Vlees eten... of niet?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!

Hoe ziet jullie vleesconsumptie er uit?

Ik eet nagenoeg iedere dag vlees
6
30%
Ik probeer een paar dagen in de week geen vlees te eten
10
50%
Ik ben vegetarisch en eet geen vlees en vis
4
20%
Ik ben veganistisch en vermeid alle dierlijke producten
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » do 06 aug 2020, 20:25

Cremalover, ik weet zeker dat ik een reactie van jou heb gezien welke sketch het nou was met die menthol sigaretten. Het was niet Cockie van der Laak, maar ik word er unheimisch van dat ik mijn vinger niet op een "oh ja dat was het" fragment kan leggen. Mijn vrouw wordt nu ook kierewiet dat ik het niet weet. Wat was het nu?





Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor cremalover » do 06 aug 2020, 22:31

Cremalover, ik weet zeker dat ik een reactie van jou heb gezien welke sketch het nou was met die menthol sigaretten. Het was niet Cockie van der Laak, maar ik word er unheimisch van dat ik mijn vinger niet op een "oh ja dat was het" fragment kan leggen. Mijn vrouw wordt nu ook kierewiet dat ik het niet weetAfbeelding. Wat was het nu?

Afbeelding
Dat waren de klisjeemannetjes.
Nederlandse cultuur in hoogtijdagen.


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » do 06 aug 2020, 22:41

Dus toch en oh ja. Mooi!




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor fransg » vr 07 aug 2020, 17:27

Weer een strikt vegetarische maaltijd, rijk aan groenten, op basis van die groene groente die, als die wit zou zijn, bloemkool zou heten, plus enkele verfijnde augurken bij wijze van frisse salade en nog wat van de bio-kaas geraspt wat in feite vlees en jus tegelijk is.
vega2-01-IMG_5594-200807.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » zo 09 aug 2020, 20:48

Ik eet nagenoeg geen vlees, niet voor het milieu en ook niet ihkv de gezondheid, maar vind het uitermate vervelend om levende wezens te laten doden en diens spieren, klieren en organen op te knagen. Opmerkelijk hierbij is hoe boos mensen worden als je ze een flilmpje laat zien hoe het in abbatoirs er aan toe gaat, zo van dat doe je toch niet en voel je jezelf wel normaal. Mensen die heel veel geld aan een huisdier uitgeven voor verzorging (en dat is heel goed) maar aan de andere kant absoluut geen kennis willen nemen waar dat stukje worst op de boterham nu vandaan komt en dat daar heel en dan ook heel veel leed aan ten grondslag ligt. En dan moet het veel zijn voor goedkoop, de kiloknallers. Dat maakt het allemaal nog erger. Hier komt een fenomeen terug dat mij de laatste jaren steeds meer bezighoudt. Zeker gelet op de conflicten en oorlogen en de genocides die hierbij plaats vinden. We zij kennelijk allemaal onder bepaalde omstandigheden in staat afschuwelijke dingen te doen, of te laten uitvoeren, en het vervolgens volledig weg te denken en over te gaan tot de orde van de dag. Ik ook want als mezelf c.s. gastronomisch buitennde deur verwen eet ik, meestal de laatste gang, ook een stukje vlees. Misschien dat dat er ook eens afgaat.




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » zo 09 aug 2020, 21:25

Goed dat je dit hier opschrijft.

Het gaat voor velen naast gezondheid ook om de veeteelt en de daarbij komende milieu problemen om vegetariër te worden. Vlees consumptie is ontzettend belastend. Feit.
Los van je eigen gezondheid heb je dus nog een andere keuze om geen vlees te eten.
Ik zelf heb ook een probleem met het dierenleed naast het slachten en dat er een dier wordt doodgemaakt voor mij om van te leven. De stallen, de behandeling van de dieren en de medicatie en de plek waar veel levende dieren worden gehouden is mooie broedplaats voor virussen en vreselijk voor het leven van de dieren.
Voor mij allemaal redenen om geen gram vlees meer te eten, en het voelt goed in alle opzichten.
Voor mij valt het allemaal niet te ontkennen en recht te praten.
De veestapel is immens, die gaat alleen omlaag door met zijn allen minder ervan te gaan eten of van een lokaal boertje die zijn dieren met liefde behandelt en het vlees uiteindelijk verkoopt zodat uiteindelijk het goedkope productie vlees verdwijnt.

GZA van de Wu Tang Clan weet het mooi te vertellen, is al jaren vegetariër:

https://youtu.be/rZppkrd24iA
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » zo 09 aug 2020, 21:41

Dank Bobbee,
Ga straks het filmpje bekijken. Ik eet wel vis en vooralsnog heel af en toe een stukje vlees. Maar thuis geheel vleesloos. Daarbij moet ik nog kwijt dat ik de rest van mijn gezin geheel vrij laat in hun keuze. Tja, het vlees is idd zwak en als ik de centen ervoor heb dan verwen ik mij c.s. in een sterrenrestaurant en daar eet ik dan een stukje vlees als ik voor een menu kies en niet à la carte eet. In het laatste geval kies ik ook niet voor een vleesgerecht. Maar mijn geweten speelt gewoon steeds meer op, dus de kans is groot dat ik besluit helemaal geen vlees meer te eten. Overigens de michelinsterren worden niet uitgedeeld voor de koffie want die is vrijwel altijd vergeleken met de koffie thuis (zwaar) onder de maat.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor fransg » zo 09 aug 2020, 21:45

Het vlees dat er is moet veel en veel duurder worden, met super goeie behandeling van de brave dieren en goede opbrengst voor serieuze nette boeren.

NL moet geen vlees rotzooi in massa produceren voor verre buitenlanden.

Maar rellende boeren die met hun tractoren alles plat rijden en deuren uit gemeentehuizen kapot trekken hebben het CDA aan hun kant, en als 'ondernemers' ook de VVD aan hun zijde.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » zo 09 aug 2020, 21:58

Frans, ik ben het volledig met je eens. Als er dan toch vlees gegeten moet worden, maak het dan duurder zodat het allemaal duurzamer en humaner kan worden. Opdonderen met die pricefighters met hun kiloknallers. En laten we met zijn allen erover nadenken waar ons dagelijks eten nu eigenlijk vandaan komt, en wat er in brede zin allemaal gebeurt en nodig is voordat e.e.a. op ons bordje ligt.




Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Marcje » zo 09 aug 2020, 23:56

Het vlees dat er is moet veel en veel duurder worden, met super goeie behandeling van de brave dieren en goede opbrengst voor serieuze nette boeren.

NL moet geen vlees rotzooi in massa produceren voor verre buitenlanden.

Maar rellende boeren die met hun tractoren alles plat rijden en deuren uit gemeentehuizen kapot trekken hebben het CDA aan hun kant, en als 'ondernemers' ook de VVD aan hun zijde.


Volgens mij ligt probleem precies andersom. Dankzij het 'Oekraïne verdrag' bijvoorbeeld komt er juist veel massaal geproduceerd (en goedkoop) kippenvlees via een achterdeur ons land binnen. Daar nemen ze het beduidend minder nauw met het dierenwelzijn, hormonen en andere troep.
Hetzelfde geld voor het CETA verdrag met Canada (wat via NAFTA in feite een geitepaadje is voor massaal geproduceerd vlees in Mexico , de US en Canada). Oneerlijke concurrentie voor onze eigen voedselproducenten dus. In dat verdrag is ook nog eens een 'tribunaal' opgenomen wat onze eigen rechtspraak (grondwet) gewoon buitenspel zet. Grote voedselproducenten lachen smakelijk, de vaderlandse boeren kunnen niets ondernemen tegen oneerlijke concurrentie.
Neem daarbij het 'stikstofprobleem' (wat helemaal geen probleem is voor het milieu, maar uitsluitend een politiek probleem) en de steeds veranderende regelgeving voor agrariers, en dan kan ik me best voorstellen dat de maat een keer vol is.

En die ene deur in Groningen is gewoon vergoed.

Mijn steun hebben ze.

Ik ben zelf overigens een 'flexitariër' volgens eerder genoemde definities. Max 1x in de week rood vlees, wel regelmatig vis, kip en vleesvervangers. Geen brood, wel veel groenten, fruit en noten.
En koffie.
dus...


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron