Quest M3s gebruikers

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor rickroast » di 08 jan 2019, 14:43

Uiteraard kan er gewoon doorgelinkt worden naar andere branders in deze klasse! Helaas is er op Nederlandse fora erg weinig te vinden over de buitenlandse branders. Gene Café is eigenlijk de enige welke aardig wordt besproken.

De Huky, Kaldi New Wide en Kaldi Fortis hebben ook mijn interesse, echter zit je hier met hetzelfde importeer verhaal als bij de Hottop..

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor Pti » di 08 jan 2019, 17:37

Importheffing valt reuze mee, slechts 1a3 procent en ook de "handeling fee" is misschien twee tientjes afhankelijk van de koerrier. Maar de BTW is met 21% een zwaardere last op het geheel.

Grijze import is natuurlijk mogelijk, maar of het verstandig is is een tweede....

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor Marcje » di 08 jan 2019, 17:45

Hoi Rick, ik zou ook even de capaciteit van de brander meenemen.
Ik had een Gene Cafe en daar brandde ik batches van plm 240gr mee, maar uiteindelijk vond ik dat (zelfs) voor ons thuisgebruik toch wat weinig. Elke branding kost, laten we zeggen, een kwartiertje en dan heb je uiteindelijk net iets meer dan 200gr boontjes. Ik was voor thuisgebruik met alles erop en eraan dus zeker anderhalf uur bezig per week. Je kunt ook overwegen om een tweedehands kilobrander aan te schaffen (ok, die komen niet veel voorbij, maar geduld is een schone zaak), maar dan produceer je in dezelfde tijd wel bijna 4x zoveel. Kost wel meer in aanschaf, maar je schrijft niet veel af op een tweedehandsje, en als je wat extra boontjes slijt binnen de familie- en vriendenkring drink je zelf voor niets
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor bobbee » di 08 jan 2019, 18:02

Behmor kun je vanuit Australië importeren. 230v versie en komt op 400 a 500 euro totaal. Daar brand ik mee, 400 gram per batch.
Niet heel veel controle als met een brander die door artisan aan te sturen is maar toch, ik doe er lekker mijn ding mee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor Capulus » di 08 jan 2019, 19:06

Behmor kun je vanuit Australië importeren. 230v versie en komt op 400 a 500 euro totaal. Daar brand ik mee, 400 gram per batch.
Niet heel veel controle als met een brander die door artisan aan te sturen is maar toch, ik doe er lekker mijn ding mee.
Deze zie ik op MP af en toe nog wel voorbij komen. Meestal rond 300 euro. Wel tweedehands dus.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor rickroast » wo 09 jan 2019, 10:10

Importheffing valt reuze mee, slechts 1a3 procent en ook de "handeling fee" is misschien twee tientjes afhankelijk van de koerrier. Maar de BTW is met 21% een zwaardere last op het geheel.

Grijze import is natuurlijk mogelijk, maar of het verstandig is is een tweede....
Met de totale kosten van het importeren reken ik ook de BTW mee, waardoor het inderdaad duurder wordt. De heffing ansich valt mee, maar alles bij elkaar ben je zo een paar honderd euro verder.
Hoi Rick, ik zou ook even de capaciteit van de brander meenemen.
Ik had een Gene Cafe en daar brandde ik batches van plm 240gr mee, maar uiteindelijk vond ik dat (zelfs) voor ons thuisgebruik toch wat weinig. Elke branding kost, laten we zeggen, een kwartiertje en dan heb je uiteindelijk net iets meer dan 200gr boontjes. Ik was voor thuisgebruik met alles erop en eraan dus zeker anderhalf uur bezig per week. Je kunt ook overwegen om een tweedehands kilobrander aan te schaffen (ok, die komen niet veel voorbij, maar geduld is een schone zaak), maar dan produceer je in dezelfde tijd wel bijna 4x zoveel. Kost wel meer in aanschaf, maar je schrijft niet veel af op een tweedehandsje, en als je wat extra boontjes slijt binnen de familie- en vriendenkring drink je zelf voor niets Afbeelding
Dit is ook nog een groot punt inderdaad, of de capaciteit van de Hottop en Quest wel groot genoeg is. Daarom vind ik back to back ook zo belangrijk, dat je in elk geval in twee uurtjes branden ook 2 kilo gebrande bonen hebt. 500 gram is idealer, maar dan moet er wel een geschikte optie zijn.
Behmor kun je vanuit Australië importeren. 230v versie en komt op 400 a 500 euro totaal. Daar brand ik mee, 400 gram per batch.
Niet heel veel controle als met een brander die door artisan aan te sturen is maar toch, ik doe er lekker mijn ding mee.
Dit is voor veel mensen volgens mij een ideale brander, zie hem ook af en toe wel op marktplaats voor ongeveer 300 euro wat Capulus ook noemt. Voor mij lijkt me dit echter een minder interessante optie, aangezien ik graag meer controle zou willen hebben en tevens meer zou willen monitoren.

De zoektocht gaat door. Een Kaldi Fortis brander met een eigengemaakte bonen-koeler maar wel met center 301 thermocouples etc., moet zo'n 1825,00 euro kosten inclusief invoeren etc. Dan moet er nog wel een fatsoenlijke brander bij.
Dilemma's!

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor we tigers » za 22 mei 2021, 18:12

Ik heb de laatste tijd me zitten verdiepen de nu de Quest M3S en het lijkt me een toffe brander voor me. Volle bak back to back mogelijk en het komt behoorlijk dicht bij een “echte” brander qua hands on aanpak en mogelijkheden.
Ik zie hier in Nederland echter zo goed als geen gebruikers (dus een tweedehandsje lijkt me er niet in te zitten). Ik heb hem in Oostenrijk gevonden voor ruim 1400,-

Ik vind overigens dat er niet veel keus is tussen het segment van Gene/Behmor en Hottop/ Bullet.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor bobbee » za 22 mei 2021, 18:22

In het verre oosten is een naar mijn idee geweldige brander te koop.



Sniper M2 pro

1230 Euro excl Import
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor we tigers » za 22 mei 2021, 18:45

Daar heb ik heel wat positieve dingen over gelezen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Quest M3s gebruikers

Berichtdoor bobbee » za 22 mei 2021, 19:46

Ik kan je in contact brengen met een verkoper uit Singapore mocht je hem willen kopen.
Lijkt mij betrouwbaar persoon.
Volgens mij is er een nieuwe versie.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron