Upgrade Mazzer Mini

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor cremalover » za 13 jul 2019, 11:11

Ik kan niet voor een ander spreken, maar bij een Mazzer (voelt aan als een onverwoestbare tank) maar je moet bij het schoonmaken het bovenste deel eraf schroeven, voorzichtig er af halen, 3 veren eruit halen, schroefdraad schoonmaken, maalhuis schoonmaken, en dan het proces andersom. Dus prudent erop schroeven ivm de zeer fijne schroefdraad. Maalschijven moeten dan op enig moment elkaar net aanraken als je de molen aanzet (snerpend geluid). Dan geloof ik een halve slag terug en fijn afstellen (kalibreren). Daar ben je met een Eureka of Ceado vanaf.

Smaakverschil, tja, voor zover mijn kennis toereikend is. Dat smaakverschil zou ik zien te vinden in verbeteren van je skills, keuze koffie, instellen temperatuur van je koffiemasjien, malingsgraad, aanstampen etc. Dat blijft een permanent leerproces. Er zijn wel forumgenoten waarvan ik echt denk dat zij de invloed van een molen kunnen proeven. Maar over dat niveau beschik ik (nogAfbeelding) niet.

Ik.heb mijn molen bij Van Pommeren gekocht. Bij Elektro in Italië zijn deze ook te koop maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen.




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Je beschrijft het proces van het reinigen van een Mazzer goed.
Ik deed het altijd in een minuutje of drie.Stelt niets voor.Enige waar je echt op moet lertten is dat de gangen van de schroefdraad schoon zijn.Ik deed dat altijd met een vezeldoekje.Stelt niks voor.
Een verstelprincipe dat door zijn eenvoud nooit kapot zal gaan.Indien licht met dow 111 ingevet ook niet zal verslijten in de levensduur van de machine.
Geen gedoe met wartels en overbrengingen.Gewoon directe schroefdraadverstelling.Zeer makkelijk verstelbaar(indien schoon en goed onderhouden) en verloopt nooit.Tijdloze vormgeving.Superdegelijk.
Ding heeft maar een nadeel.Geluid.
Dank voor het compliment. Trotzdem, drie schroeven eruit, kop eraf, stofzuiger erop, met Pällo borsteltje schijven schoonborstelen, en weer terug en geen kalibratie meer nodig is wel gemakkelijker bij de Eureka en Ceado. Factor tijd voor mij niet zo van belang omdat het zo leuk is je met dat spul bezig te houden. Insmeren van de draad idd nodig anders wordt draaien van de instelring wel erg zwaar. Alles bij die Mazzer is wel van oerdegelijk materiaal en getuigt wel van, het werd even al eerder gezegd, van een down to earth simpelheid, en daardoor een bepaalde schoonheid uitstraalt. Afbeeldingik hou hem er dan ook naast, doe um niet weg!Afbeelding
Type vet, dat kietelt mijn nieuwsgierigheid! Is dat een soort veilig silonenspul?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Foodsafe silicone shit idd. :mrgreen:
Tot ze zeggen dat we er allemaal over 20 jaar aan dood gaan.
Dan wordt het verboden.

Silconen horen in kozijnen .Niet in vrouwenborsten en ook niet in espressoapparaten.Maar je moet wat. :(

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor HanR » za 13 jul 2019, 11:33

Je zal ze de kost moeten geven die hun zetgroep smeren met kogellagervet, WD-40, of met de oer-Molykote.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » za 13 jul 2019, 11:39

Je zal ze de kost moeten geven die hun zetgroep smeren met kogellagervet, WD-40, of met de oer-Molykote.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
AfbeeldingAfbeeldingdat begrijp ik nog wel

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » za 13 jul 2019, 11:42


Je beschrijft het proces van het reinigen van een Mazzer goed.
Ik deed het altijd in een minuutje of drie.Stelt niets voor.Enige waar je echt op moet lertten is dat de gangen van de schroefdraad schoon zijn.Ik deed dat altijd met een vezeldoekje.Stelt niks voor.
Een verstelprincipe dat door zijn eenvoud nooit kapot zal gaan.Indien licht met dow 111 ingevet ook niet zal verslijten in de levensduur van de machine.
Geen gedoe met wartels en overbrengingen.Gewoon directe schroefdraadverstelling.Zeer makkelijk verstelbaar(indien schoon en goed onderhouden) en verloopt nooit.Tijdloze vormgeving.Superdegelijk.
Ding heeft maar een nadeel.Geluid.
Dank voor het compliment. Trotzdem, drie schroeven eruit, kop eraf, stofzuiger erop, met Pällo borsteltje schijven schoonborstelen, en weer terug en geen kalibratie meer nodig is wel gemakkelijker bij de Eureka en Ceado. Factor tijd voor mij niet zo van belang omdat het zo leuk is je met dat spul bezig te houden. Insmeren van de draad idd nodig anders wordt draaien van de instelring wel erg zwaar. Alles bij die Mazzer is wel van oerdegelijk materiaal en getuigt wel van, het werd even al eerder gezegd, van een down to earth simpelheid, en daardoor een bepaalde schoonheid uitstraalt. Afbeeldingik hou hem er dan ook naast, doe um niet weg!Afbeelding
Type vet, dat kietelt mijn nieuwsgierigheid! Is dat een soort veilig silonenspul?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Foodsafe silicone shit idd. :mrgreen:
Tot ze zeggen dat we er allemaal over 20 jaar aan dood gaan.
Dan wordt het verboden.

Silconen horen in kozijnen .Niet in vrouwenborsten en ook niet in espressoapparaten.Maar je moet wat. :(
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingik ben maar een noobAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingen dames met die stijve zeehondensnuiten onder de schouders vink ook nietsAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » za 13 jul 2019, 17:08

ik wil mijn Mini upgraden en denk aan de Major of er moet een beter alternatief in de zelfde prijs klasse.
Ik wil eerst kijken voor een tweede hands anders een nieuwe. Waar zou ik het beste kunnen slagen en of bij wie een nieuwe aanschaffen?

Alvast bedankt voor de suggesties
https://youtu.be/t4pWp60adws

Kijk hier even naar zou ik zeggen.
Geeft een indruk van het gemak van schoonmaken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor ronald22 » za 13 jul 2019, 20:10

ik wil mijn Mini upgraden en denk aan de Major of er moet een beter alternatief in de zelfde prijs klasse.
Ik wil eerst kijken voor een tweede hands anders een nieuwe. Waar zou ik het beste kunnen slagen en of bij wie een nieuwe aanschaffen?

Alvast bedankt voor de suggesties
https://youtu.be/t4pWp60adws

Kijk hier even naar zou ik zeggen.
Geeft een indruk van het gemak van schoonmaken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Eenvoudiger dan de Mazzer
Bedankt
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » di 16 jul 2019, 01:02

Ehhh....nee het menu van de Compak is niet het meest intuïtieve.

Misschien nog iets waar je wat aan hebt:
Ik heb ooit een Compak K3 gehad.
Vergelijkbaar met de Mazzel Mini. Ook 58mm.

Deze heb ik vergeleken met de E10 van een collega. Ik ben niet zo'n fijnproever, maar wat het meest opviel, was niet zo zeer een andere smaak, maar méér smaak.
Zelf heb ik inmiddels een E5.
Mijn collega heeft zijn Compak verkocht en heeft inmiddels een Kony E. Zal best goed zijn, maar niet mijn cup of tea.

En ja, Eureka haalt op dit moment iedereen in als meeste waar voor je geld. Nu nog een grote komische maler. Dan kan de rest wel inpakken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
https://youtu.be/0HluFuqhJ-k


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor HanR » di 16 jul 2019, 07:54

Ik heb zitten slapen zie ik.

Wat mij opvalt in het filmpje is dat hij moeilijk met zijn filterdrager zit de goochelen om al het maalsel netjes in zijn bakje te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » di 16 jul 2019, 08:14

Ik zelf zet de filterdrager een stuk lager zodat je door je portafilter te bewegen de koffie gelijkmatig in je mandje krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor ronald22 » di 16 jul 2019, 18:44

Misschien gekke vraag maar maakt het nog uit hoe dicht de koffiemaler bij de espresso machine mag staan ivm de warmte?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron