grinder vraag

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » do 09 mei 2019, 18:34

Bedankt, Michiel.

Yep, als het MK wordt dat is de bedoeling dat Frank gaat eoa goed zetten.

Wat is je ervaring met MK op espresso?
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

MichielH
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 13:06

Re: grinder vraag

Berichtdoor MichielH » do 09 mei 2019, 18:46

Goed, maar imho niet met de standaard mk maalschijven. Maar ik geef zelf de sterke voorkeur aan filter. Mijn smaak is daarom wel wat minder ontwikkeld voor espresso en experimenteer daar veel minder intensief mee.
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod

MichielH
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 13:06

Re: grinder vraag

Berichtdoor MichielH » do 09 mei 2019, 18:52

Overigens is er veel info op het hb forum te vinden en ook ervaringen met verschillende soorten bonen in relatie tot een ek. En volgens mij weet Erik82 daar ook veel over te vertellen.
Ek43s SSP

V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto

BZ Duo - Lelit paddle mod

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: grinder vraag

Berichtdoor bvds » do 09 mei 2019, 19:49

Ik zou geloof ik niet aan een EK43 beginnen. Waarom dan niet een Monolith etc.

De Atom 75E "Mythos" maalt net zo goed als de "echte" Mythos en is kleiner en stiller en heeft minder retentie.

De EtzMAX is een erg goede maler. Die heb ik een tijdje terug bij Frans bekeken en ik erg onder de indruk: snel, aangenaam geluid, geen retentie etc.

De "opvolger" van de MK K30 is ook fraai. Nog fraaier vind ik de Dalla Corte Grinder Max. Die wordt onterecht beschouwd als een K30 in een ander jasje. Overigens is de K30 ook een puike maler, maar ik zou dan toch echt de DC verkiezen.

De Atom is met stip de meest rationele keuze. Zeker bij Frans kijken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: grinder vraag

Berichtdoor @3aan » do 09 mei 2019, 20:18

Er staat een EK43 special te koop bij de Oosterburen voor 3900AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: grinder vraag

Berichtdoor cremalover » vr 10 mei 2019, 09:31

Afbeelding[IMG]https://uploads.tapatalk-






Prachtig apparaat om te zien.Maar op de een of andere manier verwacht je dat men er het aantal rode bloedcellen mee gaat tellen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: grinder vraag

Berichtdoor fransg » vr 10 mei 2019, 09:53

Prachtig apparaat om te zien.Maar op de een of andere manier verwacht je dat men er het aantal rode bloedcellen mee gaat tellen.
Ja! Levert vreemde situaties op indien je bezoek een kopje koffie wil schenken en in plaats daarvan komt de maler met de uitslag dat men een kind is van een ander dan men altijd dacht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: grinder vraag

Berichtdoor bobbee » vr 10 mei 2019, 10:46

Is gewoon een koffiemolen hoor. Pfff....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » vr 10 mei 2019, 10:46

Prachtig apparat, door Frank van Titus Grinding gemaakt.
Maar het gaat, iig voor mij, te ver.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: grinder vraag

Berichtdoor namor » wo 22 mei 2019, 09:36

Heren en dames,

Keuze is gemaakt, inmiddels geleverd en al dag of 5-6 in gebruik.
Na veel uitzoekwerk, op basis van eigen en van andere mensen ervaringen keuze is gemaakt voor EK43s met upgrade (SSP en maatwerk burr carrier).
Mijn dank aan jullie voor adviezen.
In afgelopen jaar heb ik meerdere keren Etzinger bij Frans heb gezien en 'geproefd'.... top apparat!
Van Arnoud mocht ik zijn Atom lenen en testen, geleend uitgepakt maar niet getest :). Ik ging vanuit dat maller is heel goed en eigenlijk eigen test zal niks anders opleveren, bovendien een paar dagen moet je aan maler 'wenen' en eigen maken voordat je goed zou kunnen gebruiken. Maler kreeg in mijn score lijst hoogste cijfer voor espresso op basis van jullie aanbevelingen. Andere punten heb ik zelf beoordeeld op basis van beschikbare info en uiterlijk.

EK43 was grinder waarmee ik zelf geen ervaring had en niet echt bij iemand kon diep testen. Daarom ging ik best grondig ermee aan de slag.
Ik kreeg zeer nuttige bericht wisseling met Michiel (forum lid), hij heeft EK43 met opties die ik eventueel voor de oog had. Naast Michiel heb ik contact gezocht met Frank Durra (Titus Grinding), hij heeft een bedrijf in Duitsland en vooral bezig met het tunnen en produceren zeer hoogwaardige grinders. Super vriendelijke en deskundige man, na mijn traject kan ik hem 200% aanbevelen.

Resultaat: na wat kijken-vergelijken is er EK43S is bij Frank Durra gekocht en door hem naar hogere technische niveau opgetild.

'After 5 days' maler te gebruiken moet ik zegen dat ik ben meer dan blei en tevreden. EK43 presteert boven alle mijn verwachtingen op alle terreinen.
Ik heb nu 6-7kg door de molen heen gehaald, special thnx aan Arnoud voor seasoning bonnen. Eerlijk gezegd … geen groot verschil gemerkt tussen daarvoor en nu… een woord geweldig! SSP schrijven doen het geweldig. Ik heb oa prachtige espressos gemaakt met zeer zeer zeer lichte bonnen. Maler bereik is onvoorstelbaar, ik denk dat het ligt vooral aan geweldige upgrade van Frank.

Voor diegene die geïnteresseerd is onderaan mijn eind opties, score en persoonlijke afwegingen.

Volgens mijn berekeningen etzinger is als de beste beoordeeld, maar na wat persoonlijke voorkeuren toch ‘EK43S plus’ gekozen.
Onderaan persoonlijke voorkeuren:
--- Filter gebruik is toch belangrijk bevonden (in afgelopen jaar toch +80keer filter gezet)
--- Ontbrak van OD kan ik door tweede maler oplossen, die blijft toch
-- Ik wilde minder voor tijd gevoelige grinder en gezien prijs wil ik die komende 10 jaar houden (iig intentie). Door minder electronica en meer robuustheid heeft EK43 meer kans het overleven. Secondhand verkoop prijs zal hoogst zijn van alle drie.
-- Onderhoud service is wel belangrijk…. tot begin van deze week had Etzinger geen vertegenwoordiger in NL. Machine heeft veel elektronica en mocht iets gebeuren zou het moeten per post naar producent. Update: vanaf 3 dagen terug ESW Den Haag is Etzinger in Nederland.

Mocht iemand meer weten stuur mij bericht.

fijne dag,

Roman
Bijlagen
score.png
Laatst gewijzigd door namor op wo 22 mei 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron