Olijfolie

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Olijfolie

Berichtdoor NielsB » di 13 feb 2024, 22:13

De meeste forumleden weten precies waar ze lekkere koffie kunnen kopen, maar houdt iemand zich ook bezig met lekkere olijfolie? De gangbare supermarkt producten vind ik meestal te bitter of the scherp, al ziet de verpakking er vaak fantastisch uit. In restaurants wordt er wel eens een lekkere voorgeschoteld. Iemand een goede tip? Thanks!
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Olijfolie

Berichtdoor bobbee » di 13 feb 2024, 22:17

Ik vind deze lekker naar ben zelf echt geen kenner ofzo!

https://www.sligro.nl/p.777204.html/nun ... liter.html
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Olijfolie

Berichtdoor Frup » di 13 feb 2024, 22:24

Wij nemen meestal een paar flessen mee van vakantie (Frankrijk of Italië).
Omdat je dan vaak ook gelegenheid hebt om te proeven. Net als bij wijn.
In NL zijn ook wel zaken waar je kan proeven dacht ik? Bestaat Oil & Vinegar nog?
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Olijfolie

Berichtdoor Ben70 » di 13 feb 2024, 22:50

Ik gebruik veel en vaak olijf olie
niet de doorgaans bekende merken
maar deze: https://www.detagine.nl/product/marokka ... lve-liter/
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Olijfolie

Berichtdoor Dirk Jan » wo 14 feb 2024, 09:50

Hier hebben wij ook een vergelijk gemaakt tussen de verschillende olijfoliën die makkelijk te verkrijgen zijn in liter of halve liter flessen. Daarbij letten we ook op de prijs. Op dit moment is de halve liter biologische olijfolie van de Boni (extra vierge) in trek bij ons. Kostte laatst € 4,80 / halve liter.
De gangbare Spaanse zijn vaak wat goedkoper dan de Italiaanse. Schijnt met een schandaal uit de vorige eeuw te maken te hebben.
Voorheen kochten we ook wel bij Liquido d’Oro, maar toch wel wat prijzig.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Olijfolie

Berichtdoor fransg » wo 14 feb 2024, 10:00

Van de zomer heeft een vriendin bij haar schoonfamilie in Spanje contact gelegd met een boer die te weinig olijven had om serieus te plukken. Rondgegaan bij andere boeren die ook relatief weinig oogst hadden en van plan waren de pluk maar over te slaan. Gezamenlijk toch dagenlang geplukt, alles bijeen, genoeg om naar een perserij (of hoe dat heet) te brengen, op flessen gedaan, etiketten gemaakt waarop ieder die meehielp staat genoemd, via emails bestellingen van vrienden en bekenden opgenomen.

Ik had geen idee dat olijfolie iets was maar inderdaad het is erg lekker!
IMG_9126.jpg
IMG_9127.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Olijfolie

Berichtdoor Madencio » wo 14 feb 2024, 10:02

Ik neem ze altijd mee vanuit Turkije, of mijn ouders nemen het mee als ze weer bij mij op bezoek komen. In de streek waar mijn ouders wonen is het soort van 'beroemd', langs de Egeïsche kust. Veel olijfbomen en fabrieken waar olie wordt gemaakt.
Met twee of drie containers van een paar liter kan ik er weer een tijd tegenaan.
... / DF83

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Olijfolie

Berichtdoor omeCo » wo 14 feb 2024, 10:22

Misschien interessant in dit kader is de aflevering van Keuringsdienst van Waarde van maandag 5 februari. Leerzaam en ontluisterend.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Olijfolie

Berichtdoor Frup » wo 14 feb 2024, 13:14

….. Gezamenlijk toch dagenlang geplukt, alles bijeen, genoeg om naar een perserij (of hoe dat heet) te brengen, op flessen gedaan, etiketten gemaakt waarop ieder die meehielp staat genoemd, via emails bestellingen van vrienden en bekenden opgenomen.
….
Wat ontzettend leuk!
Twee jaar terug in de Provence waren we bij een biologische boer waar de olijven ook werden geperst en gebotteld.
We werden uitgenodigd om te proeven. Er stonden 5 of 6 verschillende oliën. Gerangschikt op rijpheid van de olijven bij het plukken. Frappant hoe de smaken van elkaar verschilden. Van fris/fruitig tot vol en rijp. Een beetje net als bij wijn. Kortom, de éne olie is de andere niet.
https://provence-huile-olive.fr/
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Olijfolie

Berichtdoor fuel » do 15 feb 2024, 10:46

Misschien interessant in dit kader is de aflevering van Keuringsdienst van Waarde van maandag 5 februari. Leerzaam en ontluisterend.
Ja was een goede uitzending.

Probeer zo nu en dan andere merken. Nu deze twee in huis.

Afbeelding
Afbeelding
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron