Slapen.Een kunst?

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Ben70 » di 02 mei 2023, 14:21

Ik heb een kwaaltje dat heet tinnitus (oorsuizen) altijd lawaai in het hoofd
kun je lastig mee in slaap vallen. Ooit zat ik op een site met mede lotgenoten
alleen al het feit dat je er over spreekt of schrijft ,maakt dat ik me er van bewust ben dat ik dat
kwaaltje heb, dus in de regel schrijf of spreek ik er niet over ,dan ben ik me er minder van bewust
dat ik dat kwaaltje heb, als ik om 22uur of 23 uur in bed stap ,dan zet ik de tv aan eerst kijk en luister ik
als de luiken zwaar worden ,dan luister ik alleen en val in slaap de tv neemt mijn aandacht weg van de tinnitus
Anderen die ook moeilijk in slaap komen, kan ik het aanraden mits je partner en niet van wakker blijft
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1525
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Dirk Jan » di 02 mei 2023, 14:22

Voor wat het waard is:
In mijn eind twintiger en dertiger jaren liep ik regelmatig een rondje hard. Heerlijk, lekker energie kwijtraken. Maar ik had vaak last van kleine blessures. Ik ging dus als een beest te keer. In 1996 besloot ik lid te worden van de atletiekvereniging om 'zachtjes te leren hardlopen'. Daar heb ik veel baat bij gehad, rustige op- en afbouw, betere techniek, rekken en strekken en geen blessures meer.

Ongeveer 8 jaar geleden kreeg ik een uitnodiging om mee te gaan naar een lezing van Koen de Jong van Sportrusten. Koen vertelde een verhaal over minder intensief trainen voor een marathon. Hij had het veel over ademhaling en aandacht. Iemand uit de zaal zei toen dat dat dan toch mediteren was?

Klopt zei Koen, maar je moet een hardloper niet vertellen dat hij moet gaan mediteren. Vervang gerust 'hardloper' door 'sporter'.

De oefening waar ik toen veel baat bij had was die van 2 seconden inademen en minimaal 2 seconden langer uitademen. Doel ervan is om je hartslag naar beneden te krijgen. Nu haal ik tot drie ademhalingen in een minuut. In stressvolle tijden, wanneer mijn hartslag veel te hoog was om in slaap te kunnen komen heb ik deze oefening in de avond regelmatig toegepast en kon ik weer in slaap komen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 872
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Ypuh » di 02 mei 2023, 15:32

Hier ook een stuk of 4-5 espresso's per dag. De laatste meestal rond 14-15u.

Ben een lichte slaper dus wordt ook wel 4-5x per nacht wakker, maar maak iedere nacht 'gewoon' 8-9 uur. Mijn slaap is heilig, maar denk niet dat caffeine een bijzonder effect heeft. Stress of een intensieve training doen veel meer voor de onrust, terwijl een kop koffie in de avond in mijn beleving geen verschil maakt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor manduca » wo 03 mei 2023, 00:06

Ik ben op zich een goede slaper. Val meestal snel in slaap en slasp dan 6 tot 8 uur. Ben wel van het vroeg opstaan.
Koffie heeft verder geen effect op mij. Ben denk ik immuun voor caffeine. Het helpt ook niet om mij wakker te houden.

Ik slaap alleen onrustig als ik pieker/stress heb. Dan helpt het mij om echt uit bed te gaan, rustig een kopje thee te drinken (iets warms helpt voor mij) en dan later opnieuw naar bed te gaan.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Ben70 » wo 03 mei 2023, 10:11

Ik kamp al jaren met slaapproblemen. Feitelijk sinds 2001 toen ik om 4 uur in de nacht een stoot in mijn rib kreeg van mijn vrouw : "Ruik je niets?
Tot dan was ik een enorm goede slaper. Ik sliep elke nacht 8 uur . Vast en diep.
Toen ik die oktobernacht in mijn onderbroek op straat stond en aanschouwde hoe de vlammen uit het dak van mijn huis sloegen kon ik niet bevroeden dat dat voorgoed voorbij zou zijn.Het doet kennelijk wat met een mens. Het zoldereluik open doen en een steekvlam in je gezicht krijgen. De boel stond in lichterlaaie. De geur van een brandend matras heeft ons gered. Hoe ironisch. Een matras. Niet wetende dat ik daar een haat liefde verhouding mee zou gaan opbouwen. De slecht slapende lotgenoot weet waar ik het over heb. Het woelen. Blijf ik liggen op dat matras of sta ik op?

Geen idee of ik lijd aan een vorm van PTSS. Ik sluit het zeker niet uit. Of ligt het toch aan de koffie. Huisartsen die je het probleem voorlegt stellen opvallend snel de vraag "drinkt u koffie?. Ik verzwijg dan maar dat ik elke dag 4 espressi drink wetende wat het antwoord zal zijn.PTSS en espresso. Het zal wel niet slaapbevorderend zijn.

Maar zijn er op dit forum mede slecht slapers?
Ik zou het wel eens willen weten.
Ik wens je veel sterkte en natuurlijk beterschap, heel soms ligt de oplossing voor je probleem voorhanden maar je ziet het niet
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor Ben70 » wo 03 mei 2023, 10:15

Tot hoelaat drink je koffie? Want ik stop ermee rond het middaguur en dat heeft mijn slaap goed gedaan.
Verder neem ik een druppel cbd olie. Net genoeg om goed en rustig te slapen. 3 druppels ook weleens gedaan maar toen werd ik wakker en spookte het gevoel dat ik weer een beroerte kreeg.

Misschien kun je hier wat mee maar eigenijk geef je al aan waar het aan ligt, verwerken van het trauma wat zich heeft genesteld in jouw systeem. Ik heb dus een beroerte gehad (en nog wat andere shit) maar die beroerte heeft flinke wonden veroorzaakt omdat ik de totale controlle kwijt was over mijn lichaam want het zat in mijn linker kleine hersenhelft en daar zit het evenwicht. Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt. Ik heb daarna EMDR Therapie (ook psycholoog maar dat was niks voor mij) gedaan in het umcg ziekenhuis. Dat heeft mij wel geholpen om de scherpe randjes van dat stress /angst gevoel af te halen.
Wat ook werkt is een briefje schrijven met allerlei dingen waar je trots op bent, blij van wordt, van houdt en op moment dat je onrustig voelt,stress etc even die dingen oplezen die je een goed gevoel geven. Het is een hele simpele truc maar je zal zien dat het je gemoedstoestand verbeterd op dat moment en wellicht ook "ease of mind"!

Sterkte ermee! Hou je taai en blijf genieten van je koffie. Die hoeft een dokter je niet af te nemen. Gewoon niet meer drinken in de middag/avond.
zo zie je maar dat er om welke reden dan ook, er veel lotgenoten zijn die met het zelfde probleem kampen, zonder zweverig te willen zijn, heeft het geloof mij enorm geholpen toen ik die rotziekte had.totale rust en wilskracht kwam er over mij heen.
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6464
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor cremalover » wo 03 mei 2023, 11:46

Tot hoelaat drink je koffie? Want ik stop ermee rond het middaguur en dat heeft mijn slaap goed gedaan.
Verder neem ik een druppel cbd olie. Net genoeg om goed en rustig te slapen. 3 druppels ook weleens gedaan maar toen werd ik wakker en spookte het gevoel dat ik weer een beroerte kreeg.

Misschien kun je hier wat mee maar eigenijk geef je al aan waar het aan ligt, verwerken van het trauma wat zich heeft genesteld in jouw systeem. Ik heb dus een beroerte gehad (en nog wat andere shit) maar die beroerte heeft flinke wonden veroorzaakt omdat ik de totale controlle kwijt was over mijn lichaam want het zat in mijn linker kleine hersenhelft en daar zit het evenwicht. Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt. Ik heb daarna EMDR Therapie (ook psycholoog maar dat was niks voor mij) gedaan in het umcg ziekenhuis. Dat heeft mij wel geholpen om de scherpe randjes van dat stress /angst gevoel af te halen.
Wat ook werkt is een briefje schrijven met allerlei dingen waar je trots op bent, blij van wordt, van houdt en op moment dat je onrustig voelt,stress etc even die dingen oplezen die je een goed gevoel geven. Het is een hele simpele truc maar je zal zien dat het je gemoedstoestand verbeterd op dat moment en wellicht ook "ease of mind"!

Sterkte ermee! Hou je taai en blijf genieten van je koffie. Die hoeft een dokter je niet af te nemen. Gewoon niet meer drinken in de middag/avond.
zo zie je maar dat er om welke reden dan ook, er veel lotgenoten zijn die met het zelfde probleem kampen, zonder zweverig te willen zijn, heeft het geloof mij enorm geholpen toen ik die rotziekte had.totale rust en wilskracht kwam er over mij heen.
Das mooi om te horen.

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor mloes » wo 03 mei 2023, 23:33

Wist niet dat Cbd ook slaap kon helpen. Ik merk idd dat magnesium mij erg goed helpt ook om goed te slapen (voor zover dat natuurlijk lukt met een kleine). Ik overweeg ook Cbd te gaan gebruiken maar meer voor andere gezondheidsproblemen. Oh ja en er zijn verschillende soorten magnesium ene werkt op t koppie en andere meer op t lijf dus verdiep je daar even in. Tauraat is voor t koppie. Emdr kan idd wel helpen om de scherpte of lading van een trauma eraf te halen. En ik denk na 10 jaar stress dat ademhalings oefeningen veel kunnen doen. Heb ook een tijd shiatsu gedaan heeft bij mij ook veel gedaan. En ik merk dat minimaal 1 x per week yoga (ik doe yin) ook bij draagt aan de kwaliteit van m’n leven. Sterkte!
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5652
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor gilleko B. » do 04 mei 2023, 09:24


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13291
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Slapen.Een kunst?

Berichtdoor bobbee » do 04 mei 2023, 09:31

Wist niet dat Cbd ook slaap kon helpen. Ik merk idd dat magnesium mij erg goed helpt ook om goed te slapen (voor zover dat natuurlijk lukt met een kleine). Ik overweeg ook Cbd te gaan gebruiken maar meer voor andere gezondheidsproblemen. Oh ja en er zijn verschillende soorten magnesium ene werkt op t koppie en andere meer op t lijf dus verdiep je daar even in. Tauraat is voor t koppie. Emdr kan idd wel helpen om de scherpte of lading van een trauma eraf te halen. En ik denk na 10 jaar stress dat ademhalings oefeningen veel kunnen doen. Heb ook een tijd shiatsu gedaan heeft bij mij ook veel gedaan. En ik merk dat minimaal 1 x per week yoga (ik doe yin) ook bij draagt aan de kwaliteit van m’n leven. Sterkte!
Van CBD olie zijn ook verschillende soorten. Mijn zoon maakt het voor mij een selecteert zelf de zaadjes, die zijn dan al rond de 20 euro per stuk. Dus net als met magnesium verschillen, goed informeren. Ik weet er zelf ook niet veel van maar kan vertrouwen op zijn kennis gelukkig. Hij heeft een dik Engels boek maar haalt ook veel van internet waar hij de zaadjes koopt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron