Maler upgrade gezocht (is geworden: wilfa svart cgws-130b)

Grimoire
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 07:47

Maler upgrade gezocht (is geworden: wilfa svart cgws-130b)

Berichtdoor Grimoire » zo 28 jul 2019, 19:14

Inmiddels een boel koffie verder sinds ik voor het eerst op koffiepraat belandde en zoals een ander lid onlangs meldde: de adviezen hier zijn goed :)

Nog nergens heb ik namelijk net zo lekkere espresso of cappucino gedronken als die ik zelf maak, alhoewel de kwaliteit van het schuim uit de automatische melk opschuim dinges wel te kort schiet. Goede maler, en afstemmen op doorlooptijd zijn zo belangrijk!

De saeco machine en faema horeca maler (upgrade door nieuwe schijven) hebben een mooi plekje in de garage en worden alleen gebruikt als het lekker weer is om buiten te zitten. De kalita wave ligt in de vakantie krat en heeft plaats gemaakt voor een mooie rode moccamaster die dagelijks gebruikt wordt met de porlex maler omdat mijn vrouw ook om is voor filterkoffie.

Favoriete boon is de goed betaalbare yellow bourbon van brandzaak, die lekker is voor filter en espresso:)

De porlex maler is na jarenlang dagelijks gebruik op. De hendel schier er regelmatig af bij het malen doordat er slijtage opgetreden is. Tijd voor vervanging. En waarom dan niet meteen een upgrade ;)

Ik heb al een en ander gelezen en de Comandante C40 lijkt favoriet voor filterkoffie als ik dat hier lees. Alhoewel bv de Lido, Feldgrind en Helor allemaal toppertjes zijn.
Ergens lonkt een electrische maler ook wel, met name voor mijn vrouw. Maar gezien we malen gewend zijn krijg ik een nieuwe handmaler er ook wel doorheen.

Waar twijfel ik nu over? 230 euro is een boel geld. En het moet wel aansluiten op ons gebruik, en ook meerwaarde hebben met gebruik van de moccamaster.

1. 35g bonen per keer moet er in ieder geval in passen (ik weeg niet maar vul de porlex tot 1 cm onder de rand, net even gewogen ter refetentie)
2. We gebruiken alleen de moccamaster, geen andere speciale zetmethoden
3. We hebben kleine handen dus een grote zware maler als wat ik lees over de Lido lijkt me niet geschikt
4. Zonder veel kracht vrij vlot malen is gewenst (porlex zijn we gewend, als het sneller/lichter kan is dat mooi)

Is de commandante dan nog steeds de beste keuze, of overkill/te dik om lekker vast te houden etc..

Of levert een baratza virtuoso bijvoorbeeld een vrij vergelijkbaar resultaat met een moccamaster?

Willen jullie eens meedenken?
Laatst gewijzigd door Grimoire op di 30 jul 2019, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Maler upgrade gezocht (nu: Porlex icm Moccamaster)

Berichtdoor bvds » zo 28 jul 2019, 19:23

Gezien de keuze van je koffie en machine zou ik lekker voor een elektrisch malertje gaan.

Denk aan de Baratza virtuoso of Wilva svart. Koop wel de juiste versie van de Wiva! Bijv. bij Dutch Barista Coffee of Blommers.

De Comandante geeft een wat beter maalsel, maar dat ga je met de Moccamaster en Brandzaak toch niet proeven. Dus kies dan lekker voor gemak. De Wilva is voor het geld een aardig ding; de Baratza heeft een mooier maalwerkje.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Grimoire
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 07:47

Re: Maler upgrade gezocht (nu: Porlex icm Moccamaster)

Berichtdoor Grimoire » zo 28 jul 2019, 21:23

Dank voor de tips en het meedenken. Blijkbaar voor mijn combi van bonen en machine overkill om een high end handmaler te kopen.

Die wilfa svart (CGWS-130B) kende ik nog niet maar ljjkt inderdaad een mooi electrisch malertje voor filterkoffie!
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

Grimoire
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 07:47

Re: Maler upgrade gezocht (nu: Porlex icm Moccamaster)

Berichtdoor Grimoire » ma 29 jul 2019, 11:54

https://youtu.be/aChUZZOp654

Na het zien van deze review was ik wel om

Superhandig dat je een vast aantal seconden kan instellen om elke keer dezelfde hoeveelheid koffie te kunnen hebben

Mijn vrouw is er nu al dolgelukkig mee :)
'dus je hoeft er niet elke keer dat je koffie zet opnieuw bonen in te doen!? Die wil ik'

Komt als het goed is morgen binnen. Zal hier nog wel mijn bevindingen posten.

Verder zal ik nog eens ter vergelijking de yellow bourbon van hoofdkwartier eens kopen, bijna 5 euro duurder per kg, ben benieuwd of het dusdanig beter is.
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Maler upgrade gezocht (nu: Porlex icm Moccamaster)

Berichtdoor bvds » ma 29 jul 2019, 12:31

Veel plezier met je malertje. Is prima match met je Moccamaster.

Er is veel betere koffie te koop, alleen vormen je Moccamaster en maler de beperkende voorwaarden.

Met een Hario V60 of Delter press i.c.m. een Comandante of MK vario met steel burrs ligt dat anders...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Grimoire
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 07:47

Re: Maler upgrade gezocht (is geworden: wilfa svart cgws-130b)

Berichtdoor Grimoire » di 30 jul 2019, 15:56

De wilfa svart cgws-130b is vandaag binnen gekomen

Referenties binnen dit soort electrische malers heb ik niet, hieronder mijn bevindingen van deze.

Bouwkwaliteit en looks dik in orde, en mooi compact! Behalve het opvangbakje voor koffie, met name het klepje, voelt niet heel stevig aan. Kan vlak tegen de muur staan en steekt zowel in hoogte als diepte dan minder uit dan de moccamaster.

Wat betreft maalstanden staan er hints op bv french press, filter, aeropress, mokka. En tussen de min en max kan je met kleine stapjes/klikjes finetunen

Wat betreft geluid vind ik het erg meevallen, en stiller dan ik dacht. Lang niet zo luid als de faema horecamaler die ik heb.

Op filterstand is 45g in 12 seconden gemalen, dus dat vind ik ook lekker vlot.

Je kan een timer instellen en als je op grind drukt, dan maalt hij telkens precies zo lang. Dus even wegen tot je de juiste hoeveelheid hebt, en dan de timer mooi laten staan. Makkelijk voor in de ochtend.

Of het een kwaliteits upgrade is ten opzichte van de porlex wat betreft maalsel vind ik moeilijk te zeggen. Ik kwam er namelijk na me opnieuw in filterkoffie verdiept te hebben achter dat ik de laatste tijd te fijn maalde en 35g op 750ml gebruikte. Nu heb ik grover gemalen met de Wilfa, en 45g gebruikt op 750ml wat resulteert in minder bittere en vollere smaak. Lekkerdere koffie:)

Tot nu toe is het grootste verschil dat ik direct merk het gebruiksgemak ten opzichte van de porlex handmaler
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Maler upgrade gezocht (is geworden: wilfa svart cgws-130b)

Berichtdoor Pti » di 30 jul 2019, 16:59

Mijn broer en ik hebben alle twee de wilva svart voor bij de moccamaster. Alhoewel hij is recent iets luxer gegaan qua filterapparaat maar dat terzijde.

Ik ben er heel erg over te spreken, het opvangbakje is een beetje iel maar wel goed anti-statisch! Wat me opviel is dat er een gigantisch verschil in de calibratie tussen onze twee malers zit. Verder weinig te klagen, doet wat hij moet doen, en heeft tot nu toe geen problemen.

Voor andere geïnteresseerden, bij bocca is hij scherp geprijsd.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik82 en 31 gasten