Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » ma 05 dec 2022, 20:54

Voor mijn gevoel helpt het om iets lager te beginnen, dan kun je naar gelang wat je ziet/ruikt bijsturen. Gaat de ROR te langzaam of duurt FC te lang (bijv. 10 minuten), dan begin ik met iets meer vermogen. Gaat het te snel (FC op 5 minuten), dan volgende keer wat minder vermogen. Ook probeer ik de ROR geleidelijk zo rond de 12-15 te houden tot de FC.

Vlak voor of op de FC begin ik met het vermogen af te bouwen om de development fase op te rekken en niet een te hoge eindtemperatuur uit te komen (220c klinkt hoog). Dropt of stijgt de temperatuur te snel (meestal na de FC), dan hou ik daar de volgende batch rekening mee. Bij bonen met een hogere altitude zie je inderdaad dat ze iets meer hitte nodig hebben, maar dan zet ik de begin power gewoon 10-20% hoger, niet de pre-heat.

De eerste 7-8 minuten hoef je zo eigenlijk weinig te doen, behalve de boel een beetje in de gaten te houden tot ze bruin. De laatste 2 minuten kan er best veel fout gaan. Van lage temperatuur naar hoog bijsturen is makkelijker dan van te hoog naar lager. Als de temperatuur te laag is kun je iets langer doorbranden, maar te hoog kun je eigenlijk niets.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor kilo » ma 05 dec 2022, 21:33

Weer aan het branden geweest. Nu een nieuwe boon: Honduras Copan (https://koffiebranderijdekoepoort.nl/we ... -10-25-kg/).

Vorige week ook al een drietal brandingen gedaan, echter is daar op miraculeuze wijze al m'n data van verwijderd uit RoasTime...
De brandingen waren ook bijzonder zuur en hadden een gebakken/brood-achtige smaak. Ondanks dat ik tot 220 graden door was gegaan.
Ik was er dus niet erg tevreden over.

Zo ook over de brandingen die ik heb bijgevoegd. Ik vind ze nog een beetje zuur en vooral een gebakken/brood-achtige smaak hebben. Ondanks dat de branding tot de 220 graden gaat. Verder vallen mij drie dingen op:

1. Zodra ik op 220 graden zit en de bonen los is de 1st crack voor sommige nog bezig. Het valt mij op dat sommige nog niet 'gepoft' zijn als het ware.
2. De branding is vrij oneven. Ik brand 500 gram en kan er rustig 20-30 bonen uithalen na het branden die behoorlijk afwijken in kleur.
3. De eerder genoemde smaak.

Ik hou de eindtemp. op 220 graden en de development tijd tussen de 20-25%. De pre-heating staat op 240 graden.

Wellicht dat jullie tips hebben?
De eerste branding is wel vrij snel, vind ik. De tweede zou mij beter bevallen. Ik streef naar yellow rond de 150 graden bean temp op ongeveer 5 minuten. 1krak rond 9 minuten en einde afhankelijk van hoe donker je wil rond de 12 minuten. Dan kom je nog steeds op 25% development, maar ook op 3 minuten development. Ook de tijd die de boon in de developmentfase doorbrengt is van belang namelijk.
13% gewichtsverlies is vrij licht gebrand, bij Honduras verwacht ik dan ook wel veel fruit (of zuur) als je er espresso van maken wil.
Smaakte de tweede branding beter dan de eerste? Of moeten ze nog wat “rijpen”
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor bobbee » ma 05 dec 2022, 21:34


Voor mijn gevoel helpt het om iets lager te beginnen, dan kun je naar gelang wat je ziet/ruikt bijsturen. Gaat de ROR te langzaam of duurt FC te lang (bijv. 10 minuten), dan begin ik met iets meer vermogen. Gaat het te snel (FC op 5 minuten), dan volgende keer wat minder vermogen. Ook probeer ik de ROR geleidelijk zo rond de 12-15 te houden tot de FC.

Vlak voor of op de FC begin ik met het vermogen af te bouwen om de development fase op te rekken en niet een te hoge eindtemperatuur uit te komen (220c klinkt hoog). Dropt of stijgt de temperatuur te snel (meestal na de FC), dan hou ik daar de volgende batch rekening mee. Bij bonen met een hogere altitude zie je inderdaad dat ze iets meer hitte nodig hebben, maar dan zet ik de begin power gewoon 10-20% hoger, niet de pre-heat.

De eerste 7-8 minuten hoef je zo eigenlijk weinig te doen, behalve de boel een beetje in de gaten te houden tot ze bruin. De laatste 2 minuten kan er best veel fout gaan. Van lage temperatuur naar hoog bijsturen is makkelijker dan van te hoog naar lager. Als de temperatuur te laag is kun je iets langer doorbranden, maar te hoog kun je eigenlijk niets.
Reageert jouw brander rap op kleine aanpassingen in vermogen? De Quest (die ik heb) is van RVS met 2 heating elements, daar blijft zoveel hitte in opgeslagen dat ik meer bereik met airflow dan aanpassing van de hitte.
Ben wel benieuwd hoe de sniper dat doet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ruben- » di 06 dec 2022, 07:27

Voor mijn gevoel helpt het om iets lager te beginnen, dan kun je naar gelang wat je ziet/ruikt bijsturen. Gaat de ROR te langzaam of duurt FC te lang (bijv. 10 minuten), dan begin ik met iets meer vermogen. Gaat het te snel (FC op 5 minuten), dan volgende keer wat minder vermogen. Ook probeer ik de ROR geleidelijk zo rond de 12-15 te houden tot de FC.

Vlak voor of op de FC begin ik met het vermogen af te bouwen om de development fase op te rekken en niet een te hoge eindtemperatuur uit te komen (220c klinkt hoog). Dropt of stijgt de temperatuur te snel (meestal na de FC), dan hou ik daar de volgende batch rekening mee. Bij bonen met een hogere altitude zie je inderdaad dat ze iets meer hitte nodig hebben, maar dan zet ik de begin power gewoon 10-20% hoger, niet de pre-heat.

De eerste 7-8 minuten hoef je zo eigenlijk weinig te doen, behalve de boel een beetje in de gaten te houden tot ze bruin. De laatste 2 minuten kan er best veel fout gaan. Van lage temperatuur naar hoog bijsturen is makkelijker dan van te hoog naar lager. Als de temperatuur te laag is kun je iets langer doorbranden, maar te hoog kun je eigenlijk niets.
Ik ga het proberen. Bedankt in ieder geval!
De eerste branding is wel vrij snel, vind ik. De tweede zou mij beter bevallen. Ik streef naar yellow rond de 150 graden bean temp op ongeveer 5 minuten. 1krak rond 9 minuten en einde afhankelijk van hoe donker je wil rond de 12 minuten. Dan kom je nog steeds op 25% development, maar ook op 3 minuten development. Ook de tijd die de boon in de developmentfase doorbrengt is van belang namelijk.
13% gewichtsverlies is vrij licht gebrand, bij Honduras verwacht ik dan ook wel veel fruit (of zuur) als je er espresso van maken wil.
Smaakte de tweede branding beter dan de eerste? Of moeten ze nog wat “rijpen”
Zal het gaan proberen. Bedankt :D
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor kilo » di 06 dec 2022, 09:37

Interessant interview met Rob Hoos bij roast rebels
https://youtu.be/K-CSz2SO4eQ
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor bobbee » di 06 dec 2022, 10:50

Interessant interview met Rob Hoos bij roast rebels
https://youtu.be/K-CSz2SO4eQ
Thx!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » di 06 dec 2022, 10:56

Reageert jouw brander rap op kleine aanpassingen in vermogen? De Quest (die ik heb) is van RVS met 2 heating elements, daar blijft zoveel hitte in opgeslagen dat ik meer bereik met airflow dan aanpassing van de hitte.
Ben wel benieuwd hoe de sniper dat doet.
Ik heb geen referentie op dit gebied. Het is ook meer op gevoel en ik doe het ook altijd in combinatie met verhogen van de fan speed. Begin meestal met 20% fan speed en zo rond de FC verhoog ik die in kleine stapjes naar 60-80% op het einde. Qua vermogen doe ik het omgekeerde, beginnen op zo'n 80% tot vlak voor de FC en dan in kleine stapjes (10-20% per minuut) naar 20-0%. De limiet voor temperatuur staat op 210c, dan schakelt hij automatisch naar 0, maar dan moet ik zelf ook zitten slapen.

De fan/uitlaatkanaal werkt wel goed op de Kaleido, dus heb wel het idee dat ik in-control ben. Ik kan hem vrij eenvoudig binnen de < 5 graden houden van waar ik wil.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor bobbee » di 06 dec 2022, 11:44


Reageert jouw brander rap op kleine aanpassingen in vermogen? De Quest (die ik heb) is van RVS met 2 heating elements, daar blijft zoveel hitte in opgeslagen dat ik meer bereik met airflow dan aanpassing van de hitte.
Ben wel benieuwd hoe de sniper dat doet.
Ik heb geen referentie op dit gebied. Het is ook meer op gevoel en ik doe het ook altijd in combinatie met verhogen van de fan speed. Begin meestal met 20% fan speed en zo rond de FC verhoog ik die in kleine stapjes naar 60-80% op het einde. Qua vermogen doe ik het omgekeerde, beginnen op zo'n 80% tot vlak voor de FC en dan in kleine stapjes (10-20% per minuut) naar 20-0%. De limiet voor temperatuur staat op 210c, dan schakelt hij automatisch naar 0, maar dan moet ik zelf ook zitten slapen.

De fan/uitlaatkanaal werkt wel goed op de Kaleido, dus heb wel het idee dat ik in-control ben. Ik kan hem vrij eenvoudig binnen de < 5 graden houden van waar ik wil.
Dank je. Ik was benieuwd naar hoe snel het apparaat, de drum, de behuizing etc reageert op verstelling van de temperatuur. Wat de temperatuur meter laat zien. Uiteraard gaat dat op gevoel, zo ook met de Quest. Anticiperen op wat de roast en temperatuur gaat doen vanaf start is logisch. Zo bepaal je het verloop van de gehele roast met de machine die je voor je hebt. Net als met koffie reageren ze allemaal anders en de Quest ebt door na verlaging van de power naar de elementen. Zal bij de Kaleido dan ook zo zijn denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » di 06 dec 2022, 12:33

Fan speed en snelheid drumrotatie ook parameters. Ondanks mindfull koopgedrag opmerking zoëven, en die was heel goed, wil nog steeds graag een mooie roastmachine. Gewoon om te zien wat een boon doet en zoveel mogelijk parameters te kunnen bijhouden en ye beïnvloeden. Even doorsparen en sociaal slim sonderen.




Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » wo 22 mar 2023, 15:11

Zag dat het alweer een tijdje geleden is, maar mijn brandavontuur ontwikkelt zich gestaag door. Heb al de nodige zakken mogen branden voor vrienden, kennissen en zelfs een forumgenoot (Gilleko!)

Heb de basis inmiddel aardig onder de knie, tot het punt dat ik laatst een zakje van een erkende koffiebrander had maar mijn eigen boontjes prefereerde. Het valt of staat wel met de groene bonen die je er in stopt. Ik weet ongeveer wat ik doe, maar het succes lijkt nog wel sterk afhankelijk van de bonen die ik er in stop. Goede bonen met een breed bereik geven ook een goed eindproduct. Het optimale uit iedere boon halen of de sweetspot vinden -zonder dom geluk- is nog een stap te ver.

Favoriet is de Panama Boquete Chiriqui van Het Hoofdkwartier. Eerst vond ik deze maar niks, lastig om goed te branden, te kruidig en inmiddels baal ik dat de 15kg bijna op zijn. Waarom ik ze toen niet lekker vond en nu wel is mij niet helemaal duidelijk. Het kan net zo goed gewenning van smaak als beter brandresultaat zijn.

Inmiddels heb ik 4 groene bonensoorten uitgeprobeerd. De Colombia Supremo is een favoriet omdat deze heerlijk zacht en romig is en je eigenlijk niets fout kunt doen. De Huehuetenango vond ik wat ik ook probeerde zelf te hard/bitter zonder dat er iets bijzonders te ontdekken was, dus dit was de grootste tegenvaller. Daarnaast heb ik een verse batch Sorobocana uit Brazilie binnengekregen die ik al eerder geprobeerd had. Deze valt qua smaak een beetje tussen de Panamese en Colombiaanse bonen in. Net ietsje smaakvoller zonder dat het heel spannend wordt. Met deze 3 bonensoorten hoop ik de komende maanden een goede basislijn op te bouwen en kijken of ik de smaken die ik voor ogen heb er ook consistent uit kan halen.

Hier nog wat brandprofielen:
#46 Huehuetenango
Batch 46 Huehuetenango.jpg
#53 Panama
Batch 53 Panama.jpg
#57 Huehuetenango
Batch 57 Huehuetenango.jpg
#62 Panama
Batch 62 Panama.jpg
Niet allemaal gingen ze even goed en je merkt dus ook dat het brandprofiel wat voor de ene boon werkt, niet per se de juiste is voor de ander. Wel zitten ze allemaal ruimschoots binnen bereikt van 'goed drinkbaar'.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron