grinder vraag

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

grinder vraag

Berichtdoor namor » do 09 mei 2019, 08:56

Heren en Dames,

Ik ben opzoek naar een advies/eigen ervaring voor het aanschaffen van een nieuwe 'main' grinder.


Huidige situatie:
Vooral espresso, 2-3 bonen tegelijkertijd, 1 max 2 keer per week filter van filter bonen.

Setup:
Compak F08 - main
Compak E05 - tweede viool
Kinu M47 - voor iets tussendoor, 1-2 keer per week voor filter en voor kleurmeting/cupping na het branden

E05 gaat naar mijn dochter en ipv wil ik een nieuwe zeer goede grinder, dus F08 wordt tweede viool dan :).

Bedoeling vooral espresso, medium-light bonen. ... maar als het ook redelijk op filter gaat werken (zonder veel instellen gedoe) dan zou heel mooi zijn.

Optie die ik heb zelf bedacht, ze uiteraard zeer uit een lopend:
1. MK EK43S (moet meteen uitgelijnd worden, maar goed++ voor filter en goed voor espresso, look  ). Zelf gezien en zelf geproefd: prima kwaliteit. vrag: Is er uitlijning eenmalig of moet je het elke halfjaar doen ofzo?
2. MK Peak (er wordt gezegd dat die zo goed als ek43, schijven staan al goed. Minder voor filter, en prijs is flink hoger).
3. etzMaxPlus W model (onwijs mooi, goed voor espresso, wordt gezegd dat niet goed voor filter, werkt op gewicht en onwijs mooi). Frans heeft aangeboden bij hem die grinder wat beter te bekijken.
4. Victoria Arduino Mythos One (Mythos 2 ???) – heel goed voor espresso, matig voor filter Mythos 2 werkt op gewicht maar flink duurder. Beide hebben hoper groter dan 1kg (zeer onhandig voor thuis)

PS ik wil geen single dose, dus een paar top machines vallen meteen uit.

Probleem is dat het zijn best dure apparaten, het valt ze bijna niet te testen naast elkaar of niet eens live te vinden.
Ik denk dat alle die grinders top apparaten zijn met eigen plus en min puntjes, maar er ik vind het handig om toch wat meer info te verzamelen voordat ik een keuze maak.

Alvast bedankt,

Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: grinder vraag

Berichtdoor Wijmaar » do 09 mei 2019, 13:17

Is het bij zo'n top segment molen niet jammer om te schipperen tussen espresso / filter? Voor zover ik weet gaan die twee per definitie niet mega goed samen, en zou je keuze vooral baseren op de beste molen voor espresso.

Ik ben zelf onlangs voor de Atom Specialty 75 TIN gegaan. Snel, stil, mooi maalsel en hoge repeteerbaarheid in de dosis. En geeft met de meestal door mij gebruikte lichte / medium bonen in een fantastisch resultaat. Ik ben er heel blij mee.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: grinder vraag

Berichtdoor Pti » do 09 mei 2019, 13:35

Zoals hierboven maakt het willen stappen naar filter het inderdaad lastig. Je komt dan al snel uit bij de EK (dat wordt dan tóch single dosen) of de peak. Over de peak hoor je overigens wisselende verhalen ik heb er zelf geen eerste hand ervaring mee maar men zegt dat ze erg moeilijk zijn precies af te stellen en maar moeilijk constante resultaten geven.

Als je een myhos overweegt zou ik, voor een thuissituatie inderdaad ook voor de Atom75 met Mythos schijven kiezen. Als je wilt mag je de mijne een weekje lenen om hem uit te proberen, dan weet je in ieder geval wat het smaakresultaat is. Afhankelijk van de gewenste vorm en functies (dose by weight) kun je dan altijd nog voor de mythos2 kiezen.

Over de EtzMax kan Frans je meer vertellen en over de filtermaling daarvan is volgens mij weinig bekend. Maar nogmaals, zet er een knappe baratza, MK of andere kleine filtermolen naast en geniet van comfort- en smaak verbetering.

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » do 09 mei 2019, 13:58

bedankt, heren!

Bij mij gaat het uiteraard over espresso, filter is veel minder relevant.

@Arnoud, voorstel om te lenen en proberen is zeer interessant en verleidelijk, bedankt!

Uiteraard Atom Specialty 75 TIN is een prachtige ding. Ik heb speciaal die niet op mijn lijst gezet want erover weet ik best veel en die is absoluut een top optie. Ik hoop stiekem dat iemand met voordelen van Victoria tov Atom komt die dubbel prijs zouden kunnen 'rechtvaardigen' ;) ... ook enorme Victoria bonen bak is niet echt handig voor thuis, maar wellicht is er alternative daarvoor

Dezelfde geldt ook voor MK43s (uitgegaan van initiële schijven setup) .... hoe verstandig is er? .... onderaan trouwens 2 goede artikelen met cijfertjes en plaatjes gerelateerd aan mk43 en espresso
https://baristahustle.com/blog/the-ek43-part-one/
https://baristahustle.com/blog/the-ek43-part-two/
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: grinder vraag

Berichtdoor bobbee » do 09 mei 2019, 15:42

Die Atom 75 is eigenijk de enige juiste keuze. Als hij te goedkoop is, koop er 2 om mooi verschillende boonsoorten in op te slaan en gebruiken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » do 09 mei 2019, 17:12

.... koop er 2 om mooi verschillende boonsoorten in op te slaan en gebruiken. Afbeelding
:D Mooi advies, Bobbee.... helaas komt het niet door de goedkeuring commissie. Ik mag niet meer dan twee molens, over Kinu heb ik gezegd dat het een extra onderdeel van grote Compak is :) .
Wellicht kan ik twee Atom's aan elkaar met tape binden, dan is die een molen, toch? ;)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: grinder vraag

Berichtdoor Pti » do 09 mei 2019, 17:15

Zoeits als
ff75f12b-108e-452b-963a-44da1aae8b86.jpeg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: grinder vraag

Berichtdoor bobbee » do 09 mei 2019, 17:16

.....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding GEWELDIG!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » do 09 mei 2019, 17:21

Yep, precies....nog een leukeAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

MichielH
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 13:06

Re: grinder vraag

Berichtdoor MichielH » do 09 mei 2019, 18:15

Als het gaat om de ek43s dan zijn er een aantal zaken van belang mbt de uitlijning:
- je hebt in principe sowieso een custom burr carrier van Titus nodig. De standaard burr carriers van mk hebben veelal te grote afwijkingen. Ik heb de originele van mij overigens goed verkocht op ebay.
- het lijkt zo te zijn dat het binnenwerk van de ek43s minder afwijking heeft dan de 'oudere" ek43. Die van mij had nauwelijks run out. Titus (Frank Durra) meet dat na en corrigeert de run out zo nodig als je 'm bij hem koopt.
- de originele mk schijven waren zo krom als een hoepel. De ssp schijven (red speed) zijn bijzonder vlak.
- ik heb zo'n meetinstrument voor de uitlijning. Je hoeft dat als je de schijven niet verwijdert in principe maar eenmalig te doen.
- met de metalen plaatjes die je bij het meetinstrument krijgt om te corrigeren zijn vrij veel negatieve ervaringen.

Je kan dan de keuze maken om Frank Durra al het werk te laten doen, dat heeft een meerprijs en is best aantrekkelijk. Ik kon m'n ek voor een mooie prijs aanschaffen en ben zo'n nerd die de rest graag zelf uitwerkt. :geek:

O en de WAF had een belangrijk aandeel :roll:
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron