Hobby brander bijeenkomst

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Henrom » di 29 jan 2019, 22:03

Beste (hobby)roasters,
Ben nog niet zo lang actief op dit forum net als het roosteren zelf( brand sinds mei 2018). Ik merk dat er veel kennis en ervaring op dit forum wordt gedeeld. Maar zijn jullie al eens bij elkaar op de koffie geweest en dan aansluitend effe lekker samen branden? Lijkt me leuk en leerzaam om met een klein groepje roasters te rouleren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Pti » wo 30 jan 2019, 19:19

Hoewel ik het idee leuk vind en ik er ook al mee liep lijkt het draagvlak helaas -niet geheel onverwacht- nihil...

Het is natuurlijk zo dat je het meeste leert, met je eigen apparatuur. En als we dan met zijn allen bijvoorbeeld bij ons in de branderij in de weer gaan is dat vast hartstikke gezellig, maar of er ook iets "geleerd" wordt is onzeker...

Allemaal werken met dezelfde boon, deze branden en proeven en daarmee experimenteren en ervaringen delen lijkt me al een heel goed begin. De inkoopacties zijn daartoe een goede aanzet, maar het vergt serieuze karrentrekkers om de discussie gaande te houden.

De poel waarin we zitten is gewoon relatief klein en iemand die ongetwijfeld heerlijke koffie kan branden in zijn gene café, heeft vrij weinig aan de rapportages van bijv. Frans die uitgebreide verslag doet van hoe hij zijn ideale brandprofiel ontwikkelde. Hoewel deze ontzettend gaaf zijn om te lezen en een belangrijke stap zijn richting meer transparantie en het onderling delen van ervaringen zijn ze concreet vooral nuttig voor mensen die een (ongeveer) gelijkwaardige trommel brander hebben.

Op Home-Barista kan ik genieten van de roast & learn draadjes waarin een aantal mensen gewoon een kilo of 10 van dezelfde koffie aanschaffen en deze allemaal met een North (millcity) brander branden en profielen en redelijk goed verwoorde smaaksensaties uitwisselen.
As we speak ben ik ook weer bezig met het bonen verhaal (inkoopactie2019), maar anderzijds vind ik het ook prima als men daar gewoon wat van afneemt, ze gaat branden en er lekker in zijn eentje met de gordijnen dicht van gaat zitten genieten. Moet ook gewoon kunnen!

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor mloes » wo 30 jan 2019, 20:52

Ik heb laatst wel een forumlid op bezoek gehad om eens de gene te laten zien en hoe het allemaal werkt enzo. Ik zou het best leuk vinden om eens te zien hoe andere mensen met een gene werken. Maar hele hoge wiskunde wordt dat niet. En voor t proeven dan weer drie dagen wachten ;)
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Marcje » wo 30 jan 2019, 23:04

Ik ben het wel met Pti eens; een samenkomst is op zich wel leuk, maar vanwege verschillende bonen, branders en de tijd die het duurt om daadwerkelijk te kunnen proeven is het haast zinloos om met wat amateurs ervaringen/profielen delen.
Een 'masterclass' bij door een professionele brander lijkt me dan wel weer nuttig, omdat je dan beduidend meer opsteekt.
Maar ik wil ik nog wel een keer bij ErwinR langs om z'n Aillio te bekijken en boontjes te ruilen ;-)
dus...

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor kilo » do 31 jan 2019, 09:36

Ik denk dat het uitwisselen van ervaringen inderdaad het meest zinvol is bij gebruik van dezelfde apparatuur.
Er zijn niet zo veel bezitters van een Bullet in Nederland. Aillio werkt aan een wereldwijde uitwisseling binnen gebruikers van de Bullet. Ze houden een dedicated website in de lucht, er is een Bullet Facebook community waar ook veel brandtechnische zaken besproken worden en, misschien nog het aardigste is dat elke branding van een Bullet in een cloud based website wordt opgeslagen, met bij behorende brandinformatie. Alle Bullet eigenaren kunnen die database raadplegen en een brandprofiel downloaden en door de eigen Bullet laten “nabranden”. (er zijn inmiddels meer dan 1700 Bullets verkocht) Dat werkt aardig merk ik. Natuurlijk verschillen de brandomstandigheden, omgevingstemperatuur, vochtigheid en zijn de bonen meestal niet dezelfde, maar met wat bijsturen tijdens de branding kom je een heel eind. Echter wat de een een lekker gebrande boon vindt, vindt een ander weer niks. Smaak is een moeilijk ding.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Marcje » do 31 jan 2019, 10:23

Ik heb natuurlijk ook de boekskes van Scott Rao bij de hand genomen, maar is best een ingewikkelde materie.
Afgezien van the obvious -de brandgraad-, vind het bijvoorbeeld moeilijk in te schatten wat een andere verhouding tussen de fasen (drogen/tussen/ontwikkeling) met de smaak doet, of een lang vs korte totaaltijd (bij gelijke ontwikkeling), of hoge/lage charge temperatuur, of een vlakke RoR vs een aflopende… of bonendichtheid… of vochtgraad… of.. of..
Ik mik nu altijd op een brandtijd van plm 13-14 min met een ontwikkeling van plm 20% en een aflopende RoR. Da’s best drinkbaar voor mijn boontjes bij de brander die ik gebruik, maar ik experimenteer verder niet veel. Don’t fix it i fit ain’t broken zeg maar. Daarom denk ik dat een ‘masterclass’ door een goede brander waarin de knoppen en effecten worden uitgelegd wel waardevol kan zijn, maar ik denk niet dat iemand ook maar iets nuttigs van mij kan leren. Ik kan m’n eigen brandingen wel enigszins reproduceren, maar kan niet goed uitleggen waarom de ene batch soms beter smaakt dan een andere.
Ik overweeg wel een cursus te doen bij de SCA, lijkt me wel interessant!.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor fransg » do 31 jan 2019, 11:04

Ook de 'beroemdheden' in de koffiebranderswereld doen maar wat op goed geluk en op basis van hun ervaring en als je de allerbeste groene bonen koop kun je er weinig an verprutsen, zo stelde Talor Browne al vast:
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... sting.html
Ik heb natuurlijk ook de boekskes van Scott Rao bij de hand genomen, maar is best een ingewikkelde materie.
Die boekjes moesten ook vol natuurlijk. Het kan veel en veel bondiger maar dan betaalt niemand meer de hoofdprijs.

Het boek "Modulating the flavor profile of coffee" door Rob Hoos is uiterst dun en kon NOG dunner als hij al die cupping notes weg zou laten, maar het moest wel net dik genoeg zijn om een leesbare titel op de rug te kunnen zetten.

Eén pagina eruit heeft me enorm geholpen, en dat maakte het de aanschaf waard.
Daarom denk ik dat een ‘masterclass’ door een goede brander waarin de knoppen en effecten worden uitgelegd wel waardevol kan zijn
Ik denk het niet. Zo iemand moet geld verdienen met een boeiende voordracht, die je het gevoel geeft dat je bepaalde inzichten hebt vergaard, en dat is het dan.

Zelf branden en proeven, met kalme toewijding dat heel vaak doen en blijven nadenken, het goud niet zoeken in gekkigheid, je niet in de stress laten lullen door mensen die een 'ontdekking' hebben gedaan als "your coffee might be baked!!" waarvoor zij dan de oplossing kunnen bieden door middel van hun 'masterclass'.

Profielen open uitwisselen kan veel helpen al moet je die inderdaad in perspectief zien, niet een op een willen overnemen. Ik denk dat het zoiets is als musici, die een stuk voor klarinet ook niet meteen op een piano gaan spelen maar dat in gedachten even omzetten, of met de hand transponeren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Pti » do 31 jan 2019, 12:33

Dat wat Frans zegt is indd erg treffend, hoewel in één deel van de materie in het boek van Rob héél interessant vind had het net zo goed een informatie-sheet kunnen zijn inderdaad.

Wat ook nog heel belangrijk is is een "gekalibreerd" smaak pallet. Het kan namelijk zo zijn dat iemand wel heel goed is in het omschrijven van exotische koffiebonen en mystieke afbrandingen. Daardoor "leest" een koffie dan als een fantastische, hypermoderne, bleeding-edge smaakexplosie, maar wanneer die koffie vervolgens in jouw kopje beland, blijkt het allemaal reuze mee te vallen... De fijne nuances zijn zeer subjectief en zeer afhankelijk van ieders eigen smaakgevoeligheid.

Ik had het laatst nog over met Pichichi, we moesten alle twee lachen om Braziliaanse koffieproducenten die hun bonen omschrijven als "vibrant" of met "highlighted sparkling acidity". Natuurlijk, als je dat vergelijkt met andere Braziliës kan er gerust een mooi zuurtje aan zitten, maar de gemiddelde -run off the mill- Sidamo grade2 veegt er op zijn sloffen de vloer mee aan als het gaat om uitgesproken aciditeit.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Marcje » do 31 jan 2019, 23:30

Die boekjes moesten ook vol natuurlijk. Het kan veel en veel bondiger maar dan betaalt niemand meer de hoofdprijs.

Ik heb dat boek van Scott Rao nog op jou aanraden gekocht ;-)

Ik denk het niet. Zo iemand moet geld verdienen met een boeiende voordracht, die je het gevoel geeft dat je bepaalde inzichten hebt vergaard, en dat is het dan.

Ik steek graag wat op van mensen met meer ervaring. Daarom is dit forum bijvoorbeeld ook zo leerzaam.

Zelf branden en proeven, met kalme toewijding dat heel vaak doen en blijven nadenken, het goud niet zoeken in gekkigheid, je niet in de stress laten lullen door mensen die een 'ontdekking' hebben gedaan als "your coffee might be baked!!" waarvoor zij dan de oplossing kunnen bieden door middel van hun 'masterclass'.

Klopt, ik ben ook zeker niet bezig met gekke profielen en gebruikt in de regel 'makkelijke' boontjes, maar soms is het gewoon handig om gerichte aanwijzingen te krijgen.

Profielen open uitwisselen kan veel helpen al moet je die inderdaad in perspectief zien, niet een op een willen overnemen. Ik denk dat het zoiets is als musici, die een stuk voor klarinet ook niet meteen op een piano gaan spelen maar dat in gedachten even omzetten, of met de hand transponeren.

Eens
dus...

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hobby brander bijeenkomst

Berichtdoor Henrom » vr 01 feb 2019, 06:25

Zelf gellof ik ook niet in het uitwisselen van brandprofielen maar wel in het delen van kennis. Maar wel in strategie, waarom brand je zoals je gebrand hebt.
@ Marcje: Zelff heb ik bij ITC in Zeewolde de foundation en intermediate training gevolgd, zeker een aanrader.
Niet alleen leerzaam ook leuk. Groep was bij beide trainingen 4 man. In mijn groep zaten mensen Simom Levelt, Hesselink, Pelikan Rouge .


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron