Carimali M3 - Schijven lopen aan

Hidde
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 jul 2019, 11:23

Carimali M3 - Schijven lopen aan

Berichtdoor Hidde » ma 15 jul 2019, 12:04

Ik heb een tweedehands Carimali M3 maler aangeschaft voor een mooie prijs. Volgens de verkoper zaten er nieuwe maalschijven in en het zag er ook netjes uit. Ik was redelijk onervaren in de koffiewereld en heb de maler zonder goed nakijken, luisteren en testen on gebruik genomen.

Na een paar weken gebruik kwam ik er achter dat de maler ondanks krachtige motor -en geen heel fijne maling- af en toe vast liep als ik de maling stopte terwijl er nog bonen tussen de schijven zaten. De maling wat grover instellen hielp om de blokkade weer te stoppen maar met een krachtige horeca-maler zou dit niet moeten kunnen. Ik ben beter gaan opletten en kwam er achter dat de maalschijven elkaar lijken te raken als ik de maling iets fijner instel (nog steeds te grof voor espresso rond dat punt), te horen aan een geluid vergelijkbaar met dit filmpje. Op dat punt kan ik de maling nog fijner zetten om in de buurt van espresso maling te komen maar het geluid klinkt dan helemaal niet goed.

Ik heb de maler volledig uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en alles weer strak in elkaar gezet zonder verbetering. Er lijkt ook geen schade te zijn. De schijven zijn nu wel zichtbaar versleten op een paar contactpunten. Zie bijgevoegde foto's.

Heeft het zin om de schijven te vervangen of zullen nieuwe schijven elkaar net zo raken.
Bijlagen
DSCF2832.jpg
DSCF2828.jpg
DSCF2830.jpg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Carimali M3 - Schijven lopen aan

Berichtdoor gilleko B. » ma 15 jul 2019, 19:23

Oorzaak kan misschien ernstiger zijn, maar kijk hier even naar. Zou een kwestie van uitlijnen kunnen zijn. Betreft weliswaar een Mahlkönig maar het gaat om het fenomeen uitlijnen.


https://youtu.be/5-cf0Iack5Q


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Hidde
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 jul 2019, 11:23

Re: Carimali M3 - Schijven lopen aan

Berichtdoor Hidde » di 30 jul 2019, 08:44

Interessant, ziet er uit alsof ik dat eens kan proberen inderdaad. Ik ben nu aan het wachten op nieuwe maalschijven (hopen dat die het probleem al oplossen). De huidige schijven hebben toch al wat schade van het aanlopen. Ik zal het uitlijnen proberen als de nieuwe schijven toch ook aanlopen.


Gelukkig kom ik met m'n Hario handmaler toch nog aan best goede espresso!


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron