Quest M3S koffiebrander

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor Marcje » za 09 okt 2021, 19:53

Vind het er ook niet heel gek uitzien hoor. Ik heb vaak zat 'slechtere' curves geproduceerd en bijna niemand in de familie proeft er iets van ;)

Heb je na de FC de vlam een stuk lager gezet? Net voor de FC wordt de RoR vlak (en gaat iets omhoog), wat normaal is omdat de bonen dan warmte gaan afgeven. Als je vlak voor dat punt alvast wat minder warmte toevoegt, dan kun je dat een beetje opvangen. Zag je dat hij hard naar beneden ging en heb je toen weer gas bij gegeven (de RoR gaat weer iets omhoog op het laatst)?
Ik ben geen expert, maar maar met een dergelijke curve en ontwikkeling lijkt me dat dit prima zal smaken.

Hoe zagen de boontjes eruit? Mooi 'even' en geen schroeiplekjes?
En als ze goed smaken, dan zijn ze gelukt!

Edit: Ik dacht dat dit een brandertje op gas was. De strekking zal niet veel veranderen, alleen is er geen vlam, maar een heater ;-)
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor bobbee » vr 10 dec 2021, 20:09

Mijn brandingen met de Quest gaan steeds beter. Merk wel dat ik artisan eigenijk voor spek en bonen eraan heb hangen omdat de brander veel te traag reageert. Alleen handig op moment dat 1e krak start en te monitoren hoever ik in 1e krak zit qua tijd en welke temperatuur daarbij zit. Ik wil eindtijd niet te hoog hebben ivm olie die dan vrijkomt. Blijf rond de 200c hangen en pas daar lucht en power op aan.
De Gene Cafe die ik zou kopen hoor ik niks van dus voorlopig blijf ik lekker doorgaan met de Quest.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

beanieman
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 11:14

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor beanieman » za 05 feb 2022, 13:53

Hoe gaat een branding in de praktijk tewerk?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor bobbee » za 05 feb 2022, 14:05

Quest opwarmen.
Bonen erin
Wachten....
1e krak.
In de gaten houden tot 1e krak voorbij is.
Bonen dumpen.
Bonen koelen
Klaar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor we tigers » za 05 feb 2022, 19:41

Op hoeveel heb je hem dan draaien?
Ik ben juist wat meer aan het spelen om een instortende ROR te voorkomen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor bobbee » za 05 feb 2022, 19:42

Op hoeveel heb je hem dan draaien?
Hoeveel van wat?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor we tigers » za 05 feb 2022, 19:58

De power
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor bobbee » za 05 feb 2022, 20:41

Ik begin op vol en bouw af icm met fan speed, ligt eraan wat temperatuur is in de schuur en vooral hoe snel de roast stadia verloopt. Ben absoluut geen expert! Probeer vooral de roast niet te lang te laten duren om droge smaak tegen te gaan. Maar het blijft natte vingerwerk.

Denk ook dat ik met artisan ga stoppen en een digitale ktype thermometer araan ga hangen. Dan alleen op temp, tijd, kleur en geur ga branden. Artisan is heel mooi maar ik krijg het idee dat het alleen echt nuttig is voor een brander die dmv vooraf geprogrammeerd profiel kan worden aangestuurd. Als dat niet gaat vertrouw ik meer op mijn eigen zintuigen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor we tigers » za 05 feb 2022, 21:59

Ik doe iets soortgelijks. Ik gebruik Artisan als een veredelde timer met alleen maar een bonen probe.
Daar red ik het wel mee. De Quest reageert langzaam waardoor je erg ver vooruit moet denken wil je iets van effect hebben.
Wat ik wel te gek vind is dat ik lekker back to back kan branden en zo probleemloos een kilo weg kan draaien. Dat is echt heel fijn.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quest M3S koffiebrander

Berichtdoor bobbee » za 05 feb 2022, 22:01

Ja dat is fijn. Kan overigens ook met de Gene Cafe.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron