Welke koffie brander moet ik kopen?

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Pti » wo 17 okt 2018, 18:55

Natural zijn altijd wat lastiger om egaal te branden, ongeacht de brander.
Maar 10.30 brandtijd in een gene is gewoon te kort, dat zorgt wsl ook voor problemen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » wo 17 okt 2018, 19:43

Sowieso is 125gr een heel groot deel probleem. De Gene is heel gevoelig voor teveel of te weinig massa en dat beïnvloed het resultaat heel erg. Pak gewoon altijd 235gr en je zit goed en de brandingen zullen veel egaler zijn, ook met een natural. Ik zat meestal rond de 12:00 min dacht ik voor een city+ branding met genoeg ontwikkeling voor espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Bert 619 » do 18 okt 2018, 15:50

De gene cafe maar weer eens tevoorschijn getoverd.
Bij pti bonen besteld en toch maar weer eens aan het branden gegaan.
koffie 004.JPG
1 Kg Cameroon Boyo gebrand en 0.85 kg over.
Hoe krijg jij de roast zo 'even'? Ik heb net 125gr Ethiopian Djimma geroast en het zijn nog net niet alle kleuren van de regenboog.
Voorverwarmen op 250
Bonen erin
1st crack op 8.10
Temp terug naar 220
Op 10.30 uitgezet en gekoeld onder de airco unit met twee zefen.

Tips?
Branden doe ik op een manier die ze hier afkeuren maar ik kan niet anders.
Al eerder heb ik verteld dat branden bij mij alleen binnen mogelijk is en ook alleen onder
de afzuigkap met koolstoffilters en afvoer in huis.
Een redelijk gelijke brandig krijg ik (onacceptabel voor mij) met de gené op hoge temperaturen.
Mijn afzuigkap maakte bezwaar op die hoge temperatuur en gaf dat aan door te vervormen op bepaalde onderdelen.

Gebrande bonen heb ik voor een tweede maal gebrand, niet te zuipen maar het viel me op dat alle bonen er nagenoeg
gelijk uitzagen qua kleur en mooi ontwikkeld.
Na veel gekloot en frustratie ben er achter gekomen dat als ik tot tegen de first crack en snel afkoel (geforceerd)
en vervolgen een tweede maal brand zie ik nagenoeg alle bonen het zelfde ontwikkelen en kleuren,
zolang de bonen nog dof zijn heb je nog alle tijd maar als ze mooi strak staan en licht gaan glanzen zijdeglans,
dan zit je tegen de second crack en dat wil ik hebben.

Het probleem in met de Gené dat de eerste en tweede krak niet of haast niet of niet te horen is, ook even een boontje
eruit halen gaat ook niet om die te bekijken of te proeven.
Soms als ik de cilinder met bonen uit de brander haal en ik denk dat is iets te vroeg proef ik snel een boontje
zijn ze goed koel ik ze en anders gaat die cilinder toch nog even terug.
Branden doe ik op 225 graden en wijk daar zelden van af maar komt weleens voor
De eerste brandig neemt meestal 7 tot 9 minuten in beslag tweede 6 tot 8 minuten, uitzonderingen daar gelaten
ik let meestal niet op de tijd.
058.JPG
uitzondering is monsooned malabar, die kan ik wel in een keer branden
ook de beide cracks zijn te horen als je aandachtig luistert.
057.JPG
Black diamond laat haast niet zien dat de tweede crack al bereikt is of er zelf al in zit.
Laatst gewijzigd door Bert 619 op vr 09 nov 2018, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Ricking08 » do 18 okt 2018, 17:56

Sowieso is 125gr een heel groot deel probleem. De Gene is heel gevoelig voor teveel of te weinig massa en dat beïnvloed het resultaat heel erg. Pak gewoon altijd 235gr en je zit goed en de brandingen zullen veel egaler zijn, ook met een natural. Ik zat meestal rond de 12:00 min dacht ik voor een city+ branding met genoeg ontwikkeling voor espresso.
Ik zal het weer eens met de max hoeveelheid proberen maar belangrijker nog, als ik het goed lees, is een washed koffie branden. Ik vind naturals alleen zoooooo lekker dat ik groen nooit washed koop haha.
Thanks voor je tips.
Ik denk ook dat de gene best pittig is om onder de knie te krijgen?
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Marcje » do 18 okt 2018, 18:29

Ik heb ook een Gene gehad en altijd met veel plezier gebrand (in de keuken onder de afzuigkap).
Had ook altijd wel moeite om de FC te ontwaren moet ik zeggen. Als je er middenin zit dan hoor je het wel, maar de start was altijd lastig te bepalen vond ik. Behalve bij een Malabar, die hoorde je goed. Daarmee was het wel uitkijken dat je niet meteen doorstoomde naar de tweede krak.
Ik mikte met de hoeveelheid boontje en voorverwarm temperatuur op de FC na ongeveer 10-11 minuten. Had een soort van standaard programmaatje wat voor niet al te moeilijke bonen dan prima werkte. Dat was voorverwarmen tot 235 grC, dan niet helemaal vol met bonen gooien, maar zeg iets van 240 gr erin. Lekker laten opwarmen en bij de FC zette ik de temperatuur terug naar 220 grC.
Bij de Malabar was het nog minder boontjes erin, rustiger opwarmen en op tijd de heater weer lager zetten (liefst voor de FC).

Leverde natuurlijk geen specialty kwaliteit op, maar nog altijd stukken beter dan welke supermarkt koffie ook.
Vond alleen de capaciteit wel een nadeel. We drinken iets meer dan een kilo in de week en dan ben je er toch wel lang mee bezig elke keer.

Edit: Zie nu pas dat ik al eerder had gereageerd in dit topic... beetje dubbelop, maar ik spreek mezelf gelukkig niet tegen, pfeeuw...
Laatst gewijzigd door Marcje op do 18 okt 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » za 20 okt 2018, 21:04

__________________________________
MOD BREAK! Topic opgeschoond.
__________________________________
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » zo 21 okt 2018, 07:25

Ik zal het weer eens met de max hoeveelheid proberen maar belangrijker nog, als ik het goed lees, is een washed koffie branden. Ik vind naturals alleen zoooooo lekker dat ik groen nooit washed koop haha.
Thanks voor je tips.
Ik denk ook dat de gene best pittig is om onder de knie te krijgen?
Naturals zijn inderdaad erg lekker maar gewassen koffies zijn over het algemeen wat complexer. Beide zijn in de Gene goed te branden alhoewel de meeste gewassen koffies vaak net wat egaler branden. Goed kwaliteit groene koffie maakt het meeste verschil in hoe mooi ze branden. Ik bestelde altijd mijn bonen in Duitsland (https://www.rohkaffeebohnen.de/).

De Gene is vrij snel goed onder controle te krijgen zolang je maar voorverwarmt en buiten de Gene gaat koelen. Na honderd brandingen heb je alle kneepjes wel onder controle en wordt het alleen nog maar beter. Het blijft een geweldige brander waarmee je hele goede resultaten kunt behalen mits je om de mindere punten heen gaat werken (genoeg doseren, voorverwarmen en extern koelen).
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Ricking08 » ma 22 okt 2018, 10:08

Ik zal het weer eens met de max hoeveelheid proberen maar belangrijker nog, als ik het goed lees, is een washed koffie branden. Ik vind naturals alleen zoooooo lekker dat ik groen nooit washed koop haha.
Thanks voor je tips.
Ik denk ook dat de gene best pittig is om onder de knie te krijgen?
Naturals zijn inderdaad erg lekker maar gewassen koffies zijn over het algemeen wat complexer. Beide zijn in de Gene goed te branden alhoewel de meeste gewassen koffies vaak net wat egaler branden. Goed kwaliteit groene koffie maakt het meeste verschil in hoe mooi ze branden. Ik bestelde altijd mijn bonen in Duitsland (https://www.rohkaffeebohnen.de/).

De Gene is vrij snel goed onder controle te krijgen zolang je maar voorverwarmt en buiten de Gene gaat koelen. Na honderd brandingen heb je alle kneepjes wel onder controle en wordt het alleen nog maar beter. Het blijft een geweldige brander waarmee je hele goede resultaten kunt behalen mits je om de mindere punten heen gaat werken (genoeg doseren, voorverwarmen en extern koelen).

Ik heb dus nog even te gaan hahaha. Ik denk dat ik rond de 10 brandingen zit en de Djimma was de eerste die een beetje te drinken was. Op Sweetmaria heb ik al wat zitten neuzen en met de tips in dit draadje ga ik weer met frisse zin aan de bak. Ik laat wel weten wanneer mijn eerste goede branding er is!
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » ma 22 okt 2018, 10:36

Wellicht heb je iets aan dit topic viewtopic.php?f=32&t=6398&hilit=erik82#p61002.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Nahpets » ma 22 okt 2018, 21:43

Ik heb ook zo'n Gene en om voor jezelf te branden is dat m.i. voldoende. Een kilobrander kost meteen veeeeel meer, echt meteen een paar stappen stappen en vooral Euro's verder. Ik brand voornamelijk malabar en voor een even roast hebben bonen nu eenmaal ruimte nodig, dus niet meer dan 250g, al schend ik dat principe regelmatig....
Ik hou van niet te donkere bonen en zet de brander niet hoger dan 210/220, na de 1st crack droppen (bonen knallen en ontwikkelen dan nog ff door) en geforceerd koelen met 2 vergieten omschudden in de wind. Soms splash ik er nog een handje water over voor onmiddelijke koeling (voel de reacties in dit forum al aan komen😉) want dat verdampt onmiddelijk. Nooit aan de smaak gemerkt....
Ik brand buiten want vind de geur niet te harden😂 1st crack horen bij de Gene is idd lastig (bij malabar bonen overigens niet), maar een geoefend oog ziet ook aan de bonen of ze gecracked zijn.
Qua controle over het proces (profielbranden) is het allemal handwerk/giswerk en afgaan op de temp. meter van de gene zelf, liefst zou ik een extra probe monteren zoals in een kilobrander wel gaat om de echte beantemp te weten. Uiteindelijk brand ik vooral op zicht. Na 10 keer (dezelfde bonen) branden weet je wel wat je moet doen om voor jezelf lekkere koffie te krijgen.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron