Poll: koffie elders

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor Keyser » zo 26 sep 2021, 12:14

Ja ik kijk ook naar apparatuur en bonen. Maar dan nog ligt het aan de skills. Vaak maak ik even een praatje en dan heb je al snel door of de barista er zelf passie voor heeft. Wanneer dat er is zie je het ook terug in de handelingen en dat hij aandacht aan het drankje schenkt. Daarna hangt het er alleen nog van af of de bonen aan jouw smaak voldoen.

Helaas staan er vaak jonge mensen die een korte cursus hebben gedaan voor het bijbaantje. Je voelt en ziet dat het niet hun passie is.
Ik weet niet hoe ik het zelf zou doen in een horeca omgeving, maar ik zou me er niet lekker bij voelen wanneer ik slechte koffie serveer.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15132
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor fransg » zo 26 sep 2021, 16:11

30112A64-E5D4-4D71-B100-A663C1037C17.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor Dirk Jan » zo 26 sep 2021, 17:21

Volgens mij zegt Frans Frans: "Neem altijd je eigen koffiezetspullen mee".
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15132
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor fransg » zo 26 sep 2021, 18:39

:-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 899
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor Joste » zo 26 sep 2021, 19:04

Gelijk heeft Frans! Zeker als je alle berichten leest!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor GuidovW » zo 26 sep 2021, 22:13

Oké, ik weet dat het in een horecabedrijf niet altijd goed gesteld is met de koffie. Daar houden we rekening mee als we toch ergens een bakkie willen doen. Al jaren. Vaak ga ik eerst even naar binnen en kijk wat er voor apparatuur staat en welke koffie ze hebben. Mijn vrouw komt dan als ik het sein veilig geef. En als er een redelijke filtermachine staat drink ik liever filter dan espresso.

Ha ha, zo gaat het bij ons ook.
Helaas zegt een goed apparaat en een goede maler niets over de kwaliteit van de boontjes en de barista.
Maar als er een volautomaat staat weet ik zeker dat er niet veel soeps uit komt.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor ErikW » ma 27 sep 2021, 08:50

Bestaan er echt geen volautomaten die ook echt goed zijn?
Denk zelf dat ik gelezen heb dat de malers altijd niet goed genoeg zijn die er in zitten.
Weet niet of er niet ergens een echte goede gemaakt wordt, nooit in verdiept.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15132
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor fransg » ma 27 sep 2021, 08:54

Etzinger levert ook maalschijven aan fabrikanten van volautomaten dus het maalsel op zichzelf kan goed zijn, maar de interne robotics handling van het doseren, tampen, onder zetgroep schuiven etc is wel complex, daar kan op elk detail wat misgaan en dat gaat dan ook vaak mis.

Bij Fracino in Birmingham heb ik samen met Reiss jaren geleden weleens gespeeld met hun volautomaat. Prachtige machine, ziet eruit als een 'gewone' brede halfautomaat. De standaard bonen eruit, Londinium bonen erin, afstellen. Komt dan best lekkere espresso uit, maar een halfautomaat zelf bedienen is echt simpeler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15132
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor fransg » ma 27 sep 2021, 09:04

Vaak maak ik even een praatje en dan heb je al snel door of de barista er zelf passie voor heeft.
Ik zat een jaar op twee op de 'amsterdam coffee crew' groep op FB en ik postte weleens wat. Toen ik een kort verslagje had geschreven over een nieuwe zaak op de Kinkerstraat waar het alleraardigste meisje helemaal niets bleek te weten over de koffiebonen, ook niet over het zetten, alleen dat ze die ene knop moest indrukken en dan de helft weggooien. De croissant was wel heerlijk en het meisje zelf ook alleraardigst. Er kwamen haat-berichten op van horeca-ondernemers die vonden dat je mekaar zoiets niet aan kon doen.

Ik heb de groep maar snel verlaten. Dat zaakje op de Kinkerstraat was ook snel weer verdwenen. Had heel goed kunnen lopen op die plek waar even verderop LOT61 een kassucces is, maar het boeide helemaal niemand van het management.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Poll: koffie elders

Berichtdoor Verenjano » ma 27 sep 2021, 09:11

Bestaan er echt geen volautomaten die ook echt goed zijn?
Denk zelf dat ik gelezen heb dat de malers altijd niet goed genoeg zijn die er in zitten.
Weet niet of er niet ergens een echte goede gemaakt wordt, nooit in verdiept.
Ze zijn er vast wel, maar met de hoeveelheid koffie die er gezet wordt in de horeca, lijkt vervuiling mij het grootste issue. Die dingen worden gewoon goor van binnen en zijn niet/nauwelijks goed schoon te maken.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron