1500 voet koffieclub

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » di 30 mar 2021, 10:30

*Vrij naar de 6 miles high club*

Blijkbaar zitten hier nog de nodige vliegers, dus daarom maar even een eigen topic.
Zelf heb ik sinds 2006 mijn PPL-A brevet. Ambities die ik toen had om ook instructeur te worden en mijn CPL te halen heb ik laten varen. Je moet het ook allemaal onderhouden; en nu ik kinderen heb zitten de vlieguren sowieso een beetje in het slop.

Na in 2002 twee keer met een collega met een brevet te zijn meegevlogen (eerst in de PH-ALI en daarna in de PH-PJL) was het eitje gelegd. Ik was op een gegeven moment op zoek naar een nieuwe hobby en overwoog duiken, zeilen, motor rijden en vliegen. Het is het laatste geworden.

Zoals velen begonnen in een Cessna C-150 (door velen vergruisd, maar ik vind het een heerlijke direct vliegende kist. Alhoewel een tikkie krap) op Lelystad Airport International. Mijn eerste (proef)les in maart 2004 was in de PH-HIL. Daarna vooral gelest op de PH-GRA en de PH-ALI. Uniek was dat tijdens het oefenen van EFATO's (Engine Failure After Take-Off) de motor echt uitviel en we een buitenlanding maakten. Was voor mijn instructeur ook de eerste..
Eind 2004 raakte ik overwerkt en heb ik een half jaar niet gevlogen. Toen ik in juni 2005 het weer oppakte lukte de landingen opeens allemaal. Waar het daarvoor een frustratie was (ik leer het nooit) had de break er blijkbaar voor gezorgd dat de rust terug kwam en het "kwartje viel". Twee weken later ging ik solo en maakte ik de mooiste landing ooit (voor mijn gevoel nog steeds). Wat een genot zo in je eentje zonder de druk van een instructeur te voelen.
Daarna kwamen de lange vluchten, ook solo. Dat was ook echt genieten. In juni 2006 haalde ik uiteindelijk het fel begeerde brevet en begon het vliegen met vrienden, familie en solo. Favoriete bestemming was natuurlijk Texel voor de $100 burger. Het is toch het leukste vliegveld van Nederland met de altijd vriendelijke familie de Bruin op de toren.

Januari 2007 was ik uitgecheckt op de C-172 (PH-PJL) en kon ik met drie passagiers op pad. Het was best even wennen. Want hoewel de bediening min of meer exact gelijk is heeft de 172 toch echt een heel ander vliegkarakter. Bediening is zwaarder, neusstand veel lager (wel meer zicht daardoor) en veel logger in zijn reactie.

In 2011 ging de vliegschool waar ik gelest had en altijd min kisten huurde over de kop. Op zoek naar een nieuwe stek kwam ik uit bij de Piper Pilots. Met 20 man mede eigenaar zijn van een prachtige Piper Archer II, de D-EOMP. De overstap van Cessna naar Piper was een eitje. Een check-out vlucht en het was klaar. Wat een makkelijke kist is dit toch (ook in cross-wind).

Hoe makkelijk de Piper was viel me pas op toen ik besloot ook mijn Cessna ervaring op peil te willen houden. Ik wou gaan vliegen op de C-172 (PH-GYS) van de stichting vliegmaterieel Schiphol (de kist stond gewoon op Lelystad overigens). Ik had best wat vluchten met instructeur nodig om het landen weer netjes onder de knie te krijgen. De instructrice liet me trouwens wel enkel heftige manoeuvres uitvoeren (de kist expres weg laten vallen over één vleugel in, waardoor de kist met de neus recht naar beneden uit kwam). Ik moest dan snel herstellen van die situaties waarbij je dan wel de nodige G-krachten ervaart. Leuk om mee te maken; en ik wil nog steeds wel eens een aerobatics training doen. Helaas verkaste de GYS naar Hilversum waarna ik mijn lidmaatschap heb opgezegd.
PH-GYS.jpg
PH-GYS
Toen we net een hagelnieuwe moter in de D-EOMP hadden gezet, bleken er allerlei problemen te zijn met de kist. Deze werd daarna vervangen door de nog mooiere Piper Archer III (PH-VSX). De motor kon mooi overgezet worden, dus dat was een meevaller. De Archer III is echt een luxe kist (met een startknop en overheadpaneel! voor een heel klein beetje groot vliegtuig gevoel :) ) en was een fantastische reiskist. Helaas is deze gecrashed op Seppe (sorry, Brede International Airport).
PH-VSX2.jpg
PH-VSX
PH-VSX.jpg
PH-VSX crash
We hebben het toen een tijdje moeten doen met een geleende Piper Warrior III (G-WARH, bijnaam warhoofd). Dit was een oude huurkist die helaas ook zo voelde. Ondanks de beloftes, verkocht de eigenaar de kist en moesten we hard op zoek naar een andere; wat een vliegclub zonder vliegtuig is niks.
G-WARH.JPG
G-WARH
En toen vonden we de fantastisch mooie Piper Archer III (G-VAAC) waar we nu op vliegen. Helaas gooien kinderen en COVID flink roet in mijn vlieguren, maar de ambitie is nog steeds om serieus meer uren te gaan maken en ook weer de nodige buitenlandvluchten te gaan doen.
G-VAAC.jpg
G-VAAC
Laatst gewijzigd door manduca op di 30 mar 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » di 30 mar 2021, 10:35

Omdat het niet in één post pastte.

Ik na mijn eerste keer meevliegen met een collega.
DSC00806.JPG
PH-ALI
PH-HIL.jpg
PH-HIL
PH-PJL.jpg
PH-PJL
D-EOMP.jpg
D-EOMP
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 10:53

Fantastisch wat een avonturen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » di 30 mar 2021, 13:09

Jouw zweefvliegboekje leest overigens ook lekker weg. Even snel wat stukken gelezen. Erg herkenbaar ook veel zaken (ook al zweef ik zelf niet (behalve bij die EFATO dan)).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 13:46

Dankje! Ja was een inspirerende tijd. Op mijn werk was het destijds enorm stressvol en het gaf mij rust en moed te merken dat ik e.e.a. op 1.500m hoogte uitstekend zelf afkon. Tegen de tijd dat ik aan het landingscircuit toe was, als ik rond 250m hoogte over de A50 Arnhem-Apeldoorn kruiste waar het rond de avondspits druk was, voelde de rust in de eenpersoons-kist verrukkelijk en leek de wereld beneden er een die ik ook wel aan zou kunnen.

Tijdens de start van de NK boven het veld in mijn stoeltje op 500-1200m toeschouwer zijn vanuit allerlei unieke posities was ook ongelooflijk. Op de radio de startcommunicatie te horen, eerst een vlieger onder me en het volgende moment een hele 'gaggle' om me heen waarna ik me dan snel uit de voeten maakte (want die grote prestatie-kisten vliegen je in alle richtingen om de oren) om vanuit een standpunt aan de andere kant alles te volgen. Mooie dagen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » di 30 mar 2021, 21:15

Je moet post COVID maar eens meevliegen om ergens koffie te drinken (desnoods uit een mypressi; het gaat om de reis tenslotte ;)).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor fransg » di 30 mar 2021, 21:22

Geweldig mooi aanbod.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor GuidovW » do 01 apr 2021, 16:41

Het moet toch gevraagd worden; wordt dit een soort 'Mile High Coffee Club'? :D :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » do 01 apr 2021, 16:46

Tijdens de vlucht stiekum in de WC met je brandertje en je Flair je eigen espresso zetten... :D
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: 1500 voet koffieclub

Berichtdoor manduca » vr 01 jul 2022, 22:05

Vliegen is zo fijn met wat koffie erbij :)

Afbeelding

Afbeelding
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron