Niche

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Niche

Berichtdoor mmjb » zo 29 dec 2019, 10:40

Hallo, ik ben sinds dit weekend ook de trotse eigenaar van een niche. Werkt allemaal fijn en precies waarvoor ik hem graag wilde. Ofwel single dosing, gemakkelijk maalgraad aanpassen e.d.

Maar wat me een beetje tegenvalt is de beloofde (bijna) zero retentie. Ik kom eigenlijk na malen een paar tienden tekort. Een klap op de molen geeft nog wel een extra hoopje maalsel.

Omdat mijn Silvia ff niet meewerkt gebruik ik de molen nu voor filter. Bonen zijn de yellow bourbon van het hk.

Enig idee of dit normaal is? Heeft de molen meer tijd nodig om in te lopen?

De koffie smaakt overigens prima en dat is natuurlijk het belangrijkste. Als dit punt al in het niche topic besproken is excuus. Die is inmiddels zo uitgebreid, ik kon er zo snel niets over vinden.

M.vr.gr.
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche

Berichtdoor bobbee » zo 29 dec 2019, 10:57

Hallo Marcel,

je doet de bonen erin en maalt ze. De eerste keer kan het zijn dat maalsel even moet settelen ofzo. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad. Zou het even aankijken komende tijd en geen tik meer geven op de maler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche

Berichtdoor Keyser » zo 29 dec 2019, 13:35

Mijn eerste maling en misschien mijn tweede maling nam hij nog iets van 0.5 gram retentie. De molen heeft dan wat ruimte in de maalkamer die gevuld wordt. Alle maling daarna heb ik geen retentie kunnen waarnemen. Hij schijnt iets te verliezen, maar dat is minimaal.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Niche

Berichtdoor fransg » zo 29 dec 2019, 13:49

een boon weegt ongeveer 0,14g dus je bent in het begin even anderhalve boon kwijt misschien. Ik moet de sterveling nog ontmoeten die het verschil kan proeven, als er vervolgens 18g in gaat en 18g uit komt terwijl ergens nog 0.2g maalsel buiten de boekhouding blijft ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Niche

Berichtdoor mmjb » zo 29 dec 2019, 13:58

Ik proef het ook zeker niet. Koffie is prima. Het viel me alleen op dat 20,0 gram bonen op de acaia vervolgens er als 19,8 gemalen in de niche uitkwam. Het filmpje van niche zelf (wat reclame is snap ik uiteraard) geeft kleinere marges. Als dit de marge is van de niche helemaal goed. Dank voor de antwoorden.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Niche

Berichtdoor cremalover » zo 29 dec 2019, 15:14

een boon weegt ongeveer 0,14g dus je bent in het begin even anderhalve boon kwijt misschien. Ik moet de sterveling nog ontmoeten die het verschil kan proeven, als er vervolgens 18g in gaat en 18g uit komt terwijl ergens nog 0.2g maalsel buiten de boekhouding blijft ;-)
Ik daag je uit om op een basket van 18 gram 3 volle grammen ouder maalsel te proeven. :mrgreen:

In een echte blindtest wordt alles opeens een beetje anders.
Retentie is een van de grootste mythes in de koffiewereld.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Niche

Berichtdoor mmjb » zo 29 dec 2019, 15:23

Mijn smaak beleving eindigt sowieso bij een lekker bakkie of niet. De soms poëtische beschrijving die gedaan wordt over koffie als tinten van dit en een hint van dat gaan een beetje aan mij voorbij. Wellicht is mijn smaak niet zo verfijnd ontwikkeld .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche

Berichtdoor bobbee » zo 29 dec 2019, 15:49

Niet weer die discussie cremalover.....
Iedereen is het met je eens hoor
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Niche

Berichtdoor Nelus » zo 29 dec 2019, 23:02

Proeven.. mwa nee denk het niet
Maar de doorlooptijd gaat wel veel sneller met wat oud maalsel erdoorheen.. althans, dat merk ik bij mijn mazzer
Faema Lambro - Mazzer Major E

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche

Berichtdoor bvds » ma 30 dec 2019, 07:53

Ik proef het ook zeker niet. Koffie is prima. Het viel me alleen op dat 20,0 gram bonen op de acaia vervolgens er als 19,8 gemalen in de niche uitkwam. Het filmpje van niche zelf (wat reclame is snap ik uiteraard) geeft kleinere marges. Als dit de marge is van de niche helemaal goed. Dank voor de antwoorden.
Maakt ook uit hoe fijn je maalt, welke koffie en hoe statisch. Ik verlies op 16.0 gram doorgaans tussen de 0.0 en 0.2 gram. Dat is pakweg 1% verlies en beschouw ik als zero retention. Ter referentie: de afwijking in het gehalte werkzame stof in geneesmiddelen mag in mijn vak als apotheker groter zijn!

Ik ken geen maler die dit beter doet. Ook met mijn handmalers blijft er wel eens 0.1 gram steken...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron