Eureka Mignon XL (65mm schijven)

De B. Cormorant
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 24 feb 2021, 21:50

Ja, ben heel tevreden moet ik zeggen. De atoms waren net aan het uitkomen maar ik ging liever voor de versie die zich al bewezen had


Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Ypuh » do 03 jun 2021, 11:09

Sommige van jullie hebben mijn ontwikkeling rondom de maalschijven van de Specialita wel een beetje gevolgd in het topic: "Eureka Mignon Specialita lange maaltijd". Uiteindelijk bleek de Specialita met de nieuwe schijven een prima capabele maler, maar had ik ondertussen de Mignon XL al besteld. Om een knagend gevoel in de toekomst te voorkomen, de Mignon XL maar geinstalleerd die de komende jaren mijn espresso's mag verzorgen.

Omdat er mogelijk meer mensen voor dezelfde keuze staan, hierbij mijn -op het eerste oog- vergelijking. Disclaimer; ik ben geen kenner, maar vind het wel leuk om het e.e.a. uit te zoeken en te leren kennen. Verder zijn de verschillen relatief klein, dus woorden als 'beter', 'niet goed', 'smaakverschil', 'fluffier' moet je allemaal niet groter voorstellen dan het is. Beide molens opereren binnen de 10-20% van elkaar; voor wat betreft prijs/kwaliteit is er dus ook maar één winnaar, al vind ik prijs/kwaliteit lang niet altijd de doorslaggevende factor.

Om te beginnen; Mignon XL en Specialita zijn van de buitenkant vrijwel 1:1 gelijk. De footprint is identiek, enkel de hoogte scheelt 1-2 cm. Zodra je ze optilt zit er wel een aanzienlijk verschil van +/- 2 kg in. Waar de Specialita al robuust aanvoelt, doet de Mignon XL dat helemaal. Verder zijn de kleine verschillen een afdekkapje over de aan/uit schakelaar, een rubber laagje op de portafilterhouder en het logo'tje achterop is zwart i.p.v. rood. De hopper, LCD-scherm etc. zijn allemaal gelijk.

Ik wou graag ook zeker weten dat de alignment goed was en dat lukt het beste met schone schijven. Waar je bij de Specialita nog wel 1-3 laagjes zilverfolie gebruiken kon om de schijven perfect recht te krijgen, is de Mignon XL out of the box spot-on. Snel weer schoongemaakt, een paar foto's getrokken, kleine vergelijking met de oude 55mm vs. nieuwe 65mm schijven en weer vastgedraaid. Deze blijft dicht tot een volgende schoonmaakbeurt. Zo naast elkaar valt op hoe compact deze machines zijn. De Specialita zit al krap in z'n jasje, maar hoe ze die XL nog in diezelfde kast gekregen hebben is me helemaal een raadsel.

Qua maling en geluid etc. kan ik allemaal nog niet zoveel zeggen. De Specialita deed met de oude schijven ca. 17.5s over 18g maalsel. Met de nieuwe schijven -slechts 2-3 koppen als test- 9.7s en dat was al een indrukwekkende verbetering. De Mignon XL lijkt er ongeveer 6.5s over te doen wat voor mijn gevoel best snel is, maar niet zo'n grote stap als de schijvenwissel. Wel valt meteen op dat je bij de XL veel verder van het true zero punt af zit (ca. 7 cijfers) dan de Specialita (ca. 2-3 cijfers). Ook voelt het grotere stelwieltje beter aan, dat is misschien het enige minpuntje van de Specialita.

Al met al is een goedwerkende Specialita gewoon een heel capabele machine. Deze kostte op het moment van aanschaf €395 tegenover de Mignon XL van €615 (prijzen in DE). Die laatste heeft ook nog eens 5 jaar garantie, al weet ik niet of dat de standaard is. De XL wordt ook standaard geleverd met de tampmat/station/kwast. Ik heb weinig twijfel dat deze machines niet lang mee kunnen, alles voelt robuust/degelijk aan. Wel kan ik voorstellen dat er voor commercieel gebruik nog een niveautje of 2 boven zitten (Mahlkonig, Mazzer of Ceado o.i.d). Voor thuisgebruik (<20 dubbele espresso's per dag) lijken deze Eureka's meer dan geschikt. De eerste ervaring met de Specialita was hoe dan ook niet top en ook al werd ik goed/vriendelijk geholpen door de leverancier, denk ik bij de minderheid te horen die als eerste een schroevendraaier pakt als je een nieuw artikel uit de verpakking haalt. Tip: Koop bij een vertrouwd/lokaal adres wanneer je hier geen plezier uit haalt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 11:36

Mooi verslag, goed gedocumenteerd met de foto's erbij!

Hopelijk blijft zo'n bijdrage als deze bewaard en raakt het niet verloren bij een toekomstige 'opfrisbeurt' van de 'messagebase'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Joste » do 03 jun 2021, 12:09

Inderdaad, dankjewel voor deze mooie vergelijking! Kun je ook nog wat zeggen over verschil in maalsel (los van de snelheid van malen) en eventueel verschil in smaak?

Zelf heb ik ook de Specialita, naast een Rocket R58. Ben er wel tevreden over, maar vraag me ook wel af of de XL los van snelheid ook andere winst (smaak en kwaliteit maalsel) oplevert.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Ypuh » do 03 jun 2021, 13:34

Inderdaad, dankjewel voor deze mooie vergelijking! Kun je ook nog wat zeggen over verschil in maalsel (los van de snelheid van malen) en eventueel verschil in smaak?
Ik heb iets te weinig ervaring met de Specialita met de nieuwe maalschijven (maar 2-3 kopjes) en de XL (ook nog maar 4-5 kopjes). Het verschil tussen de oude en nieuwe maalschijven op de Specialita was wel duidelijk zichtbaar (fijner, fluffier) en gaf ook een merkbaar betere smaak (meer crema, vollere body, tikkeltje minder zuur). Beide malers klonten niet echt zo lang je van de hele fijne maling vandaan blijft en WDT'en lijkt niet per se nodig.

Tussen een goedwerkende Specialita en XL is mijn eerste indruk dat er geen (groot) verschil meer zit in het maalsel/smaak, maar de ervaring met de XL is nog wel héél beperkt (ca. <150g nu) en nog niet helemaal 100% afgesteld. Naast de snelheid heb ik al wel gemerkt dat je preciezer in kunt stellen.

Of het een upgrade waard is, denk ik niet. In auto-termen ga je van een instap Golf met 1.3L 3-cylinder motor naar dezelfde serie Golf met een 4-cylinder 2.0L motor. Anderzijds is het denk ik wel een van de meest krachtige compacte malers voor thuisgebruik. Een stap hoger als de Helios 65 of Specialty 75 is wel echt een andere orde qua omvang/motor.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor mr Blanc » do 03 jun 2021, 13:56

Super verslag en sowieso al met het uit elkaar halen van je specialita en aankaarten van de maalschijven. Nog een vraagje over dat uitlijnen snap dat je die marker lijn op de schijf zet maar hoe maal je dan zodat je ziet aan welke kant je dat aluminium folie moet stoppen. Maal je dan met bonen of laat je de schijven over elkaar "slijpen"/"zingen" bedankt
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Joste » do 03 jun 2021, 14:24

Inderdaad, dankjewel voor deze mooie vergelijking! Kun je ook nog wat zeggen over verschil in maalsel (los van de snelheid van malen) en eventueel verschil in smaak?
Ik heb iets te weinig ervaring met de Specialita met de nieuwe maalschijven (maar 2-3 kopjes) en de XL (ook nog maar 4-5 kopjes). Het verschil tussen de oude en nieuwe maalschijven op de Specialita was wel duidelijk zichtbaar (fijner, fluffier) en gaf ook een merkbaar betere smaak (meer crema, vollere body, tikkeltje minder zuur). Beide malers klonten niet echt zo lang je van de hele fijne maling vandaan blijft en WDT'en lijkt niet per se nodig.

Tussen een goedwerkende Specialita en XL is mijn eerste indruk dat er geen (groot) verschil meer zit in het maalsel/smaak, maar de ervaring met de XL is nog wel héél beperkt (ca. <150g nu) en nog niet helemaal 100% afgesteld. Naast de snelheid heb ik al wel gemerkt dat je preciezer in kunt stellen.

Of het een upgrade waard is, denk ik niet. In auto-termen ga je van een instap Golf met 1.3L 3-cylinder motor naar dezelfde serie Golf met een 4-cylinder 2.0L motor. Anderzijds is het denk ik wel een van de meest krachtige compacte malers voor thuisgebruik. Een stap hoger als de Helios 65 of Specialty 75 is wel echt een andere orde qua omvang/motor.
Dankjewel voor je antwoord! Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
In afwachting daarvan hou ik het nog maar even bij mijn Specialita.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 15:28

In afwachting daarvan hou ik het nog maar even bij mijn Specialita.
Wanneer je eenmaal op het niveau van nette apparatuur bent aanbeland dan wordt het meeste verschil tussen "heerlijk", "best lekker" en "verrukkelijk" bepaald door de keuze voor bonen/brander. Je routine zit dan vast al wel goed dus je maakt geen fouten meer met afstelling, dosering, distributie en tampen.

Indien je feilloos het verschil proeft tussen de Specialita en de XL, dan ben je bijzonder sensitief, misschien beide malers ontgroeid al denk ik dat een hoog opgeleide koffie-proever / adviseur er vandaag de dag nog steeds goed aan zou doen de nu gangbare malers te gebruiken, want anders adviseer je mensen op een voor de meesten onhaalbaar niveau en ben je alsnog nutteloos.

Op de Londinium die mijn vriendin heeft met de Specialita vind ik de espresso ook érg lekker. Fiets ik terug naar huis voor een shot uit de XL en mijn eigen Londiniums, dan smaakt het anders maar zeker niet minder, het zijn gewoon weer andere bonen, op een ander moment van de dag, eveneens verrukkelijk.

Heb je een Specialita en ga je die verkopen om de XL te halen, dan heb je lol van iets nieuws, het neemt niet echt meer ruimte in beslag, het maalt wat sneller maar het verschil in tegoed op je spaarrekening ga je niet proeven, verwacht ik.

Ben je gezegend met de neiging om heel blij te zijn, dan zul je dik tevreden wezen met om het even welke van de twee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor mr Blanc » do 03 jun 2021, 15:59

Weer mooi verwoordt Frans :D
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

Berichtdoor Ypuh » do 03 jun 2021, 18:13

Super verslag en sowieso al met het uit elkaar halen van je specialita en aankaarten van de maalschijven. Nog een vraagje over dat uitlijnen snap dat je die marker lijn op de schijf zet maar hoe maal je dan zodat je ziet aan welke kant je dat aluminium folie moet stoppen. Maal je dan met bonen of laat je de schijven over elkaar "slijpen"/"zingen" bedankt
Het proces is echt vrij makkelijk, ook als je geen technicus bent. In de onderstaande video doen ze het in 10 minuten, ik was dan wel +/- 2 uur kwijt. Vooral als het niet in 1x goed is en je meerdere pogingen nodig bent, ben je wel even bezig, maar sneller kan ook (de Mignon XL die in 1x goed was kostte 5 minuten om te checken).

https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewY

Paar tips:
- Gebruik whiteboard markers, geen permanent markers. Idee is dat je de kleur eraf slijpt wat erg makkelijk gaat
- Markeer bij het loshalen van de schijf hoe ze gemonteerd zitten, anders blijf je bezig
- Let op de schroefjes/gebruik een goed passende schroevendraaier. Deze zijn namelijk erg zacht. Geen ramp als er iets fout gaat, maar daar heb je geen zin in lijkt me
- Doe de schijven 1-voor-1
- Gebruik je hand of zoals ik een ratel met dop maat 11 om de schijf rond te draaien. Je voelt dan exact wanneer ze elkaar raken (ze moeten elkaar niet te licht raken want dan slijt de stift er niet af, maar ook niet zo zwaar dat je de schijf niet meer rond krijgt)

Verder is het vrij simpel. Na een rondje of 10-20 check je het punt dat de ene schijf aanloopt tegen de ander en waar de verf afslijt, staat deze te hoog en wil je dus de nog gekleurde kant(en) ophogen. Doe dit in stapjes en breng de stift opnieuw aan en je zult zien dat een steeds groter deel van de stift afslijt tot het punt dat de kleur rondom verdwenen is. Als ongeveer 85-95% van de stift weg is, kun je er vanuit gaan dat het goed is (100% lukt bijna niet, dan blijf je bezig). Herhaal het proces bij de andere schijf.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron