Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor mr Blanc » di 08 jun 2021, 10:07

Lijkt ondertussen wel Facebook met al die gezichten van je Frans...
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » di 08 jun 2021, 10:17

ja, er is geen beginnen meer aan om al die snuitjes te voorzien van een naam en een levensverhaal.

Ik had mijn desem wat overhaast laten verslonzen afgelopen keren. Gister heb ik het deeg alle tijd gegeven en de bollekes ploften vanochend in de koelkast al zowat uit hun dessert-kommen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » di 08 jun 2021, 10:26

ja, er is geen beginnen meer aan om al die snuitjes te voorzien van een naam en een levensverhaal.

Ik had mijn desem wat overhaast laten verslonzen afgelopen keren. Gister heb ik het deeg alle tijd gegeven en de bollekes ploften vanochend in de koelkast al zowat uit hun dessert-kommen.
Leuk!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor RoosW » di 08 jun 2021, 10:32

Hier thuis staat het deeg al te rijzen voor een Volkoren brood, ik werk sinds ik weer gestart ben, met Active Dry Yeast, zo anders als mijn voorheen gebruikte gist! Dit moet je 'activeren' door wat suiker (ik gebruik een floepje honing) en water toe te voegen, door roeren en wachten tot het gaat schuimen. Waar mijn 'oude' gist keurig zijn werk deed, maar nauwelijks rook, ruikt dit gist naar appeltjes, de hele keuken ruikt geweldig nu :D
Het vorige resultaat was prima, zelfs het Klever Schwarzbrot rees enorm (met mijn oude gist zat er bijna geen beweging in, niet vreemd met die enorme lading zaden en roggekorrels die er in zaten) tot wel 3 cm boven de bakvorm.
Helaas heb ik die een paar dagen geleden weg moeten kiepen, het was een brood van 1 1/2 kg, en ik ben de enige die Schwartz Brot eet, hoe goed ik het ook inpakte er stond uiteindelijk toch schimmel op. Ik had geen idee of je het in kunt vriezen, moet ik toch eens uitzoeken, anders is het zonde..
Iemand hier enig idee of rogge (100%) broden zich goed laten invriezen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » di 08 jun 2021, 10:36

Alles kun je invriezen. In plakjes snijden. Ik vries alles in en dan zo in het broodrooster als ik een snee wil. Ik bak nu alleen minder...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » di 08 jun 2021, 11:36

Binnenkant ook in orde
1788F9AE-130D-4736-8328-0BFEE6B6369C.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Joste » di 08 jun 2021, 12:16

Ziet er perfect uit!
Roggebroden vries ik ook in. Alle broden kunnen volgens mij de diepvries in, hoewel vers natuurlijk wel het lekkerst is.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor RoosW » di 08 jun 2021, 12:29

Roggebroden vries ik ook in. Alle broden kunnen volgens mij de diepvries in, hoewel vers natuurlijk wel het lekkerst is.
Mooi, dan hak ik hem een volgende keer in plakken vries die in setjes van twee in. Zo lekker met graskaas en roomboter.. :shock:
Overigens is de beginnende zomer goed te herkennen in mijn volkorenbrood, zelden zo een enthousiaste rijs gezien als vandaag bij een 100% volkoren brood, als ik dit als ratio voor verdubbeling aanhoud dan komt mijn winter rijzen niet in de buurt, zelfs niet een beetje, bij de eerste rijs was ie al na 1 uur minimaal 1 1/2 verdubbeld, en nu schat ik minimaal 3x (na vormen en 2e rijs) ik ben benieuwd hoe hij uit de oven komt, maar mijn ervaring is dat als ie zo rijst voor het bakken de zaak vaak wat inzakt bij het bakken.
We gaan het zien.

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor RoosW » di 08 jun 2021, 12:29

Roggebroden vries ik ook in. Alle broden kunnen volgens mij de diepvries in, hoewel vers natuurlijk wel het lekkerst is.
Mooi, dan hak ik hem een volgende keer in plakken vries die in setjes van twee in. Zo lekker met graskaas en roomboter.. :shock:

Overigens is de beginnende zomer goed te herkennen in mijn volkorenbrood, zelden zo een enthousiaste rijs gezien als vandaag bij een 100% volkoren brood, als ik dit als ratio voor verdubbeling aanhoud dan komt mijn winter rijzen niet in de buurt, zelfs niet een beetje, bij de eerste rijs was ie al na 1 uur minimaal 1 1/2 verdubbeld, en nu schat ik minimaal 3x (na vormen en 2e rijs) ik ben benieuwd hoe hij uit de oven komt, maar mijn ervaring is dat als ie zo rijst voor het bakken de zaak vaak wat inzakt bij het bakken.
We gaan het zien.

P.S. - Allemachtig, ik heb ook nog ovenrijs *niet verwacht* toen ik net even een blik wierp, ik heb de oven nu van 220 onder en boven naar 220 hete lucht gezet (hij zag er nog erg bleekscheterig uit) maar het is een enorm brood geworden, bijna 2x het vorige brood van exact hetzelfde meel, water en gist.. :?:

P.P.S. En daar is ie dan, wel wat gekrompen na de hete lucht stand (uiteindelijk 17 minuten om wat meer kleur te krijgen) maar nog steeds minimaal 50% groter als elk ander Volkorenbrood van mij.
Vooral de tip van @Joste om extra op het opbollen te letten, heeft erg geholpen, ik miste altijd hoogte bij mijn voorgaande Volkoren broden, nu had ik na het 'pletten' of ontluchten van het deeg voor het vormen extra veel aandacht gegeven aan het krijgen van een mooi strakgetrokken broodvorm, en zie daar excellent eindresultaat al zeg ik het zelf ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » vr 11 jun 2021, 10:10

D0ED554F-2474-45DE-A26A-8BA0BEA39D1D.jpeg
37026A95-62A1-412B-A9E7-4FE8B36F09E7.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron