Aillio

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio

Berichtdoor fransg » za 30 dec 2017, 13:48

Alleen als het echt te hard gaat zet ik de fan wat harder.
Het is lastig de airflow met elkaar te vergelijken aangezien "wat harder" een weinig concrete eenheid is. ;-)
Ik heb wel eens gelezen dat door te hoog fangebruik er aromatische stoffen verloren gaan.
Ligt ook aan wat er verder gebeurt.

Er komen bij tijd en wijle prachtige koffies uit heteluchtbranders en daarbij blaast er voortdurend dermate veel lucht dat de bonen erop rond kunnen rollen.

Als de bonen erg naar rookworst gaan smaken is de airflow misschien wat aan de lage kant geweest.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio

Berichtdoor kilo » za 30 dec 2017, 16:16

Ik reduceer de P rond 175 graden een beetje. Dat vermindert in ieder geval de bump bij de first crack. Verder maak ik me daar ook niet zo druk over. Ik heb nog niet ontdekt dat de herkomst van de boon er specifiek invloed op heeft. Verder gebruik ik zeker meer fan naarmate de branding vordert, met alleen reductie van P lukt het me niet de ROR in de hand te houden. Tsja en dat verlies aan aroma door het gebruik van de fan... ik weet het niet. Er zijn zoveel mythes rond het branden die na verloop van tijd toch ongegrond blijken.... ik proef in ieder geval geen verminderd aroma.
Vorige week bleek de ventilator vast te zitten tijdens de branding. Geen lucht ventilatie dus. Gaf een heel apart profiel. En rook behoorlijk over aromatisch. Ze liggen nog te rijpen. Heb weinig fiducie in het resultaat.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Aillio

Berichtdoor ErikW » vr 16 feb 2018, 11:47

Hoe was de fan-vast branding gelukt?

ERik

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor @3aan » vr 16 feb 2018, 13:19

Hoe was de fan-vast branding gelukt?

ERik
Vertaalvoutje?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio

Berichtdoor fransg » vr 16 feb 2018, 13:28

Vertaalvoutje?
Nee. Je hebt even niet door waar het over gaat, maar als je het eerdere bericht leest kun je het zien:
Vorige week bleek de ventilator vast te zitten tijdens de branding. Geen lucht ventilatie dus. Gaf een heel apart profiel. En rook behoorlijk over aromatisch. Ze liggen nog te rijpen.
een fan zat vast en men is dus benieuwd hoe die boontjes na enige rust het doen in de koffiebereiding.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor @3aan » vr 16 feb 2018, 15:27


Vertaalvoutje?
Nee. Je hebt even niet door waar het over gaat, maar als je het eerdere bericht leest kun je het zien:
Vorige week bleek de ventilator vast te zitten tijdens de branding. Geen lucht ventilatie dus. Gaf een heel apart profiel. En rook behoorlijk over aromatisch. Ze liggen nog te rijpen.
een fan zat vast en men is dus benieuwd hoe die boontjes na enige rust het doen in de koffiebereiding.
Ligt eraan waar je wat leest?! Afbeelding[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201802 ... 5c487d.jpg[/IMG]
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio

Berichtdoor kilo » vr 16 feb 2018, 19:44

Hoe was de fan-vast branding gelukt?
Zoals gevreesd. Vlak. Een dimensionaal. Als slechte Italiaanse espresso. Ik dacht dat de rook die in de brander bleef hangen te proeven zou zijn in de boon., maar dat was niet zo. Het was de eerste branding in een jaar die zodanig mis was dat dat de bonen naar de composthoop zijn verhuisd.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten