Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor bobbee » do 19 okt 2023, 09:34

Anton op kantoor in Japan zou waarschijnlijk op dat vlak ook genegeerd worden....tot hij zegt zullen we in de pauze even een potje rollebollen. Ja dan zijn de Japanse rapen gaar en piepen ZE wel anders!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 19 okt 2023, 09:57

Ben net in Kanazawe aangekomen. Mijn vader heeft in die kampen gezeten (dus ik begrijp wat je schrijft) en hij had mij nooit veroordeeld of tegengehouden om naar Japan te gaan. Diep in zijn hart had hij het niet toegejuicht. Voor wat betreft Japan, ik heb eigenlijk mijzelf nog nooit zo welkom gevoeld in een ander land dan in dit land. Het wordt gewaardeerd als je een beetje Japans probeert te praten. Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. Kwaliteit is hoog en doorgaans goedkoper dan in Nederland.

In de metro word je geacht stil te zijn of heel zacht te fluisteren. Onbewust praatten wij wat harder dan fluisterniveau in een vrij laag bezette metro. Daar irriteerde iemand zich aan en verhuisde naar een ander treinstel.

Inside information: in Japan praat men onderling niet over politiek, niet over het werk, niet over geld, wel over het weer en eten. Opvallend gekleed zijn, daar houdt men ook niet van. Gedragscodes zoals buigen, arigatogoizomasu zeggen, netjes in de rij staan etc. is een tweede natuur, heb ik ervaren. Soms worden er metrostellen enkel en alleen voor vrouwen gereserveerd. Dat is als het erg druk is. Dit om mogelijk onaangenaam mannelijk grijp- en voel gedrag te voorkomen. Heb mannen in pak uitgeput in slaap zien pleuren in de metro in Tokyo. Iedere station heeft zijn eigen muziekdeuntje zodat voor halfslapers duidelijk wordt dat je er uit moet.

Tokyo is een boeiende mierenhoop waar constant lichten geluiden worden afgeschoten, deed mij sterk denken aan de Film Bladerunner. Het was zo verschrikkelijk intens dat ik geestelijk blokkeerde. Ik kon het eigelijk niet meer verwerken. De
mensenmassas, geluid en schreeuwende lichten, was blij dat ik op enig moment weg ging.

Wat mij opviel dat op toeristen na Japan Japan is. Iemand die hotelkamers schoon smaakt is Japans, geen andere nationaliteiten, zoals je vaak in andere Europese landen placht te zien. Globalisering doen ze niet veel aan heb ik het idee, en dat hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. Heb mij, waar ik ook liep, nooit onveilig gevoeld.

Prachtig land met prachtige omgeving, waarbij ik grosso modo in de basis een duidelijk gemeenschappelijk gedeeld Japans gedrag merkte, en die duidelijkheid vond en vind ik heel verfrissend.

Japans pils is heerlijk, Jebisu voor mij nummer 1 naast Kirin, Sapporo en Asahi. Ben ook een liefhebber van Sake, ga straks aan de slag daarmee.

Hai betekent Ja. Het woordje Nee kent de Japanner niet, maar zegt het indirect met een verhaal op grond waarvan jij of ik moet concluderen dat het nee is, zelfs als er een soort Ja in het verhaal wordt uitgesproken.

Ik heb gemerkt dat het dienstbaar opstellen ook een onderdeel van Japanse houding is.

Morgen in de Shinkansen (Bullit train) naaf Kyoto.

Bijgaand door mij gemaakte foto's als indruk. Japan heeft wel wat en
gevoel voor schoonheid.


Bijgaand een Japans ontbijt, een Japans hotelkamer, wat putdeksels, sake, bier, stroomleidingen, een zeer vriendelijke jonge kok, macha-ijsje, rauwe vis










Afbeelding







AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door gilleko B. op do 19 okt 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor bobbee » do 19 okt 2023, 10:21

Gaaf!!

Leuk om jouw verhaal te lezen, kan het best goed meebeleven zo!

Ik moet altijd aan een nummer denken als ik shinkansen hoor ipv aan de trein. Ikzelf vind het een erg goed nummer, van Tom Middleton. Sowieso goede producent.

https://youtu.be/fsd1R74t8DM?si=r6N96uctcD9eSYeu
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » do 19 okt 2023, 10:30

Wat mij opviel dat op toeristen na Japan Japan is. Iemand die hotelkamers schoon smaakt is Japans, geen andere nationaliteiten, zoals je vaak in andere Europese landen placht te zien.
Asielzoekers moeten ze ook niets van hebben
Scherm­afbeelding 2023-10-19 om 10.29.36.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 19 okt 2023, 10:57

Ik ben daar niet mee bekend, maar of de enige en enkele reden "ze moeten er niets van hebben" is zou wat kort door de bocht kunnen zijn. Ruimte is daar schaars en bovenmatig duur. Wat kan je nieuwkomers bieden? Waar regel ik huisvesting, waar regel je scholing etc. Wellicht kriteria tot toewijzing. En Japan kende vanuit voor de tweede wereldorloog een vrij gesloten cultuur, nmm niet zo zeer gebaseerd, ik ben een uitverkorene en daarom beter dan de rest. Het zit wat subtieler in elkaar, althans dat is mijn mening, dus, ook maar een mening. Enfin, als vakantieland en als cultuurproeverij uitermate boeiend fijn en aangenaam, ondanks de keuze voor een ander asielbeleid dat in Nederland gehanteerd wordt.





Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » do 19 okt 2023, 11:14

Ruimte is daar schaars en bovenmatig duur. Wat kan je nieuwkomers bieden?
Er is plek genoeg, steeds meer en er zijn steeds minder jonge mensen...

Het lijkt me wel een heerlijk land om op bezoek te gaan.
(Niet een land om in de penarie te zitten en hulp nodig te hebben.)
De USA zijn ook een droomland voor mensen met heel veel geld.

En in Nederland is ook genoeg te mopperen!
Scherm­afbeelding 2023-10-19 om 11.11.41.png
Scherm­afbeelding 2023-10-19 om 11.11.08.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 19 okt 2023, 12:14

Weet je Frans, ik ken een Eritriaanse jongeman, via de bootjes (na betaling .....) en ontberingen hier gekomen. Woont nu met zijn kinderen in een studiootje, vrouw nu in een ander Europees land voor toelating. Hij werkt zich verrot in de Horeca en doet nu een opleiding. Deze kerel doet enorm zijn best en is zo blij dat hij in Nederland is. Kan je verhalen vertellen, de tranen stonden bij mij in de ogen. Maar het komt goed met hem, hij heeft een goed meedenkend werkgever. Laat ik het
zo zeggen, ik gun hem Tokyo niet. Niet vanuit een politiek Japans gewenst denken, maar de Japanse cultuur heeft ook een keerzijde, nmm een donkere, die geen onderscheid maakt tussen Japanners en niet Japanners, en dat wens ik hem ook niet toe. Ik had ihkv mijn toerisme dit onderwerp willen vermijden, maar het is een gegeven, nmm.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 19 okt 2023, 12:52

Gaaf!!

Leuk om jouw verhaal te lezen, kan het best goed meebeleven zo!

Ik moet altijd aan een nummer denken als ik shinkansen hoor ipv aan de trein. Ikzelf vind het een erg goed nummer, van Tom Middleton. Sowieso goede producent.

https://youtu.be/fsd1R74t8DM?si=r6N96uctcD9eSYeu
Ga hem straks in mijn hotelkamer beluisteren, ik zelf zat in de trein en
moest intens een verbinding maken met een Japanse film die mijn vader in een verleden heeft laten zien, Dodeskaden dodeskaden van Akiro Kurosawa.

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor bobbee » do 19 okt 2023, 12:55

Gaaf!!

Leuk om jouw verhaal te lezen, kan het best goed meebeleven zo!

Ik moet altijd aan een nummer denken als ik shinkansen hoor ipv aan de trein. Ikzelf vind het een erg goed nummer, van Tom Middleton. Sowieso goede producent.

https://youtu.be/fsd1R74t8DM?si=r6N96uctcD9eSYeu
Ga hem straks in mijn hotelkamer beluisteren, ik zelf zat in de trein en
moest intens een verbinding maken met een Japanse film die mijn vader in een verleden heeft laten zien, Dodeskaden dodeskaden van Akiro Kurosawa.

Afbeelding
Gaaf!

https://youtu.be/uUgAMxdGGOM?si=2iPYy0pvC-2C11Vv
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » do 19 okt 2023, 12:59

Precies





Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frup en 10 gasten

cron