Vlees eten... of niet?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!

Hoe ziet jullie vleesconsumptie er uit?

Ik eet nagenoeg iedere dag vlees
6
30%
Ik probeer een paar dagen in de week geen vlees te eten
10
50%
Ik ben vegetarisch en eet geen vlees en vis
4
20%
Ik ben veganistisch en vermeid alle dierlijke producten
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 20
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » ma 10 aug 2020, 00:14

Oerkraïne en CETA. Daar noem je wat. Als je je daar in gaat verdiepen. Ik ben daar ooit veel over gaan lezen, en ik ging steeds slechter door slapen. Ik zag daarbij ook Rutte steeds vriendelijk lachen en waande mijzelf steeds meer in een parallel universum terecht komen. Ik besloot toen er niet meer verder in te duiken.





Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor Marcje » ma 10 aug 2020, 08:49

Wegkijken is nog nooit een goede strategie gebleken...
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » ma 10 aug 2020, 09:22

Wegkijken is nog nooit een goede strategie gebleken...
Dat is nu precies het dilemma!

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor fransg » ma 10 aug 2020, 10:40

Heden in het toonaangevende dagblad De Volkskrant

is veganistische kaas voedzaam?
LOETHE OLTHUIS
Prijs: 200 g Violife original slices € 3,20
Verkrijgbaar: supermarkt

Als je veganistisch eet, laat je kaas ook staan. Gelukkig is er nu plantaardige 'kaas'.

Vegan kaas? Is dat lekker?

Het merk Violife heeft vegan 'Mozzarella', 'Greek white', Creamy' en 'Original slices'. Die zien eruit als jonge kaas, ruiken naar jonge kaas en smaken naar jonge, goedkope kaas. Met een stroef mondgevoel.
Wat zit er eigenlijk in kaas?

Melkvet en melkeiwit. Die zijn met behulp van melkzuurbacteriën en stremsel afgescheiden van het vloeibare melkdeel en daarna geperst en gezouten. Daardoor bevat volvette jonge kaas tegen de 30 procent vet waarvan ongeveer tweederde verzadigd is, ongeveer een kwart eiwit, geen koolhydraten en 1,5 tot 2 procent zout.
En in Violife?

Violife bevat pakweg evenveel zout en vet (uit kokosolie) als gewone kaas. Daarnaast zitten er zetmeel en aroma's in en 0 procent eiwit. Bovendien is kokosolie verzadigder en ongezonder dan melkvet. Je eet dus verzadigd vet met koolhydraten. Op de Violife slices staat: 'zonder zuivel, soja, gluten, lactose, noten en conserveermiddelen'. Misschien hadden ze moeten toevoegen: 'zonder enige voedingswaarde behalve een homp vet en zetmeel'. Zaten er maar soja of noten in, die bevatten tenminste eiwitten.
Maar we krijgen toch al genoeg eiwit binnen?

De meeste mensen wel, ja. Maar juist voor mensen die plantaardig eten is het lastig om voldoende eiwit binnen te krijgen. Eiwitten zijn opgebouwd uit kleine brokjes, aminozuren. Sommige aminozuren kan je lijf zelf maken, andere moet je binnenkrijgen via voeding: essentiële aminozuren. Zuivel en kaas bevatten voornamelijk essentiële aminozuren en zijn een belangrijke eiwitbron in onze voeding.
En plantaardige eiwitten?

In plantaardige eiwitrijke producten, zoals bonen, soja, volkoren granen en noten, zitten minder essentiële aminozuren of in een verkeerde verhouding. Plantaardige eiwitten zijn soms moeilijker te verteren. Daarom hebben 'vegans' wel 20 tot 30 procent meer (plantaardig) eiwit nodig dan 'alleseters'. Bovendien moeten ze eiwitten uit verschillende bronnen eten, waarvan de aminozuren elkaar kunnen aanvullen. Denk aan bonen en zilvervliesrijst.

Maar als vegans daarop letten, krijgen ze genoeg eiwit binnen?

Als ze opletten wel. Maar de commercie helpt niet echt. Veel plantaardige alternatieven hebben hetzelfde probleem. Kokosyoghurt, amandelmelk: best lekker, maar ze bevatten geen of nauwelijks eiwit.
Maar ze zijn toch beter voor het klimaat?

Plantaardige producten hebben meestal een lagere voedselafdruk. Maar je gezondheid is ook wat waard.

Is er dan niks goed aan Violife?

Jawel. Je kunt het gebruiken als kaas. Er is vitamine B12 aan toegevoegd, dat van nature alleen in dierlijke producten zit. Maar waar blijft een kaasalternatief met (plantaardige) eiwitten?"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » ma 10 aug 2020, 13:57

Lijkt me geen kazig_ei van Columbus. Maar wie weet hoe dit zich doorontwikkelt.




Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor cremalover » ma 10 aug 2020, 18:57



Gebakken aardappelen in roomboter en kilotje runderballen.
Eten we twee dagen van. Daarna weer drie dagen vleesloos.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 10 aug 2020, 20:10

Gisteren pizza gebakken. Margherita, eigenlijk de mooiste pizza die er is door zijn eenvoud.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vandaag frietjes met sperziebonen, kaasschnitzel. Foto niet waard, gewoon een maaltijd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor fransg » ma 10 aug 2020, 21:21



Gebakken aardappelen in roomboter en kilotje runderballen.
Eten we twee dagen van. Daarna weer drie dagen vleesloos.
Ziet er ook verrukkelijk uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor fransg » ma 10 aug 2020, 21:24

Gisteren pizza gebakken. Margherita, eigenlijk de mooiste pizza die er is door zijn eenvoud.

Afbeelding

Afbeelding

Die pizza's zijn elke keer fantastisch

(Ik kreeg bericht "Je afbeeldingen mogen tot 1100 pixels hoog zijn." Dus daardoor werd je derde foto niet zichtbar! )
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Vlees eten... of niet?

Berichtdoor gilleko B. » ma 10 aug 2020, 21:29

Gisteren pizza gebakken. Margherita, eigenlijk de mooiste pizza die er is door zijn eenvoud.

Afbeelding

Afbeelding

[img]https://up.picr.de/39197502vj.jpg[/img]

Vandaag frietjes met sperziebonen, kaasschnitzel. Foto niet waard, gewoon een maaltijd.
Die zien er kapot mooi uit, en gelijk heb je, gewoon tomaat mozzarella en basilicum, voor de rest geen amerikaanse fratsen.

Afbeelding



Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten