Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » do 02 feb 2017, 17:39

Ik denk ook niet dat er iemand met een magnetron kookt. ;)
Met microgolven kan men koken net als op een gewoon fornuis.
http://ahrecepten.eu/magnetron-recepten/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6423
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor cremalover » do 02 feb 2017, 17:40

Gebruik het ding alleen om water mee te koken en te ontdooien.En als rijsbak.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » do 02 feb 2017, 18:14

Goede tip maar wij hebben geen magnetron, die komt er ook niet. Nooit gemist ook. Ik hou niet van dat soort voedselbereiding...
Ik heb er zelfs twee :) nadat de combioven alleen nog oven was. Maar ja flink vloeken rukken en konden we em eruit krijgen zekering van 20 cent vervangen en tja..toen had ik twee magnetrons. Doe alleen dingen ontdooien erin lekker makkelijk. Machine staat alweer te draaien en rijzen doe ik zonder thermometers zo op het aanrecht en soms op 45 graden in de oven. Wel heeft het rijsbakje permanent een douchmuts op tegenwoordig anders krijgt het het koud.
Heb inmiddels ook weer twee fris ruikende zuurdesemkweken, vanavond weer de eerste bereiden voor brood die vanavond de koelkast in gaat. Wordt morgen vroeg eruit om af te bakken.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » do 02 feb 2017, 18:17

Ik kocht ergens vorig jaar weer eens een hele kleine magnetron en gebruikte die om afhaalmaaltijden op te warmen maar sinds ik laatst een wokpan kreeg van een vriend gebruik ik die daarvoor dus mogelijk gaat de magnetron naar een achterkamer en dan zou het rijskastje op z'n plek kunnen staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: RE: Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Kabouter » do 02 feb 2017, 18:30

Ik zag Robert op tv iets zeggen in de trant van: heel veel water bij je deeg doen, teveel voor de machine; vouwen na een uur; nog eens na een uur; vormen en 24 uur rijzen.
Als je plakken deeg ziet super glad en zonder bij die gasten aan hun handen te kleven? Daar zit toch een of ander goedje doorheen?
Is dat echt allemaal zo zuiver als dat wij dat proberen te doen?
Dit maar eens uitgeprobeerd, 80% hydratatie bij twee halfvolkoren tarwebroden. Nogal onhandelbaar bij het vouwen; dat deed ik maar direct in de tupperware(achtige)bakjes. Maar het brood werd prima, met een mooie kruim. Volgende keer eens 85 proberen Afbeelding
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » do 02 feb 2017, 19:51

Ik zag Robert op tv iets zeggen in de trant van: heel veel water bij je deeg doen, teveel voor de machine; vouwen na een uur; nog eens na een uur; vormen en 24 uur rijzen.
Als je plakken deeg ziet super glad en zonder bij die gasten aan hun handen te kleven? Daar zit toch een of ander goedje doorheen?
Is dat echt allemaal zo zuiver als dat wij dat proberen te doen?
Dit maar eens uitgeprobeerd, 80% hydratatie bij twee halfvolkoren tarwebroden. Nogal onhandelbaar bij het vouwen; dat deed ik maar direct in de tupperware(achtige)bakjes. Maar het brood werd prima, met een mooie kruim. Volgende keer eens 85 proberen Afbeelding
Is dat dan vloergebakken of in een blik?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Kabouter » do 02 feb 2017, 20:25

Goed punt, deze ging nog wel als vloerbrood, maar ik had ook nog wel in gedachten het in een blik te proberen bij hogere hydratatie inderdaad. Dat zal toch wel werken denk ik?
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » do 02 feb 2017, 20:27

De microgolf is vervangen door het rijskastje:
-01-rijskastIMG_5229-02-februari-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » do 02 feb 2017, 21:05

Netjes!
Je hoort de zijkant achter het opstaande stukje te plaatsen, hoeft niet maar ik meld het naar even.

Afbeelding

He! Zie ik daar nou een 3-hoekig rijsmandje in het rijskastje? Je had toch een ronde? Heb je die soms in het microgolven kastje bewaard afgelopen tijd?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » do 02 feb 2017, 23:23

ja klopt, heel goed gezien! Het wandje heb ik al goed gezet

de mensen waar de rijsbak vandaan komt hebben ook rijsmandjes en deze driehoekige leek me wel leuk
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron