Espresso handmaler Advies.

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor meg » za 16 mei 2020, 09:52

Dit onderwerp is al vaker besproken maar ik ben er nog niet uit.
Naast mijn Rocket Fausto wil ik een handmaler voor mn espresso (al zit mijn zoon nu ook wat te experimenteren met een bialetti)
Ik gebruik afwisselend een Bezerra Magica en een Ponte Vecchio Eport.
Ik zat eigenlijk ondertussen helemaal op het KINU spoor. Was er alleen nog niet uit welke van de drie, met een lichte voorkeur voor de simplicity. Eén van mijn overwegingen is dat ik mijn Ponte en maler ook wel eens op reis wil mee nemen.
Binnenkort komt er ws een Lido E van een forum lid te koop.
Dat lijkt ook helemaal geen verkeerde maler en is daarnaast prijstechnisch interessant.
Minpuntje lijkt me de grootte van de Lido. Daarnaast spreekt het maalinstelmechanisme van de Kinu me (gevoelsmatig) wat meer aan.
Prettig weekend gewenst.
gr. M.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor GuidovW » za 16 mei 2020, 10:45

Tja, ik kan alleen voor de Kinu spreken.
Is nog steeds een hele fijne maler met een heel consistent maalsel.

Mijn andere ervaring met een handmaler is alleen met een heel goedkope en daardoor niet vergelijkbaar.
:ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor bobbee » za 16 mei 2020, 12:06

Ik heb ze of gehad.

De lido E is ook een fijne maler, wel wat lomp maar qua maalgraad afstelling goed. De diameter is meer dus als je kleine handen hebt kan dat niet prettig zijn. De uitlijning is niet zo goed als die van de kinu's. De Lido moet je zelf uitrichten en uitlijnen voor perfectie maar uiteraard zal hij het wel goed doen hoor. De maalschijven zijn 38mm? Weet niet zeker meer. De kinu 47mm.
De lido heeft een kortere slinger en de kinu langer wat daardoor lichter maalt, echter door de 47mm schijven weer wat zwaarder en sneller. Ook is de "thumb stop" op de kinu een erg fijne toevoeging voor het malen van bonen voor espresso.
De duurste, m47 classic is heel mooi gemaakt maar wel zwaar. Ik vind hem wel iets te zwaar. Maar ik heb ook de traveller en die is een stuk kleiner en lichter. Erg fijn voor op reis. Hij is ook korter waardoor er stukjes boon tijdens het malen uit kunnen springen. Ik heb daarom een van een silicone onderzetter een dekseltje geknipt en dan is dat opgelost.
De comandante heb ik ook maar met de hand malen voor espresso zou ik niet aanraden. Hij maalt niet zwaar door de milde vertanding van de maalschijven maar het duurt lang. Ook heeft hij een getrapte verstelling wat op te lossen is met de red clix add-on van comandante.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor HanR » za 16 mei 2020, 13:52

Als je geen haast hebt, heb ik nog een Kinu traveller te koop. Deze heb ik voorlopig uitgeleend aan iemand die nog op zijn Niche wacht.
Ik vind de Kinu juist te klein (mijn vrouw niet).
Die duimstopper krijg ik kramp van.
Kinu is wel heeeel mooi afgewerkt. Dus wie een full-size Kinu heeft.....

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor fransg » za 16 mei 2020, 14:12

Die zou ik toch van je kopen?

Ik ben dat nog steeds van plan!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor HanR » za 16 mei 2020, 15:47

Sorry Frans, ik had begrepen dat je een grote wilde.
Hij is gereserveerd voor jou.


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor fransg » za 16 mei 2020, 16:52

Super! Dank.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor GuidovW » za 16 mei 2020, 20:03

Ik heb de classic en ben er nog steeds heel blij mee.
Ook bij de classic vliegen er soms stukjes bonen uit (popcorning heet dat toch?)
De duimstop gebruik ik om en om voor m’n duim of wijsvinger. :idea:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor meg » ma 18 mei 2020, 20:09

Oké :idea: Het ei is gelegd.
Ik ga voor een KINU liefst had ik de Traveller maar ik denk dat ik met de Simplicty zeker tevreden ga zijn.
Mijn Quamar is verkocht hij krijgt een tweede leven in een restaurant. Lijkt me een prima plek voor dit werkpaard, en ik kan zo'n beetje recht oversteken.

Dank voor alle Input.
gr. M.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Espresso handmaler Advies.

Berichtdoor we tigers » ma 18 mei 2020, 21:22

Veel plezier ermee!


(Ik ben stiekem wel benieuwd naar die Lido E die misschien ergens te koop zou komen...)
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leinad en 11 gasten

cron