Nieuwe versie Artisan

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor fransg » vr 30 jul 2021, 11:26

https://artisan-roasterscope.blogspot.c ... n-co2.html
Artisan v2.4.6 introduces a new capability to estimate the energy consumption and CO2 emission for every batch roasted with Artisan. This first-of-the-kind calculator uses logged burner settings, roaster machine specific specification data and energy source information to provide a consistent and methodical view of the roast machine’s performance.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor gilleko B. » vr 30 jul 2021, 15:39

https://artisan-roasterscope.blogspot.c ... n-co2.html
Artisan v2.4.6 introduces a new capability to estimate the energy consumption and CO2 emission for every batch roasted with Artisan. This first-of-the-kind calculator uses logged burner settings, roaster machine specific specification data and energy source information to provide a consistent and methodical view of the roast machine’s performance.
Koffiebonen branden en Greta ThunbergAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor bobbee » vr 30 jul 2021, 22:11

Ik heb hem gedownloaderd!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor Pti » ma 02 aug 2021, 12:56

https://artisan-roasterscope.blogspot.c ... n-co2.html
Artisan v2.4.6 introduces a new capability to estimate the energy consumption and CO2 emission for every batch roasted with Artisan. This first-of-the-kind calculator uses logged burner settings, roaster machine specific specification data and energy source information to provide a consistent and methodical view of the roast machine’s performance.
Koffiebonen branden en Greta ThunbergAfbeelding

Afbeelding
Met een paar logistieke aandachtspunten is er de mogelijkheid koffie te kopen die meer CO2 opneemt dan de gehele productie uitstoot. Dus met deze gegevens is het misschien wel mogelijk dit letterlijk tot het kopje door te rekenen. Niet persé nuttig, wel interessant.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor gilleko B. » ma 02 aug 2021, 14:22

Koffiebonen branden en Greta ThunbergAfbeelding

Afbeelding
Met een paar logistieke aandachtspunten is er de mogelijkheid koffie te kopen die meer CO2 opneemt dan de gehele productie uitstoot. Dus met deze gegevens is het misschien wel mogelijk dit letterlijk tot het kopje door te rekenen. Niet persé nuttig, wel interessant.
Iedereen moet maar vlug vergeten wat ik nu zeg maar ik heb volledig lak aan dat schreeuwerige mädeltje, en zeker als ik koffie drink.

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor fransg » ma 02 aug 2021, 15:07

Iedereen moet maar vlug vergeten wat ik nu zeg maar ik heb volledig lak aan dat schreeuwerige mädeltje, en zeker als ik koffie drink.
Ze heeft intussen wel gelijk.

De eersten die vonden dat iedereen moest ophouden met sigaretten roken was ook zonderling, want 'iedereen rookt' tenslotte en 'horeca zonder roken is ondenkbaar' maar intussen is het Heel Raar en onbeschoft als iemand binnen in huis bij iemand op bezoek zomaar een peuk op zou steken en vragen "waar is de asbak"...

En Quincy Gario is misschien een onaangenaam mens, dat vond ik in elk geval toen hij over Zwarte Piet begon maar inmiddels zou ik niet dood gevonden willen worden naast iemand in 'blackface' en ik zou wel uitkijken dat nu nog te romantiseren.

Het meisje maakt in elk geval minder troep dan menig leeftijdgenootje. Gister bond ik de skates onder zittend op een bankje in het Vondelpark. Bij een volgend rondje zag ik dat er op het bankje vijf jongeren hingen, genietend van lachgas en ballonnen. Naast het bankje staat een prullenbak en een meter daarnaast zelfs een grote vuilcontainer met klep uitnodigend open, maar toen ik de skates weer uittrok zat ik temidden van 10 lege ballonnetjes die op de grond lagen, met het zakje waar ze in hadden gezeten erbij.

Ik dacht, die ruim ik op, maar ik realiseerde mijn eigen dat het vast en zeker ongevaccineerden waren en dat ik dan met mijn handen aan ie vieze ballonnen moest zitten, waarna ik vermoedelijk toch aan mijn gezicht zou vegen en vervolgens misschien een zieke variant van dat spul krijgen. Toch maar een groot blad van een boom gepakt en de rotzooi mee vastgenomen en opgeruimd.

Het meisje kan misschien wel drammen, maar ze krijgt meer voor mekaar dan ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor Marc O. » ma 02 aug 2021, 17:05

Of ze gelijk heeft zullen we waarschijnlijk nooit weten. Want warmt de aarde nu op door onze invloed, of is het tóch een natuurlijk fenomeen dat zich al zo lang voordoet als de aarde bestaat?

Los daarvan vind ik dat kind een irritante dramneus waarvan ik betwijfel of ze alles zelf verzonnen heeft, of dat er misbruik van haar wordt gemaakt en ze wordt ingezet voor de politieke agenda van deze of gene en diens aanspraak op een vast en zeker grote subsidiepot. Of ze nu wel of geen gelijk heeft doet er dan eigenlijk niet zo veel meer toe.

En om verkeerde indrukken te voorkomen: Ik vind beslist dat we best wel iets zuiniger mogen zijn met onze aardbol. Om dat kracht bij te zetten rijd ik electrisch. En niet omdat dat gunstig is voor de bijtelling, want het is gewoon mijn eigen auto die niet door mijn werkgever wordt betaald. Waarom dan: Omdat ik in een wat verder verleden redelijk serieus astma heb gehad, en ik me kan inleven in de (ademhalings)problemen die mensen ondervinden van uitlaatgassen. Nee, niet die van een moderne en schone auto op LPG, maar wel die van een oude diesel. Wat mij betreft mogen alle auto's zsm electrisch zijn. Maar of de aarde dan minder snel gaat opwarmen? Geen idee.


Toch maar een groot blad van een boom gepakt en de rotzooi mee vastgenomen en opgeruimd.

Respect!
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor gilleko B. » ma 02 aug 2021, 17:08

Frans, het ging om Artisan, en in verband daarmee heb ik de mindset om daar in de toekomst in te gaan bekwamen. Als ik van jou die uitdraaien zie van koffiebonen met density, moisture, en Ror, dan begint het bij mij te jeuken, zo van, ik begrijp het niet maar ik wil en zal het begrijpen. Ben wel een stuk verder gekomen met puckprep en brewratio's.

Voor wat betreft het Mädeltje, daarvan heb ik dat niet. En dat is heel goed, want verschillende inzichten leidt niet zelden tot vergroting daarvan. Was het mijn dochter geweest dan heb ik vooralsnog noem het maar, een compulsieve drang, om haar een virtuele draai om haar oren te geven. Op de een of andere manier komen schreeuwers en drammers altijd binnen in mijn irritatiezone, zeker bij als daarbij een zwaar verkokerde moraalridderij en verwijtbaarheid verkocht wordt.

Als mijn dochter helium zou snuiven, waarvan ik dat aspect erger zou vinden dan de plastic ballonnetjes op de grond (die ze van mij wel zou moeten opruimen) zou ik haar een virtuele draai om haar oren geven voor het snuiven.

En zo is dat!! Op naar de Etzmax!





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor fransg » ma 02 aug 2021, 17:23

Als mijn dochter helium zou snuiven,
En dat is dan nog een edelgas! Die vieze coronakiddo's in het park ademen NO2 in, lachgas uit slagroompatronen waar ze beter espresso mee zouden zetten in een Mypressi ;-)

Door hen krijgt het slagroompatroon een slachte naam en wordt deze in 2022 wellicht verboden waar de edele Mypressi-bezitter dan onder te lijden heeft terwijl die kleffe jongeren dan alweer een andere drug hebben bedacht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe versie Artisan

Berichtdoor fransg » ma 02 aug 2021, 19:38

Hoe dan ook vind ik het een goede zaak om mijn eigen ervan bewust te zijn van de uitstoot en van het energieverbruik.

Ik kan energiezuiniger per kg branden als ik meerdere batches achtermekaar doe, maar zoveel klandizie heb ik niet. En doordat ik het zelden doe, vind ik back-to-back branden niet fijn, want bij de tweede branding is de machine al goed op gang en lekker heet maar het profiel ziet er dan anders uit, lijkt heter voor de boon dan in werkelijkheid.

Branders die altijd hele reeksen branden komen na de eerste branding lekker op gang en dan is het eerste brandprofiel juist een beetje 'anders'.

Nu ik vandaag meerdere batches moest doen, heb ik ruime afkoel-pauzes genomen. Juist niet fijn qua milieu maar wel goed voor het exact goed krijgen van de branding per batch bij mij.

In het nieuwe versie Artisan overzichtje staat eenmaal kW waar natuurlijk kWh moet staan, dat was een typo die in de volgende update wordt verholpen:
Schermafbeelding 2021-08-02 om 19.18.03.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron