HiFi

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: HiFi

Berichtdoor FrankN » zo 25 feb 2018, 20:44

De akoestiek van je luisterruimte is een van de belangrijkste factoren. Dan kan je nog zo'n duur spul kopen, als de akoestiek gewoon slecht is, mag je het vergeten.
Wat kabels betreft, ik gebruik gewoon goed gemaakte kabels uit de enigszins betaalbare klasse met degelijke pluggen. In deze materie wordt idd veel flauwekul verkocht, en als je geoefende oren hebt, kan je hier en daar wel verschil ondervinden bij een 1 op 1 vergelijking, alleen is de vraag of dat minieme verschil nu beter is of niet, en nog meer of het de extreme prijsverschillen wel waard is. Ik heb zelf ook wat experimenten uitgevoerd met stroomkabel en heb me destijds een betaalbare kabel van het merk Lapp gekocht, 3 x 4 mm3. Met destijds mijn Cyrus 3i versterker was dit duidelijk een verbetering tov de standaard kabel, gaf gewoon een vollere klank, maar op andere versterkers dan weer kon ik geen verschil ontdekken. Ik denk dat het voordeel er aan te wijten was dat de kabel zeer goede afscherming heeft en dat de Cyrus daar toevallig zijn voordeel mee deed. Achteraf heb ik bij Lapp rechtstreeks een meter of 10 van die kabel gekocht, heb degelijke schucko's er aan gezet en voor een minimum aan kosten heb ik al mijn toestellen van die kabels voorzien, onder het motto: baat het niet dan schaadt het ook niet.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: HiFi

Berichtdoor ErikW » zo 25 feb 2018, 21:31

Het is een muziekinstrument door de open klankkast. Onder- en achterzijde zijn open.
Totaal geen demping (juist niet!) en er gaat geen energie verloren door de boel te verstoppen.
Het is een heel erg mooi en open geluid en er is geen kleuring.
Vrijwel live-ervaring die niet met erg veel apparatuur gehaald wordt.

De grote bronzen-delen en de zeer grote papieren conus (met speciale behandeling) en juist de juiste resonanties die de kast gaat doen wordt het een ervaring die niet vergelijkbaar is.

Je moet dit gewoon horen om te geloven.

Ik ben erg blij dat ik in deze special gekomen ben.
En ik heb geen aandelen van welk onderdeel dan ook! :D

Erik





Omdat plaatjes meer zeggen!

Erik
Kleurt zo'n kast niet enorm?Feitelijk is het toch een soort gitaar of viool dus klankkast met een speaker erin.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: HiFi

Berichtdoor ErikW » zo 25 feb 2018, 21:34

"Liefs iets wat zo dood mogelijk is"

Je hebt het niet begrepen!
Dit wordt wel altijd beweerd hoor!
Zie of hoor mijn bericht/installatie.

Erik

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: HiFi

Berichtdoor bobbee » zo 25 feb 2018, 21:42

Om toch een klein beetje mee te doen. Dit is wat ik had een jaar of 10 geleden.

Afbeelding
Afbeelding
De Marantz was tubed by heart. D/A converter dus vervangen door buisjes.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb op een gegeven moment alles weggedaan omdat ik er toch niet van kon genieten want als er niet 1 van mijn kindjes lag te slapen dan waren het wel de buren die het niet konden waarderen als ik even zat te genieten. Dan ook ook nog het risico van beschadiging van de Dali evidence 870 zuilen hebben mij doen beslissen om alles weg te doen. Ik heb nog even een setje kleine kef kht3005 speakertjes gehad die je kan ophangen ivm beschadiging maar daar werd ik niet blij van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: HiFi

Berichtdoor ErikW » zo 25 feb 2018, 22:23

Best goed Bobbee!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: HiFi

Berichtdoor bobbee » zo 25 feb 2018, 22:37

Dank je, klonk best goed. De Rotel was een 5 kanaals versterker maar ik kwam erachter dat ik dat helemaal niks vond en nu nog steeds niet. Ik gebruikte hem dus als 2 kanaals versterker. Stereo geluid is gewoon het mooist.
Op een dag komt er hier weer een set met een versterker en cd speler, platenspeler en een paartje mooie speakers. Ik heb al mijn cd's en platen nog!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: HiFi

Berichtdoor cremalover » zo 25 feb 2018, 22:41

"Liefs iets wat zo dood mogelijk is"

Je hebt het niet begrepen!
Dit wordt wel altijd beweerd hoor!
Zie of hoor mijn bericht/installatie.

Erik
Ik ben van de vliezen.Conus komt er niet meer in.
Klinpsch La Scala,Kef en op het laatst Tannoy d900 gehad.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: HiFi

Berichtdoor @3aan » ma 26 feb 2018, 00:24

Klopt, maar wie wil er een blok beton in zijn huiskamer ? Mijn vrouw al zeker niet. En omwille van het transport kan je die stands pas dempen als je ze in huis hebt. Vooral de metalen stands geven ongewenste resonanties, dus gemakkelijk en goedkoop op te lossen met goed gedroogd fijn wit zand van bij de dhz. Maar ja, als je Sonus Faber koopt dan passen de originele dure stands daar mooi bij. Zelf zou ik het niet doen, maar ieder zijn ding. Maar als je bereid bent om veel geld uit te geven aan een set magnepans ga ik er toch van uit dat je het verschil hoort met een traditionele speaker, zo'n verschil kan iedereen horen, denk ik toch.
Ik heb geen hekel aan beton, heb zelfs een tijdje een Thorens Concrete met SME arm en Koetsu rosewood element gehad, was geen mooie combinatie, was niet echt transparant, heb nu een Roksan Xerxes met een Balsa armpje en een door vd Hul uitgekleed EMT element en ook een naald van de meester, klinkt 10 keer beter!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: HiFi

Berichtdoor ErikW » di 27 feb 2018, 21:00

Heel eng als je van die vliezen houdt! ;)
Ze hadden vaak wat weinig laag en niet zo mooie spreiding door de toonhoogten heen. Het vol pompen van een ruimte?
Daardoor er vroeger niet voor gekozen.

Natuurlijk erg snel door het ultra lage gewicht.
Het zou helemaal een leuke test zijn om goed vliezen eens te combineren met een echt snel systeem zoals Shikaraki van 47Labs.
Zal wel een erg bijzonder beeld kunnen opleveren.

Het 3-dimensionale geluidsbeeld icm met natuurgetrouwheid van mijn set beviel mij zo goed dat ik dit gekozen heb.
Stereo kunnen de meeste spullen wel een beetje neerzetten.
Een stukje links en een stukje rechts.
Beetje verder ook nog een echter links tot en met rechts beeld.
Erg veel gevraagd is de totale ruimtelijkheid waarbij je eigenlijk de speakers helemaal vergeet.

Gr Erik

PS
Over smaak valt nooit te twisten maar over geluidsapparatuur juist altijd wel! :roll:

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: HiFi

Berichtdoor cremalover » wo 28 feb 2018, 13:37

Heel eng als je van die vliezen houdt! ;)
Ze hadden vaak wat weinig laag en niet zo mooie spreiding door de toonhoogten heen. Het vol pompen van een ruimte?
Daardoor er vroeger niet voor gekozen.

Natuurlijk erg snel door het ultra lage gewicht.
Het zou helemaal een leuke test zijn om goed vliezen eens te combineren met een echt snel systeem zoals Shikaraki van 47Labs.
Zal wel een erg bijzonder beeld kunnen opleveren.

Het 3-dimensionale geluidsbeeld icm met natuurgetrouwheid van mijn set beviel mij zo goed dat ik dit gekozen heb.
Stereo kunnen de meeste spullen wel een beetje neerzetten.
Een stukje links en een stukje rechts.
Beetje verder ook nog een echter links tot en met rechts beeld.
Erg veel gevraagd is de totale ruimtelijkheid waarbij je eigenlijk de speakers helemaal vergeet.

Gr Erik

PS
Over smaak valt nooit te twisten maar over geluidsapparatuur juist altijd wel! :roll:
In tegenstelling tot koffie zit het bij audio echt allemaal tussen de oren. :mrgreen:

Box luidsprekers verkleuren.Zeker het laag
Voor mij dan.Maar dat is net als met koffie.....persoonlijk.


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron