Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor cremalover » do 17 nov 2016, 20:09

Ik bak alleen desembrood.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor bobbee » do 17 nov 2016, 20:27

Mensenhaar....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor R&B » do 17 nov 2016, 21:08

Broodverbeteraar van mensenhaar,geroisterd mout voor de "gezonde" meergranenlook enz.
Dat van mensenhaar (is alweer 2014) moet de Warenautoriteit op toezien, want dat is illegaal. :shock: Gelukkig is die toevoeging ook niet nodig.

Maar in volkorenbrood zit ook geen gebrande mout, het bestaat voor 100% uit volkorenmeel. Als het er wel wat karamelkleurstof in zit is dat ook geen probleem.

@mutsje: wat is er mis met gist?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor mutsje » do 17 nov 2016, 21:39

Er is niks mis met gist reageerde alleen op het stukje dat het alleen meel water en zout bevat. Echter mis je dan nog eigenlijk 3 basis zaken. gist, suiker en boter :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor fransg » do 17 nov 2016, 21:44

Er is niks mis met gist reageerde alleen op het stukje dat het alleen meel water en zout bevat. Echter mis je dan nog eigenlijk 3 basis zaken. gist, suiker en boter :)
Zuurdesembrood heeft geen gist suiker of boter nodig. Dus dan mis je die 'basis' zaken ook niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor mutsje » do 17 nov 2016, 21:50

Er is niks mis met gist reageerde alleen op het stukje dat het alleen meel water en zout bevat. Echter mis je dan nog eigenlijk 3 basis zaken. gist, suiker en boter :)
Zuurdesembrood heeft geen gist suiker of boter nodig. Dus dan mis je die 'basis' zaken ook niet.
Klopt echter maak ik geen zuurdesembrood, staat nog wel op lijstje TODO btw. Kids vinden het brood lekker en helemaal tof als pappa weer eens 12 bolletjes staat te draaien omdat ze dan weten dat er volgende dag verse witte bolletjes zijn. Leven kan soms zo mooi zijn
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor R&B » do 17 nov 2016, 22:14

In zuurdesem zit ook gist. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor bobbee » do 17 nov 2016, 22:28

Er is niks mis met gist reageerde alleen op het stukje dat het alleen meel water en zout bevat. Echter mis je dan nog eigenlijk 3 basis zaken. gist, suiker en boter :)
Suiker hoeft er niet in en vetstof ook niet. Vetstof is een keus. Suiker toevoegen dateert nog van toen gist nog niet zolang bestond. Tegenwoordig is de droge gist zo sterk dat het altijd wel werkt. Zo kun je het ook gewoon met zout toevoegen in het water wat eerder echt niet kon. Maar het werkt gewoon. Als ik pizza ga bakken kneed ik niet eens, ik doe warm water, bloem, gist, zout en eventueel wat olie in een emmer en mix het totdat alle droge bestanddelen zijn opgenomen. Dan ongeveer 3 uur wegzetten. Het deeg rijst en vlak voordat het gaat inzakken in de koelkast. Dat stopt het rijsproces. Dat laten koelen tot de volgende ochtend en dan bolletjes afwegen en opbollen en terug in de koelkast. Uurtje voordat ik ga bakken uit de koelkast en dat is het. Perfecte bodems!

Maar je kunt er ook gewoon broodjes van bakken natuurlijk!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor mutsje » do 17 nov 2016, 22:45

Er is niks mis met gist reageerde alleen op het stukje dat het alleen meel water en zout bevat. Echter mis je dan nog eigenlijk 3 basis zaken. gist, suiker en boter :)
Suiker hoeft er niet in en vetstof ook niet. Vetstof is een keus. Suiker toevoegen dateert nog van toen gist nog niet zolang bestond. Tegenwoordig is de droge gist zo sterk dat het altijd wel werkt. Zo kun je het ook gewoon met zout toevoegen in het water wat eerder echt niet kon. Maar het werkt gewoon. Als ik pizza ga bakken kneed ik niet eens, ik doe warm water, bloem, gist, zout en eventueel wat olie in een emmer en mix het totdat alle droge bestanddelen zijn opgenomen. Dan ongeveer 3 uur wegzetten. Het deeg rijst en vlak voordat het gaat inzakken in de koelkast. Dat stopt het rijsproces. Dat laten koelen tot de volgende ochtend en dan bolletjes afwegen en opbollen en terug in de koelkast. Uurtje voordat ik ga bakken uit de koelkast en dat is het. Perfecte bodems!

Maar je kunt er ook gewoon broodjes van bakken natuurlijk!
Dat is inderdaad wel tof met dat droge gist, ik gebruik echter uitsluitend verse gist omdat ik dat prettiger vind. Heb het wel overwogen om droge gist te gaan gebruiken maar vind het gebruik van verse gist fijner. Wel toffe manier van pizzadeeg maken zo btw. Kan je eens volledig recept neer plempen hoeveelheden etc?
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

Berichtdoor Kabouter » vr 18 nov 2016, 07:01

Afbeelding

Ook een zuurdesem bakker hier! Al doe ik het zeer sporadisch vanwege de tijd. Meestal broodbakmachine. Maar dit zijn zuurdesems van grotendeels cheape tarwebloem, en een 20% rogge ongeveer als ik het goed heb.
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron