Whisky

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Whisky

Berichtdoor cremalover » vr 24 jun 2022, 13:10

50 whiskeys???
Je weet dat een geopende fles na een half jaar leeg moet zijn? Verliestr dan snel aan kwaliteit.
Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs. Daarna op de brandy. En daar zit ik nu al een paar jaar. En zal ook nooit meer terug gaan.
Gelukkig is dat niet mijn ervaring. Heb al meermaals een fles 3 jaar open gehad die nog minstens even lekker was als na openen. Ik heb zelfs wel eens flessen die lekkerder zijn na 1 jaar open te zijn geweest.
Het zal misschien ook wel uitmaken per whisky hoe snel ze minder lekker worden. Maar hogere kwaliteit whisky en ook op hogere sterkte gebotteld dan de minimum 40% blijft in mijn ervaring erg lang goed.
Ik doe denk ik ook wel gemiddeld lang met een fles aangezien ik het niet zo snel in m’n eentje drink en ook standaard een fles of 10 open heb zodat er altijd wat te kiezen valt :p
Cognacs en brandy heb ik weinig ervaring mee, als ik iets anders drink qua sterke drank dan is het eerder een goed gerijpte Rum of Jenever.
maar misschien toch maar eens een Cognac/Armagnac/Brandy toevoegen voor de verandering.

zie dat van de whisky drinkers er hier wat meer neigen naar het rokerige. vind ik op z’n tijd ook wel lekker maar veruit het meeste is bij mij unpeated. De lekkerste rokerige whisky die ik tot nu toe heb gehad was een onafhankelijk gebottelde Ledaig van 14y gerijpt op sherry vaten, die is echt mondwaterend lekker.
Toen ik 30 werd heb ik mezelf getrakteerd op een 30 jaar oude Tomatin. Dat is tot nu toe wel de lekkerste whisky die ik heb gekocht. Die smaak is zo bijzonder en de afdronk blijft echt minuten lang hangen

Maar iemand hier advies voor een goede cognac/armagnac/brandy? Mag best wat kosten, een gemiddelde fles whisky die ik nu haal is minstens €60
Ik was geen liefhebber van Single Malts.Dimple 15 was my poison.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Whisky

Berichtdoor Joste » vr 24 jun 2022, 14:54

Wiskey is aan mij een beetje voorbij gegaan. Het intrigeerde me wel altijd, maar de smaak kon me nooit zo bekoren. Een goede cognac was meer aan mij besteed, evenals een mooie calvados en sommige grappa's. Maar ik drink ze zelden, omdat gedestilleerd mij vaak niet goed valt.

Ben meer van goede wijn en bier. Duitse bieren hou ik ook van, maar diverse typen kan ik wel waarderen. En ik brouw zelf.

Qua wijnen gaat mijn voorkeur uit naar de Italiaanse wijnen. Komt ook omdat ik vroeger Italiaans heb gestudeerd en ik er nog graag kom. Ik ben vooringenomen, zeg maar
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Whisky

Berichtdoor gilleko B. » vr 24 jun 2022, 15:25

Na 20 jaar whisk(e)y ben ik 10 jaar geleden ovegestapt op de betere cognacs.
Grappig, ik was een blije cognac drinker, en dronk ik het liefst van die flessen die op Franse melkflessen leken met een onbekende naam erop. Die kocht ik toen bij een slijter op de - dacht ik - Haarlemmerdijk in Amsterdam. Beter van smaak dan de duurdere merken en goedkoper.
En opeens was het genoeg. Ben toen overgegaan op de whiskey, één fles per jaar. Mijn voorkeur gaat naar de ziltige smaken, merken kan ik niet noemen. De afgelopen twee jaar niet gedronken. Te zwaar! De volgende dag ben ik kapot, ook al is het 1 glaasje. Dan dus maar even niet.

Omdat we nu toch over drank praten: ik ga twee keer per jaar naar een grote supermarkt in Duitsland en koop daar mijn Duitse pils. Het is goedkoper, maar het gaat mij vooral om de smaak. De Duitse pils is niet zoet. Ik kom dan met een paar verschillende soorten thuis en doe met 1 krat twee maanden. Zo drink ik graag Veltins en Jever.

De Nederlandse bieren vind ik dus te zoet, dat is ook de reden dat ik geen tripleltjes meer drink, vind ik nu veel te zoet terwijl ik die 20 jaar geleden graag dronk, net zoals een Duvel.
JeverAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Whisky

Berichtdoor Dirk Jan » vr 24 jun 2022, 18:59

Qua wijnen gaat mijn voorkeur uit naar de Italiaanse wijnen. Komt ook omdat ik vroeger Italiaans heb gestudeerd en ik er nog graag kom. Ik ben vooringenomen, zeg maar
Herkenbaar. Ik heb 2 jaar in Guinee Bissau gewerkt en heb daaraan voorafgaand 6 weken in Portugal een taaltraining gevolgd. 12 uur per dag. Wat was in de jaren daarna mijn favorite wijn? Dão uit Portugal! ( en niet altijd verfijnd van smaak als ik eerlijk ben)

Dat was in 1980. Daar hadden toendertijd op iedere hoek van de straat een koffie tentje en daar heb ik kleine sterke koffie leren drinken. Dat wat ik nu waarschijnlijk espresso zou noemen. Ze noemden dat daar toen "Bica" dacht ik.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Whisky

Berichtdoor Dirk Jan » vr 24 jun 2022, 19:02

Jever

Afbeelding
Ah, een kenner! De vriendengroep van mijn zwager uit Noord Holland gaan een paar keer per jaar naar Jever in een busje om daar in het groot in te slaan! ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Whisky

Berichtdoor ErikW » vr 24 jun 2022, 19:04

Hoeft niet als maar lekker! :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Whisky

Berichtdoor fransg » vr 24 jun 2022, 19:10

rond 2001 woonde ik in België vnl in Schriek en Pijpelheide, leuke maar ook zorgelijke stressvolle tijden en 's avonds had ik het echt wel gehad met alles. Bij de Delhaize kocht ik fijne tripels waarbij ik niet zozeer lette op het merk maar het etiket scande op het hoogste percentage werkzame stof. Zodra het acht uur journaal beschikbaar was (ik keek online naar het Nederlandse nieuws natuurlijk voor het échte nieuws, met die verschrikkelijke Fortuyn in aantocht -- we wisten nog niet dat er veel ergere rotzakken zouden volgen en hij daarbij vergeleken een ijdele maar onschadelijke kwast zou zijn) trok ik een van de flessen open en was daarmee het denkende deel van de dag afgesloten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Whisky

Berichtdoor Dirk Jan » vr 24 jun 2022, 19:49

trok ik een van de flessen open en was daarmee het denkende deel van de dag afgesloten.
Lijkt mij een uitermate normale reactie in een zo een vreemde omgeving ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Whisky

Berichtdoor gilleko B. » vr 24 jun 2022, 20:38

Jever

Afbeelding
Ah, een kenner! De vriendengroep van mijn zwager uit Noord Holland gaan een paar keer per jaar naar Jever in een busje om daar in het groot in te slaan! ;-)
In een delicatessen annex wijngelegenheid in Rotterdam kan je ook Jever drinken. Daar ken ik het van. Het is erg aangenaam om tussen enkele glazen wijn een Jevertje te nemen.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Whisky

Berichtdoor Dirk Jan » vr 24 jun 2022, 21:49

Het is erg aangenaam om tussen enkele glazen wijn een Jevertje te nemen.
Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om bier tussen de wijnen door te drinken. Ik start vaak wel met een biertje, maar ga nooit terug maar een biertje.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron