Rotterzwam

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Rotterzwam

Berichtdoor turboyeast » vr 12 feb 2016, 20:41

LS,
Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met oesterzwammen. Het was me al veel eerder opgevallen dat oude koffiepucks een week later wit zijn van de schimmel. Voedselrijk dus...Rotterzwam biedt voor iets meer dan een tientje een oesterzwam growkit aan. Ik kon het natuurlijk niet laten om er meteen een te kopen. Een paar weken geleden meteen de kweek ingezet. Vandaag een wattenachtige substantie die de oude koffiepucks overgroeit. Ik hoop binnenkort mezelf te laven aan de oesterzwammen.
Wordt vervolgd!
Cheers, TY

24 jan 2016
Afbeelding

29 jan 2016
Afbeelding

12 feb 2016
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Re: Rotterzwam

Berichtdoor krizzziz » vr 12 feb 2016, 23:18

Nog nooit gehad om eerlijk te zijn. Kan je de smaak ergens enigszins mee vergelijken?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Rotterzwam

Berichtdoor Pti » za 13 feb 2016, 09:58

Het zijn vrij stevige paddenstoelen met een redelijk neutrale smaak. Beetje ala portabello maar dan met een andere textuur.

Coffeecompany heeft ook van dit soort growkits. Koffie is een super goede voedingsbodem voor planten en schimmels. De reden dat je een growkit nodig hebt is omdat deze door een paddenstoelen kwekerij bewerkt zijn om ervoor te zorgen dat er echt alleen oestezwammen op groeien en geen zaken waar je ziek van kunt worden.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Rotterzwam

Berichtdoor turboyeast » za 13 feb 2016, 15:05

Nog nooit gehad om eerlijk te zijn. Kan je de smaak ergens enigszins mee vergelijken?
Ik vind de smaak inderdaad redelijk neutraal. Shitake paddestoelen hebben een wat meer uitgesproken smaak.
De reden dat je een growkit nodig hebt is omdat deze door een paddenstoelen kwekerij bewerkt zijn om ervoor te zorgen dat er echt alleen oestezwammen op groeien en geen zaken waar je ziek van kunt worden.
"Bewerkt" suggereert een beetje een actieve handeling. De kwekerijen hebben simpelweg reinculturen (of monoculturen in een agar) die gekoeld lang bewaard kunnen blijven. Deze reinculturen worden zo nu en dan ge-ent om een nieuwe kweek te starten. In een growkit zit meestal een deel van zo'n verse kweek.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Rotterzwam

Berichtdoor SteefM » za 13 feb 2016, 19:54

Leuk, ik ken dit soort boxen al langer maar heb het nooit geprobeerd. Ben benieuwd hoe het bevalt! Het schimmelt al aardig maar een oesterzwam herken ik er nog niet in.

Gebruikersavatar
Klush
Berichten: 31
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 21:40
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rotterzwam

Berichtdoor Klush » ma 15 feb 2016, 21:46

Zijn de pucks vanuit het espresso apparaat niet te compact en droog om de sporen te voeden?
Carimali Uno, Carimali M1, Behmor 1600, Bodum Santos vacuum, Leopold Vienna cafetiere, Bialetti Kitty

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Rotterzwam

Berichtdoor turboyeast » ma 15 feb 2016, 22:22

Zijn de pucks vanuit het espresso apparaat niet te compact en droog om de sporen te voeden?
Nope, ik geef die pucks een beetje water als ik ze gedoneerd heb aan mijn koffiefiele vrienden.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Rotterzwam

Berichtdoor R&B » di 16 feb 2016, 18:40

De reden dat je een growkit nodig hebt is omdat deze door een paddenstoelen kwekerij bewerkt zijn om ervoor te zorgen dat er echt alleen oestezwammen op groeien en geen zaken waar je ziek van kunt worden.
"Bewerkt" suggereert een beetje een actieve handeling. De kwekerijen hebben simpelweg reinculturen (of monoculturen in een agar) die gekoeld lang bewaard kunnen blijven. Deze reinculturen worden zo nu en dan ge-ent om een nieuwe kweek te starten. In een growkit zit meestal een deel van zo'n verse kweek.
Cheers, TY
Zou Pti niet bedoelen dat de voedingsbodem in de kits gesteriliseerd is zodat er geen andere schimmels gaan groeien (voor de enting van de reincultuur uiteraard)? :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rotterzwam

Berichtdoor @3aan » di 16 feb 2016, 19:04

De schimmels op je puck kan je toch niet uitsluiten,
maakt het nog uit welke variant van Koffie je gebruikt op de uiteindelijke smaak? :o

Ik weet wel dat als ik vroeger normaal op een oude krant in de drasbak afsloeg, waren de eerste schimmels er met 2 a 3 dagen volop, nu heb ik krantenpapier snippers uit de papiervernietiger en doe daar een ruime laag van in de drasbak en nu komen de eerste schimmels pas met een week tevoorschijn, vind het apart . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Rotterzwam

Berichtdoor turboyeast » wo 17 feb 2016, 10:07

LS,
Adriaan heeft gelijk dat je andere schimmels niet kunt uitsluiten. Op de onderste puck zie je een groenige schimmel. Deze wordt alleen weggeconcurreerd door het mycelium van de oesterzwam. Ik heb geen idee of het soort koffie invloed heeft op de smaak van de oesterzwammen. Gevoelsmatig denk ik van niet.
Cheers, TY

Update 17 feb 2016
Afbeelding
Laatst gewijzigd door turboyeast op ma 29 feb 2016, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron