Welke koffie brander moet ik kopen?

iggi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 20:44

Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor iggi » vr 16 jun 2017, 20:51

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een koffie brander te kopen. Ik denk aan de GENE CAFE COFFEE ROASTER CBR-101
Wat denken jullie daarvan. En is hij nu duurder dan een paar jaar geleden?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Iggi

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Bert 619 » za 17 jun 2017, 01:01

Ik heb er een en vind het een klote ding en waardeloos om bonen te koelen, maar dat kan ook aan mij liggen, de meeste zijn er lovend over.
Wel moet ik zeggen dat ik noodgedwongen binnen onder een afzuigkap zonder afvoer naar buiten aan het branden ben.
Dus ook de koolstoffilters van de afzuigkap zijn om de haverklap verzadigt.
De Gene staat dus al een tijd ongebruikt ik de kast.
Zit je in een andere situatie als ik dan nog zou ik zeggen kijk naar iets anders uit.
Mis wel de vers gebrande boontjes, want dat is heel wat lekkerder dan wat ik nu naar binnen werk.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Marcje » za 17 jun 2017, 07:44

Koelen gaat idd niet snel genoeg in de Gene, daarvoor gooide ik de bonen in 2 grote zeven en blies er perslucht doorheen.
Ik heb er redelijk wat aan gemeten, en de temperatuur schommelt in de praktijk toch ook wel flink (vanwege het aan/uit principe van de heater). First crack was voor mij ook lastig om te horen. Ik vond de rook ontwikkeling wel te doen onder de afzuigkap.
Ik heb hem uiteindelijk aan een vriend doorverkocht omdat de capaciteit net te weinig was. Wij verbruiken een kleine kilo in de week en dan ben je al een dik uur bezig. En met alles klaarzetten, opwarmen, afkoelen, schoonmaken en opruimen eerder 1.5uur. En dan brandde ik ook nog af- en toe voor de familie, dus het duurde me te lang uiteindelijk...
Maar ik heb me prima vermaakt met het apparaat! Ik zou een zoekopdracht op MP uitzetten, ze komen nog wel eens voorbij voor 250eur.
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » za 17 jun 2017, 08:43

Wat wil je bereiken? Ik heb zelf jarenlang een Gene gehad en heb er 600 batches mee gebrand. Wat mij betreft een hele leuke brander alleen moet je buiten de Gene de bonen koelen want daarvoor is hij waardeloos maar dat is wereldwijd al vanaf het begin bekend. Ik heb het nooit als een probleem gezien aangezien de oplossing makkelijk is.

De kleine thuisbranders zijn leuk voor espresso maar totaal ongeschikt voor hele lichte brandingen of voor filter. Je mist dan toch echt de massa om voldoende ontwikkeling te krijgen. Uiteindelijk ben ik gestopt met zelf branden omdat de bonen het belangrijkste deel zijn en je met een kleine thuisbrander nooit het niveau gaat halen van een grote professionele brander in de handen van iemand die het echt snapt. Je kunt er hele aardige resultaten mee halen maar net meer dan dat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor bgiebels » do 22 jun 2017, 23:35

Ik heb twee jaar gebrand op de Gene Cafe, en vind het geen verkeerd apparaat. Ze zijn in die tijd wel flink in prijs gestegen. Van iets maar dan 400,- doen ze tegenwoordig tegen de 600,- euro. In het begin problemen gehad met de stootrubbers van het "kafklepje", maar daar heb ik nu geen last meer van. Wat geweldig aan het apparaat is, dat je verse koffie er mee kan maken. Versheid is erg belangrijk. In tegenstelling tot andere versproducten (die je snel op moet eten of drinken), moet je koffiebonen de gelegenheid geven smaak te ontwikkelen. Doorgaans is dat ca. een week, maar mijn ervaring is dat de koffie na 3 dagen al goed te drinken is. Sommigen wachten twee weken. Zelf vind ik dat de smaak na 2 weken af begint te nemen.

Dus laat je niet weerhouden een brander aan te schaffen. Het is een leuke hobby en je zult heel wat belangstelling krijgen van familie en vrienden. Doen dus ! Begin om ervaring op te doen met bijvoorbeeld de boon 'Monsooned Malabar' (hierbij kan je goed de 'first crack' horen) uit India, en probeer ook eens een Brasil Yellow Bourbon: is geschikt voor zowel als espresso en cappuccino, en je kan daar leuke smaakresultaten mee bereiken.

Mocht je overgaan tot koop, dan kan ik onderschrijven wat hiervoor is gezegd: laat de bonen niet koelen in het apparaat. Ikzelf gebruikte twee 'Tjendol zeven' om de bonen af te koelen.

Succes !
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor @3aan » vr 23 jun 2017, 01:02

De opmerking over de rustperiode moet eigenlijk genuanceerder worden weergegeven, een donker gebrande boon kan inderdaad met een dag of drie geconsumeerd worden, lekker licht gebrand met veel meer herkenbare smaakjes, rusten tot wel 10 a 12 dagen om de diversiteit aam smaak tevoorschijn te laten komen, sommige bonen hebben nog wat meer tijd nodig, is allemaal mede afhankelijk van de branding.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Bert 619 » vr 30 jun 2017, 09:21

De gene cafe maar weer eens tevoorschijn getoverd.
Bij pti bonen besteld en toch maar weer eens aan het branden gegaan.
koffie 004.JPG
1 Kg Cameroon Boyo gebrand en 0.85 kg over.

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Ricking08 » wo 17 okt 2018, 17:25

De gene cafe maar weer eens tevoorschijn getoverd.
Bij pti bonen besteld en toch maar weer eens aan het branden gegaan.
koffie 004.JPG
1 Kg Cameroon Boyo gebrand en 0.85 kg over.
Hoe krijg jij de roast zo 'even'? Ik heb net 125gr Ethiopian Djimma geroast en het zijn nog net niet alle kleuren van de regenboog.
Voorverwarmen op 250
Bonen erin
1st crack op 8.10
Temp terug naar 220
Op 10.30 uitgezet en gekoeld onder de airco unit met twee zefen.

Tips?
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Pti » wo 17 okt 2018, 18:17

10.30 is te kort
Je Djimmah is mogelijk een natural.

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Ricking08 » wo 17 okt 2018, 18:22

10.30 is te kort
Je Djimmah is mogelijk een natural.
Ja dat klopt idd. Naturals zijn moeilijker te branden met de gene cafe?
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten