Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 08 mei 2019, 14:09

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » wo 08 mei 2019, 19:37

Dat krijg je dan he, espresso geeks die alles uitmeten nameten evenzo met hun branders om den mooie bruine boon te horen knakken en dan een overheerlijke espresso te kunnen maken gaan we nu over op eigen meel en de vele voordelen ervan. Man ik ben gewoon stront jaloers Frans. Heb helaas geen ruimte in de keuken om ook zo'n mooie maler te plaatsen , althans niet als ik nog in dit huis wil blijven wonen :shock:
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » wo 08 mei 2019, 20:30

In de keuken zou die ook niet goed passen, vandaar dat ik 'm gewoon midden in de woonkamer heb neergepoot tussen de espressomachine en het bonenmalertje ;-)

Daar pastte die nog goed, aan de andere wand staan teveel kortegolfradio's.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » wo 08 mei 2019, 20:39

Nou het past vast en zeker mooi bij jou thuis Frans! ik heb laatst weer goedkoop speltbloem bij de lidl gehaald, en zowaar na een week deden ze er nog 30% korting op dus weer 9 KG gehaald. Nu nog iets van 16KG in de schuur staan en komt vanzelf op.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor @3aan » wo 08 mei 2019, 21:49

"Nog beter is om het meel na het malen zo'n twee weken te laten rijpen, net zoals de molenaars dat vroeger deden, daar wordt de bakaard iets beter van.”

https://broodsmakelijk.nl/gereedschap/graanmolen
Daar zeuren ze nogal over het geluid, maar vindt dat erg meevallen, je moet natuurlijk wel het hoppertje leegmalen, mooier zou een schuif zijn want als je er graan of rogge in laat staan geheid dat die niet meer gaat draaien, bij mijn molen zitten er iets van 115 mm stenen in.

Nog dank aan Pichichi (schrijf ik dat goed)?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 08 mei 2019, 22:09

Ik heb de mockmill 100 en die heeft keramische stenen schijven van 90mm.
Vandaag pita broodjes gebakken met 20% vers gemalen graan.
AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » do 09 mei 2019, 07:31

Hoe (on)gezond zijn gluten eigenlijk?

https://www.nu.nl/gezondheid/5877333/ho ... via @NUnl)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » do 09 mei 2019, 08:33

Neem speciale glutenvrije koekjes of glutenvrij brood, waarbij alle gluteningrediënten uit het recept zijn geschrapt. Mak: "Om zoiets zonder gluten toch lekker te maken, zit er meer suiker, meer vet en meer zout in dan in gewone producten."

Bovendien riskeren glutenmijders een tekort aan vitamine B, vezels, ijzers, foliumzuur en jodium. Mak benadrukt: "Als je niet glutenvrij hoeft te eten, doe het dan ook niet."

En de beroemde bestseller Broodbuik dan? Daarin wordt driftig gewaarschuwd voor de 'gevaren' van gluten.

Gerd Bouma, hoogleraar en maag-darm-leverarts in Amsterdam UMC, is kritisch, en vindt dat het boek ook kritisch gelezen moet worden: "Er staan theorieën in die over het algemeen weinig wetenschappelijke onderbouwing hebben." Auteur William Davis deed aan 'cherry picking': zijn informatie komt vaak wel degelijk uit wetenschappelijke literatuur, maar is uit verband getrokken.

Bouma: "Dat brood kanker zou veroorzaken, bijvoorbeeld. Dat is helemaal niet waar.
https://www.nu.nl/gezondheid/5877333/ho ... nlijk.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » do 09 mei 2019, 09:51

Bart Chabot brengt een ode aan brood

(vanaf 26:34)

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... _03738623/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor cremalover » zo 12 mei 2019, 08:38

Heb een Brod&Taylor rijskast te koop.
Misschien heeft een bakker interesse.
Heb hem denk ik twee keer gebruikt
Pompeii gaat makkelijker.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron