer even twee rondjes gedaan voor de komende week. Ideaal. Ik ben na de allereerste keer wel verkast naar de schuur overigens :lol:
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor Frup » vr 04 sep 2020, 15:37

Dank voor je uitgebreide verslag!
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor Pti » vr 04 sep 2020, 16:04

Tijgerscore een 10!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor bobbee » vr 04 sep 2020, 18:18

Hoeveel kost hij en bij welke verkoper? Misschien wel leuk voor een geïnteresseerde koper om te vermelden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor meg » za 05 sep 2020, 16:28

Ik sluit me graag bij Bobbee aan!
Ik ben al een tijdje over de gene aan het nadenken maar je bovenstaand verhaal over de bocaboca heeft mijn aandacht!
Hun Koreaanse site www.bocaboca.co.kr heeft weliswaar een Engelstalig tabblad, bestellen gaat op z'n koreaans en da's niet mijn sterkste kant :roll:
Prijstechnisch lijkt het eveneens aantrekkelijk. Ik vraag me alleen af of een type 500 voor mij niet een betere optie zou zijn aangezien ik dan voor een kleine twee weken de man ben. Minder branden kan immers altijd.
gr. M


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron