Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Man en mes

Berichtdoor Jochen_P » wo 23 mar 2016, 12:31

Preiventief dus eigenlijk!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Man en mes

Berichtdoor Spironski » wo 23 mar 2016, 13:11

Chris Reeves..., heel duur, heel mooi!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 23 mar 2016, 13:23

Ja ik kijk vaak naar de rest in de hoop daar wat bij te vinden maar ik vind vrijwel alle andere messen opschepperig, kermis-achtig, agressief of lomp overkomen.

Sommige "design" messen van een Rus, naam even kwijt, zijn dan wel verduveld knap bedacht maar het is allemaal onnodig ingewikkeld, dure flauwekul in mijn ogen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 23 mar 2016, 13:32

Ja ik kijk vaak naar de rest in de hoop daar wat bij te vinden maar ik vind vrijwel alle andere messen opschepperig, kermis-achtig, agressief of lomp overkomen.

Sommige "design" messen van een Rus, naam even kwijt, zijn dan wel v

erduveld knap bedacht maar het is allemaal onnodig ingewikkeld, dure flauwekul in mijn ogen.
https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... sgH-4LWwDg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel de carbon uitvoering en niet de inox.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 23 mar 2016, 14:07

Dat is de bekende simpele Opinel, geen Russisch ontwerp.

Ik ken Opinel, iedereen komt die wel tegen op vakantie en in Frankrijk was ik vorig jaar in de regio waar volgens de toeristische reclame die mesjes gemaakt zouden worden dus je vond in elke koffiezaak of krantenwinkel wel een vitrine vol ermee.

Handig en simpel maar ik krijg er geen verlangen van om er zo een te hebben.

Hier om de hoek bij https://www.meesterslijpers.nl/zakmessen hebben ze er ook veel van en ook zo'n beetje de hele reeks Victorinoxen maar vrijwel niets daarvan roept me op om de kooplust bot te vieren.

Een hobby die me dus weinig kost gelukkig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 23 mar 2016, 17:24

Dat is de bekende simpele Opinel, geen Russisch ontwerp.

Ik ken Opinel, iedereen komt die wel tegen op vakantie en in Frankrijk was ik vorig jaar in de regio waar volgens de toeristische reclame die mesjes gemaakt zouden worden dus je vond in elke koffiezaak of krantenwinkel wel een vitrine vol ermee.

Handig en simpel maar ik krijg er geen verlangen van om er zo een te hebben.

Hier om de hoek bij https://www.meesterslijpers.nl/zakmessen hebben ze er ook veel van en ook zo'n beetje de hele reeks Victorinoxen maar vrijwel niets daarvan roept me op om de kooplust bot te vieren.

Een hobby die me dus weinig kost gelukkig!
Ik kocht mijn opinel in Frankrijk in 1976.
Beter dan jouw Chris Reeves.
Dingen zijn onverslijtbaar.
Waar staat dat die uit Rusland komt?

Al dat roestvrije staal ziet er mooi uit.
Maar heeft een nadeel en dat is dat al die messen niet echt scherp zijn.
Al mijn Scheer en koksmessen zijn van roestend Carbon staal.Dan heb je tenminste een scherp mes.
Mijn Spydercos en crkt's etc blijven nergens in vergelijking met mijn Opinelletje als het op scherpte aankomt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 23 mar 2016, 17:50

Ik kocht mijn opinel in Frankrijk in 1976.
Toen bestonden de USA 200 jaar, herinner ik me.
Beter dan jouw Chris Reeves.
Toen wel, want destijds maakte Reeves nog geen zakmessen als ik me wel herinner.
Waar staat dat die uit Rusland komt?
Volgens mij komen die Opinels juist niet uit Rusland. Ik had het over een Russische ontwerper en jij antwoordde daarop met een plaatje van jouw mesje met de mededeling "Wel de carbon uitvoering en niet de inbox."
een nadeel en dat is dat al die messen niet echt scherp zijn.
Scherpte hangt voor een groot deel ook van het slijpen af. Standaard af-fabriek zijn ze niet allemaal even scherp maar als ik 'm eenmaal heb laten slijpen, bij een hele goeie in Apeldoorn, dan zit dat wel snor.

En ach, aan de rand van een stukje papier kun je je ook lelijk snijden, en een nog maar net losgetrokken deksel van een blikje conserven kan ook scherp zijn, en toch zie je dat een man als John Rambo niet meteen naar een souvenir-mesje grijpt als hij in de penarie komt. En zeg nu zelf, die man kan het weten want hij was reeds een actieheld toen wij nog geeneens op een brommer mochten, bij wijze van spreken.
Mijn Spydercos en crkt's etc blijven nergens in vergelijking met mijn Opinelletje als het op scherpte aankomt.
Dat kan dus mede te maken hebben met je vaardigheden als messenslijper ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6463
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 23 mar 2016, 17:52

Mijn kunde als messenslijper test ik 4x per week als ik een scheermes op mijn hals zet. :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 23 mar 2016, 17:53

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15284
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 23 mar 2016, 18:20

Mijn kunde als messenslijper test ik 4x per week als ik een scheermes op mijn hals zet. :mrgreen:
Dat zit dan wel snor, om het eens bijzonder gevat en toepasselijk te zeggen.

Maar een scheermes moet aan wat andere criteria voldoen (flinterdunne snede, makkelijk aan te scherpen) dan een echt heavy duty zakmes. Nu gebruik ik die van mij niet echt voor outdoor, meer indoor survival waarbij het eropaan komt te overleven temidden van plotselinge gebeurtenissen die een ijzersterk zenuwgestel vergen. De ene keer is daar ineens een verhuisdoos die aan flarden moet, dan ploft er met enig geraas een bankenveloppe op de mat en moet de man des huizes paraat staan om deze met een flitsende beweging open te snijden. Veel tijd om bij te slijpen is er niet wat hop, daar vliegt een appel door de lucht die geschild moet en zo blijf je aan de gang.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron