Cormorant CR600

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor De B. Cormorant » ma 04 feb 2019, 14:34

Beste?

Klopt het dat je hier hebt bericht vanuit commercieel oogpunt?
Je bent een branderij aan het opstarten?

Grt
Bob
Hoi,

nee hoor, is gewoon voor mijn hobby, verkopen zit er niet bij. De brander is ook maar max 600g.

Mocht je verdere vragen hieromtrent hebben laat maar horen, evt via pb?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor @3aan » vr 08 feb 2019, 10:22

Waarom 200 gram terwijl de machine ontwikkeld is voor 600 gram, wat dus de ideale vulgraad zou moeten zijn, je kan in mijn optiek beter die 600 aanhouden, zo leer je beter de machine te beheersen, dan kan je naderhand altijd nog je boontjes in kleinere batches gaan verassen. Afbeelding
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... f5f5ed.jpg[/IMG]
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 08 feb 2019, 13:17

Hoi,

Klopt,in de besloten facebookgroep zijn er meerdere die goede uitleesresultaten behalen in artisan met 400g. We zijn met een paar die begonnen zijn met 200g en er is nu zelfs een koffiebrander uit de USA die hem gaat gebruiken als sample roaster met 100g charges

Maar het korte antwoord op je vraag was eigenlijk onwetende overmoedigheid.

Voor mij is het puur een hobby en ik wil op dit ogenblik meer kijken wat ik uit een boon kan krijgen door bepaalde aanpassingen dan een bepaalde constante nastreven.

Nu, in de groep hebben ze me dus ook eerder aangeraden om naar de 400gr te gaan om op deze manier de machine goed te leren kennen. Ik zal dat ook doen maar ik ben hiervoor nog even aan het kijken om een betere prijs af te spreken voor de groene bonen die ik daarvoor zou gebruiken. Daar het volume, een volle zak, de lagere prijs in mijn ogen zou rechtvaardigen wegens minder overheadkosten. Voor een paar kg is een groot prijsverschil tussen aan- en verkoopprijs logisch wegens de workload maar voor een volle zak ben ik een andere mening toegedaan. Maar er moet natuurlijk aan verdiend worden door de betrokken partij, economische wetmatigheid.

Dus als aanvulling op je vraag ook wat koppigheid van mijn kant

Ik heb deze ochtend net 2 verschillende profielen geproefd van een bio indonesische permata gayo. Allebei op dezelfde dag geroosterd tot ongeveer dezelfde eindkleur en die met dezelfde maalgraad en via dezelfde wijze gezet heb. Die boon neem ik al een hele tijd tot mij van een kleine brander, dus steeds recent geroosterd. Ik was aangenaam verrast door het verschil in smaken tussen mijn 3 en deze vd ervaren brander zelf. Morgen ga ik ook even een blend doen om zo nog even te vergelijken.

Nu wil ik vooral even wat meer vrije tijd om me er echt eens goed mee bezig te houden en een ervaren cupper die ik ken me daarin bij te staan. In ruil zou ik die persoon ook laten branden op mijn Cormorantje.

Groeten




Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor @3aan » vr 08 feb 2019, 23:44


Hoi,

Morgen ga ik ook even een blend doen om zo nog even te vergelijken.

Nu wil ik vooral even wat meer vrije tijd om me er echt eens goed mee bezig te houden en een ervaren cupper die ik ken me daarin bij te staan. In ruil zou ik die persoon ook laten branden op mijn Cormorantje.

Groeten
Een blend doe je pas na het branden, dus elke soort apart branden, elke boon heeft toch z'n eigen profiel?! Dus . . . Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor De B. Cormorant » za 09 feb 2019, 05:21


Een blend doe je pas na het branden, dus elke soort apart branden, elke boon heeft toch z'n eigen profiel?! Dus . . . Afbeelding
ik ga idd kijken wat het resultaat is als ik wat meng vd 2 gebrande versies van afgelopen zaterdag, ik heb van elk nog 80g over dus kan ik nog even een kleine vergelijking maken

Om het terug over de koffierooster het zelf te hebben, iemand in de groep heeft op de zijne 4 probes geïnstalleerd op hetzelfde principe als bij een Diedrich en hij merkt in artisan een heel groot verschil van het effect van de diffuser op de binnenkomende luchttemperatuur. Die feature werkt dus echt heel goed om te wisselen tussen convectie en conductie.
Meerdere gebruikers switchen iets voor fc.
Ik kan er op dit moment weinig zinnigs over vertellen wegens te weinig ervaring



ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor ErikW » zo 12 jun 2022, 20:57

Reeds diverse boontjes gedopt met deze brander.
Alles op brandgebied is nieuw voor mij maar ik geloof toch wel wat betere resultaten te proeven.
Het is een mooie machine vrij straight te gebruiken.
Moet nog veel leren van de temperaturen die ik zie in de grafieken maar dat is een mooie hobby. ;)

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor De B. Cormorant » do 10 nov 2022, 08:12

Ter info voor de mensen die liever geen gas hebben. Er komt binnenkort een electrische variant uit. Wel pech dat hun development van een jaar eindigde in een periode met dure electriciteitsprijzen.

Hieronder een paar korte teasers.

https://youtube.com/shorts/z4Kiv-iftZQ?feature=share

https://youtu.be/sdkLW6S6Um4

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 00:01

Ter info voor de mensen die liever geen gas hebben. Er komt binnenkort een electrische variant uit. Wel pech dat hun development van een jaar eindigde in een periode met dure electriciteitsprijzen.

Hieronder een paar korte teasers.

https://youtube.com/shorts/z4Kiv-iftZQ?feature=share

https://youtu.be/sdkLW6S6Um4
wat zou je tegen gas hebben?

ik twijfel zelf tussen deze en de bullet.. pittige keuze
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor gilleko B. » ma 28 nov 2022, 09:49

Ik denk dat niemand wat tegen gas zou moeten hebben alleen Nederland speelt hierin een rol dat zij vindt dat het slecht is voor het milieu. Dus er zijn bataljons beleidsmedewerkers bezig om de bevolking van het gas te halen. Zo mogelijk dat de gasflessen voor branders zoals de Coromant in ieder geval zwaarder belast gaan worden en wellicht verboden gaan worden. Klein of groot risico, wie zal het zeggen. De Bullet zal hier geen last van krijgen.





Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cormorant CR600

Berichtdoor bobbee » ma 28 nov 2022, 11:04

Ik denk dat niemand wat tegen gas zou moeten hebben alleen Nederland speelt hierin een rol dat zij vindt dat het slecht is voor het milieu. Dus er zijn bataljons beleidsmedewerkers bezig om de bevolking van het gas te halen. Zo mogelijk dat de gasflessen voor branders zoals de Coromant in ieder geval zwaarder belast gaan worden en wellicht verboden gaan worden. Klein of groot risico, wie zal het zeggen. De Bullet zal hier geen last van krijgen.

Afbeelding
Neeeeee! Mijn pizzaoven draait op gas! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Van de week iemand op visite gehad, woont in hebelermeer in Duitsland. Verwarming op stookolie en gaan over op aardgas, maar zei hij, dat gaat nog 50 jaar duren. Afbeelding Zomaar een voorbeeld.

Wat betreft de brander, met zonnepanelen kan hij mooi op stroom draaien.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron