Thermo koppel

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Pti » vr 01 feb 2019, 22:54

Volgens mij kun je met die twee componenten niet meer dan open en dicht regelen op een bepaalde temperatuur (setpoint).
Als je echt het vermogen oftewel de vlam wil regelen heb je een ander soort klep nodig. Helaas een behoorlijk kostbare klep als het voor een laag volume (<5kg) brander is. Omdat de klep anders gaat zweven, er is wel een Nederlands bedrijf dat geschikte kleppen maakt, maar die kosten een kleine €3500,-
Handmatig gasdruk regelen via een naald ventiel is dan een stuk goedkoper en soms zelfs nauwkeuriger dan automatisering...
Zie gele hendeltje aan zijkant bedieningspaneel op bijgevoegde foto
Bijlagen
Screenshot_20190201-230037.png

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Henrom » za 02 feb 2019, 20:59

Dat is helemaal correct. Op basis van je temp setting gaat de vkam aan en uit.
Enige wat ik nog kan is waan de kraan draaien.( vlam hoog t/m laag).
Vandaag heb ik trouwens mijn dual thermokoppel geïnstalleerd zodat ik vanaf hetzelfde meetpunt ook het profiel met mijn Artisan kan loggen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Pti » za 02 feb 2019, 21:11

Meten is weten! Stap in de goeie richting en met airflow kun je al heel veel.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Marcje » zo 03 feb 2019, 01:09

Had zitten zoeken op die Burkert 6013 klep en snapte het ook al niet echt. Als dit idd alleen maar een aan/uit magneetklep is, wat doet die PID dan precies?
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Pti » zo 03 feb 2019, 09:58

Het is geen echte PID maar meer een veredelde thermometer....
Daarom doet een electrische cafemino het vaak beter dan een gas brander omdat de elementen bij het afschakelen heel mooi geleidelijk uitgloeien.

Meer dan Aan-/uit- op setpoint een een airflow damper krijg je niet en dat zie je terug bij bijna alle kleine branders in die prijsklasse. Het beetje dat je extra betaald voor een betere brander zit dan ook niet in het staal maar puur in functies etc. Bijvoorbeeld een aparte motor voor koelen en trommel ventilatie. Digitale frequentieregelaars, A merk motoren met tandwielkast IPV kettingaandrijving etc.etc.etc.

Je kunt bestwel heel wat zelf modden maar pas op dat je niet tegen een glazen plafond aankomt waarin je je realiseert dat je een hele hoop geld in een fiat panda aan het pompen bent om mee te doen aan de 24ujr van Lemans.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Henrom » zo 03 feb 2019, 11:55

Hi helemaal meen eens, echter om te beginnen wil ik niet 20-25K uitgeven voor een probat of een vander Giessen.
Bovendien zal een beginnende schaatser geen toptijden halen op de schaatsen van onze bekende profschaatsers. Tuurlijk heb ik gekeken naar mogelijkheden en kosten. Uitkomst:Ik ben begonnen met een kleine brander (2kg) bouw daar ervaring mee op, een volgende stap zal misschien een grotere brander zijn met meer functionaliteit.
De afschrijving bij inruil zal waarschijnlijk niet groter zijn dan ik nu een brander had gekocht met meer functionaliteit en betere kwaliteit. Mijn initiele investering daarentegen is veel lager. ( bedenk het is nu nog meer hobby dan een baan). Bovendien zijn de initiele kosten hoger dan alleen de brander. Heb de foundation en intermediate traning van SCA gevolgd, mijn garage verbouwd en kleuerenmeter en vochtmeter aangeschaft. verder toch een professionele logo en labels laten ontwerpen.

De brander doet behoorlijuk zijn werk hoor, aangezien ik de "gashendel"kan bedienen en meer of minder airflow kan geven.
Door de parameters bij te houden ben ik staat een koffie te branden waarvoor ik mij niet hoef te "schamen". Doordat alles handmatig gaat en bijgehouden wordt wordt mij kennis snel groter.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor HanR » zo 03 feb 2019, 11:57

Volgens mij heb ik iets gevonden.
Honeywell heeft een gasklep V4600, waarbij je een opbouw (magneet spoel) kunt kiezen, die je met behulp van puls wijdte modulatie frequentie (wat is de correcte Nederlandse term), lees: met een pid met SSR uitgang kunt aansturen. Natuurlijk moet er nog wel een DC-DC SSR tussen. De spoel op deze gasklep is gemaakt voor een spanning welke standaard op de brander automaat van een cv-ketel beschikbaar is.

Ook heb ik het volgende verhaal gevonden.
http://www.vandelogt.nl/nl_hardware.php



Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Pti » zo 03 feb 2019, 13:01

Hi helemaal meen eens, echter om te beginnen wil ik niet 20-25K uitgeven voor een probat of een vander Giessen.
Bovendien zal een beginnende schaatser geen toptijden halen op de schaatsen van onze bekende profschaatsers. Tuurlijk heb ik gekeken naar mogelijkheden en kosten. Uitkomst:Ik ben begonnen met een kleine brander (2kg) bouw daar ervaring mee op, een volgende stap zal misschien een grotere brander zijn met meer functionaliteit.
De afschrijving bij inruil zal waarschijnlijk niet groter zijn dan ik nu een brander had gekocht met meer functionaliteit en betere kwaliteit. Mijn initiele investering daarentegen is veel lager. ( bedenk het is nu nog meer hobby dan een baan). Bovendien zijn de initiele kosten hoger dan alleen de brander. Heb de foundation en intermediate traning van SCA gevolgd, mijn garage verbouwd en kleuerenmeter en vochtmeter aangeschaft. verder toch een professionele logo en labels laten ontwerpen.

De brander doet behoorlijuk zijn werk hoor, aangezien ik de "gashendel"kan bedienen en meer of minder airflow kan geven.
Door de parameters bij te houden ben ik staat een koffie te branden waarvoor ik mij niet hoef te "schamen". Doordat alles handmatig gaat en bijgehouden wordt wordt mij kennis snel groter.

Zeker geen schaamte voor nodig, ik heb ooit in hetzelfde schuitje gezeten. Er zijn echter merken die in vergelijking met de toppers onder de klassieke trommel branders (Giessen, probat) een machine bouwen die ook al die functies wel heeft maar ongeveer de helft kost. Zo kwamen wij dus terecht bij Besca roasters. Erg fijn als je ook nog een paar duizend euro nodig hebt om de branderij in te richten en randapparatuur aan te schaffen.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Pti » zo 03 feb 2019, 13:07

Volgens mij heb ik iets gevonden.
Honeywell heeft een gasklep V4600, waarbij je een opbouw (magneet spoel) kunt kiezen, die je met behulp van puls wijdte modulatie frequentie (wat is de correcte Nederlandse term), lees: met een pid met SSR uitgang kunt aansturen. Natuurlijk moet er nog wel een DC-DC SSR tussen. De spoel op deze gasklep is gemaakt voor een spanning welke standaard op de brander automaat van een cv-ketel beschikbaar is.

Ook heb ik het volgende verhaal gevonden.
http://www.vandelogt.nl/nl_hardware.php
Dat lijkt me een geweldige oplossing die voor knutselaars zeker de moeite van nader onderzoeken is.

Ik kwam deze jongen tegen, maar dat doet dus ergens tussen de 3 en 4k...
https://youtu.be/G62ma2IFh9o

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thermo koppel

Berichtdoor Henrom » zo 03 feb 2019, 16:36

Hi helemaal meen eens, echter om te beginnen wil ik niet 20-25K uitgeven voor een probat of een vander Giessen.
Bovendien zal een beginnende schaatser geen toptijden halen op de schaatsen van onze bekende profschaatsers. Tuurlijk heb ik gekeken naar mogelijkheden en kosten. Uitkomst:Ik ben begonnen met een kleine brander (2kg) bouw daar ervaring mee op, een volgende stap zal misschien een grotere brander zijn met meer functionaliteit.
De afschrijving bij inruil zal waarschijnlijk niet groter zijn dan ik nu een brander had gekocht met meer functionaliteit en betere kwaliteit. Mijn initiele investering daarentegen is veel lager. ( bedenk het is nu nog meer hobby dan een baan). Bovendien zijn de initiele kosten hoger dan alleen de brander. Heb de foundation en intermediate traning van SCA gevolgd, mijn garage verbouwd en kleuerenmeter en vochtmeter aangeschaft. verder toch een professionele logo en labels laten ontwerpen.

De brander doet behoorlijuk zijn werk hoor, aangezien ik de "gashendel"kan bedienen en meer of minder airflow kan geven.
Door de parameters bij te houden ben ik staat een koffie te branden waarvoor ik mij niet hoef te "schamen". Doordat alles handmatig gaat en bijgehouden wordt wordt mij kennis snel groter.

Zeker geen schaamte voor nodig, ik heb ooit in hetzelfde schuitje gezeten. Er zijn echter merken die in vergelijking met de toppers onder de klassieke trommel branders (Giessen, probat) een machine bouwen die ook al die functies wel heeft maar ongeveer de helft kost. Zo kwamen wij dus terecht bij Besca roasters. Erg fijn als je ook nog een paar duizend euro nodig hebt om de branderij in te richten en randapparatuur aan te schaffen.
Ik zal het merk Besca is napluizen. Mocht ik aan een volgende stap toe zijn. Zou ik graag eens komen buurten en jouw ervaringen horen en zien hoe het gaat.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron