Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Wijmaar » wo 07 nov 2018, 16:43

Ziet er heerlijk uit Bobbee! Waarin afgebakken?
De geweldige Roccbox! Afbeelding
Gaaf! Heb zelf nog steeds de wens om eens een steenoven in de tuin te bouwen. Heb hem voorlopig even op de lange baan moeten zetten als ruilmiddel in de onderhandeling voor de nieuwe maler die onderweg is ;).

Vandaag zelf de eerste broodjes gebakken met de nieuwe desem! Zuurdesem met rozijnen en pecannoten (en een klein beetje gist ;) ) Voor het eerst met rijsmandjes gewerkt, niet ontevreden met het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zit naar mijn zin nog wat teveel bloem op het eindresultaat. Kwestie van minder bloem in de rijsmandjes of er af borstelen voor ze de oven in gaan?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 07 nov 2018, 16:49

Lekker, rozijnen met noten!

Bloem kun je er zoveel mogelijk nu af borstelen maar de tekening verdwijnt ook. Ik gebruik laatste tijd rijstmeel om te bestuiven (kun je zelf maken met een blender). Dat verbrand niet en je kunt het eraf borstelen na het bakken en afkoelen.

Roccbox vind ik erg fijn, super compact en doet niet onder voor een houtoven. Makkelijk want op gas, ik bak de neopolitan style pizza's op 400 a 450 graden op 60 tot max 90 sec. Alles volgens de vero napoletana richtlijnen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » do 08 nov 2018, 09:26

Bij het snijden verdwijnt die ook, sneetje voor . . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » do 08 nov 2018, 10:29

Bij het snijden verdwijnt die ook, sneetje voor . . . . Afbeelding
Wat voor jou Adriaan?

Deegmachine
€ 850,00
http://link.marktplaats.nl/m1341755968
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » vr 09 nov 2018, 01:51

Ik mag veel, denk zelf dat ze dat niet leuk zou vinden, ik zie er ook het nut niet van in, jij hebt nu een mooie deegmachine, niet te groot, gewoon een mooi maatje.


Rijstmeel heb ik met de graanmolen gedaan, perfecte bloem, wel goed afsluiten anders krijg je een betonkoek.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » vr 09 nov 2018, 19:40

Ik mag veel, denk zelf dat ze dat niet leuk zou vinden, ik zie er ook het nut niet van in, jij hebt nu een mooie deegmachine, niet te groot, gewoon een mooi maatje. Afbeelding


Rijstmeel heb ik met de graanmolen gedaan, perfecte bloem, wel goed afsluiten anders krijg je een betonkoek. Afbeelding
Is dat uit ervaring :) betonkoek. Bak je nog veel brood Daan. En doet die kneedmachine van je het nog goed?. Heb geen fb meer dus zie niet veel meer hehe.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » vr 09 nov 2018, 19:46

Is dat uit ervaring :) betonkoek. Bak je nog veel brood Daan. En doet die kneedmachine van je het nog goed?. Heb geen fb meer dus zie niet veel meer hehe.
Geen fb meer??! Kan dat ook? Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » vr 09 nov 2018, 21:50

Door de luchtvochtigheid wordt het een vaste massa, rijst staat er om bekend vocht op te nemen, je doet in je zoutstrooier toch een beetje rijst, om beter te strooien en vocht te neutraliseren.

Wat de kneder aangaat die heb ik een poos geleden verkloot, er zit een vertragingskast in en die moet gesmeerd worden met gesloten tandwielkastenvet, had van een kennis tandwielenvet gekregen, dus de kast bijgevet en dat was dus het verkeerde vet (open tandwielenvet) dat is veel kleveriger anders kiepert het van de tandwielen af, het fijne van deze tandwielkast is dat de delen gelijmd zitten, eerdaags maar weer eens de oven opstoken en de tandwielkast erin, graadje of tachtig, dan zou die leeg moeten lopen?

Eerst maar het productblad raadplegen, nu maakt die herrie dat horen en zien . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Wijmaar » za 10 nov 2018, 08:35

Afbeelding

Bruin desembrood met walnoten. Deze keer zonder hulp van een beetje gist ;). Verder de eerste keer dat ik met een levain heb gewerkt. Daarnaast ook de eerste keer dat ik de tweede rijs de afgelopen nacht in de koelkast heb gedaan. Niet geheel vrijwillig, planning liep gisteren een beetje in de soep, maar het resultaat lijkt er niet onder geleden te hebben!

Benieuwd naar de smaak... even wachten nog

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » za 10 nov 2018, 08:41

Prachtig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten

cron