Single dose malen met Eureka Mignon

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor cremalover » vr 14 aug 2020, 22:16

Bedankt voor de reacties! Ik moet nog veel oefenen, en het idee om minderwaardige bonen te kopen is om te oefenen op verhouding koffie/water (om een goede espresso te krijgen, bvb met 15 gram koffie 30-40ml espresso krijgen), het verfijnen van de maling en een goede en consistente doorloop (goede tamping) te krijgen. Dit alles op het zicht en zonder te proeven.

Van zodra dat een beetje in orde is, ga ik terug specialty bonen kopen om verder te verfijnen op smaak. Of lijkt dit jullie helemaal geen goed idee?

Trouwens: van zodra ik mij er terug mee ga bezig houden, ga ik zeker alles wegen om een consistente maling te hebben.
Dat gaat je dus net niet lukken met supermarkt meuk.Dat loopt door de zeef als water door een vergiet.Kun je nog een jaar mee klooien en schiet je niks mee op.
Door de zure appel :mrgreen: heen bijten en wat lekkere verse koffie kopen.Liefst geen zure.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Keyser » vr 14 aug 2020, 22:37

Bedankt voor de reacties! Ik moet nog veel oefenen, en het idee om minderwaardige bonen te kopen is om te oefenen op verhouding koffie/water (om een goede espresso te krijgen, bvb met 15 gram koffie 30-40ml espresso krijgen), het verfijnen van de maling en een goede en consistente doorloop (goede tamping) te krijgen. Dit alles op het zicht en zonder te proeven.
Ik denk u te begrijpen alleen denk ik dat u inzoomt op één onderdeel van espresso zetten, namelijk: ik wil dat de espresso in een bepaald aantal seconden door de puk loopt.
Doe dan het volgende:
Zet de volgende variabelen vast:
- 17 gram koffie,
- doel 34 gram espresso
- in 30 seconden.
Stel de molen grof in een draai hem telkens fijner tot hij dat doet. Eind resultaat is dat u de knop van uw molen kan bedienen. U proeft verder niet, dus het resultaat is 34 gram bruin vocht in 30 seconde waarvan u geen idee heeft wat de smaak is. Daarbij komt dat deze instelling alleen voor die boon werkt. Bij een andere boon kunt u overnieuw beginnen.

Leerzamer zou zijn wanneer u een verse boon koopt die u lekker lijkt en op het begin even alleen deze boon koopt tot u hem onder de knie heeft. Dit mag best een wat voordeligere brander zijn, maar er gaat namelijk een leuke beloning schuil in een leuke boon: de lekkere zelf gemaakte espresso shot.
Daarbij werken verse bonen anders dan die van de supermarkt.

Begin deze boon desnoods ook eerst met bovenstaande variabelen te zetten. Wanneer dat lukt, proef je of hij lekker is en vanuit daar ga je bijstellen in je recept.
Een goede espresso verschilt qua recept per boon. Daarnaast wordt een goede espresso maar door één factor gedefineerd en dat is: smaak. Wanneer u niet gaat proeven leert u weinig.
Het moeilijkste is om uit te vinden wat je moet doen om een espresso op smaak te krijgen. Het indraaien voor een juiste molen stand is daar maar een klein onderdeel van.
Daarbij komt dat niet iedere espresso lekker is met 30 seconde doorlooptijd. Tot nu toe heb ik ze gehad tussen de 20 en 50 seconde. Dus de vraag is wat je aan het einde hebt geleerd met uw plan?


deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » zo 16 aug 2020, 17:57

Bedankt voor de reacties allen, heb er een tweede oefensessie op zitten. Even oplijsten:

1. Ik ben afgestapt van het plan om goedkope koffiebonen te kopen en heb mij een zakje van dezelfde bonen gekocht zodat ik kan voort blijven oefenen. Voor de geïnteresseerden: ik heb een zak Rwanda (hoge aciditeit) bonen gekocht van koffiebranderij Or (specialty coffee). Ene zak is gebrand op 14/07, de nieuwe zak op 03/08. Dus ik blijf dezelfde bonen gebruiken
2. Het "probleem" met de doserless maler lijkt opgelost: waar deze bij het allereerste gebruik een serieus verschil gaf van enkele grammen, lijkt dat nu beter: ik doe er 15 gram in en er komt 15 gram uit. Ik blijf het echter in het oog houden, meten is weten.
3. Ik ben nog een beetje "zoekende" naar de ratio. Volgens de inleiding op dit forum wordt er algemeen 7 gram genomen voor 30ml espresso, en 14 gram voor 60ml espresso. Ik heb de kleinste basket genomen en 7 gram is zeker niet voldoende, dus ik heb 10 gram koffie genomen en haalde daarmee 30 gram in 25 seconden dus een ratio van 1:3. De smaak zat goed, denk ik. Het is nog een zoektocht.
4. Ik ga een andere, betere, tamper kopen denk ik. Nu heb ik zo'n zwaar volledig aluminium geval. Zit niet zo fijn in de hand. Iemand tips voor een goede tamper? Is het trouwens normaal dat ik nog wat "speling" heb in de basket als ik de tamper erin steek?

Voorts ga ik nog de handleiding doornemen om de machine te reinigen (backflush edm) ;-)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Keyser » zo 16 aug 2020, 18:27

Volgens mij is die informatie wat verouderd. 7 gram doseren wordt denk ik over het algemeen niet meer gedaan. De enkele filterbakjes worden ook niet gebruikt. Je gaat dus uit van dubbele espresso, beetje in de range van 14 - 21 gram.

Ook is het handig om te meten in mg in plaats van ml i.v.m. de crema.
Veel gebruikte ratio's zijn 1:2, 1:2,5 en 1:3. Verschilt per boon.

Betreft de tamper: koop iets wat je mooi vind en lekker aanvoelt. Tegenwoordig heb je 58.4/58.5mm tampers om de speling op te lossen. Nadeel is dat ze wat vacuüm kunnen zuigen. Dit is wel op te lossen. Voordeel is dat je geen of minder een randje over houdt aan de zijkant. Al is dat ook geen ramp.

Leuke info voor te zoektocht naar het juiste recept, video en artikelen:
https://www.baristahustle.com/blog/espr ... -together/



deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » zo 16 aug 2020, 19:35

Misschien een domme vraag: maar hoe meten jullie in ml? Voor water wordt genomen 1 gram = 1 ml maar aangezien je zegt dat de crema een verschil kan maken...

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Keyser » zo 16 aug 2020, 20:04

Er bestaan geen domme vragen hoor. Ik weet ook niet veel, vergeleken met sommigen hier.

Verschillende gebrande bonen geven verschillende hoeveelheid crema.
Milliliter meet je aan de hand van een lijntje in een glas. De crema bemoeilijkt het om goed te zien hoeveel vocht (espresso) er in je glas zit, zeker wanneer het bij iedere boon anders is. Dit gaat ten koste aan de reproduceerbaarheid van je espresso.

Gewicht in mg is daarom veel betrouwbaarder. Dit weeg je door een weegschaal onder je kopje te zetten tijdens het zetten.
Extra voordeel is dat je met een weegschaal het niet hoeft over te gieten van je ml bekertje naar een mooi kopje en daardoor je mooie crema intact blijft. De ml staat namelijk niet aangegeven in espressokopjes.

Bij bepaalde machines, zoals ook in de horeca, druk je op een knopje en krijg je altijd dezelfde hoeveelheid water. Zij hebben geen weegschaal nodig. Maar die optie hebben niet veel mensen thuis. Vandaar een weegschaal.

deschildred
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 08:21

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor deschildred » ma 17 aug 2020, 09:59

Ja, ik bedoelde eigenlijk ml = gr :-). Ik weeg inderdaad alles af, en gebruik de Hario drip scale ook voor mijn filterkoffie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » ma 17 aug 2020, 10:03

2. Het "probleem" met de doserless maler lijkt opgelost: waar deze bij het allereerste gebruik een serieus verschil gaf van enkele grammen, lijkt dat nu beter: ik doe er 15 gram in en er komt 15 gram uit.
Volgens mij schrijf je "doserless" wanneer je "single dosing" bedoelt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor Dirk Jan » ma 17 aug 2020, 13:47

Of bedoel je 'zonder retentie', zonder achter laten van enig maalsel, dus 'wat er in gaat komt er ook uit' ?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Doserless malen met Eureka Mignon

Berichtdoor fransg » ma 17 aug 2020, 14:00

Voor een goed begrip van de term "doserless" en ter verduidelijking dat dit aspect niet van toepassing is op de Eureka Mignon wegens "geen doser aanwezig" want wat er niet op zit kan er ook niet af.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

cron