G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » zo 13 jun 2021, 11:18

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » ma 14 jun 2021, 20:12

Deze is man is lekker bezig! Volg hem al een tijdje en hij willy wortelt lekker door met goede ontwikkeling.

https://youtu.be/kN79iOolLOY
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » do 15 jul 2021, 23:05

Ik vind het maar stil in dit draadje. De molens zijn inmiddels binnengekomen en uitgeleverd door HB, zijn er nog leden met een Giota bijgekomen?

pauls90
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor pauls90 » vr 16 jul 2021, 10:56

Ik heb sinds ruim een week de G-IOTA van bvds overgenomen en ik moet zeggen: tot nu toe bevalt hij erg!

Reden voor de overstap van mijn HG-1 naar de G-IOTA is mijn groeiende voorkeur voor lichte branding, ook voor espresso. Met de HG-1 lukte het wel om iets lekkers in mijn kopje te krijgen, maar tussen verschillende soorten bonen proefde ik maar weinig verschil. Net daar zit voor mij de grootste winst met de G-IOTA, met de SSP Multi Purpose schijven weliswaar. Deze morgen twee keer een heerlijke espresso gezet van een West Arsi Etiopië met een lichte filterbranding: fris en fruitig, zonder enig zuur of bitter randje.

Ik wil de komende tijd nog even kijken naar het declumping/anti-statisch flapje. Op YouTube zie ik allerlei interessante experimenten met 3D-geprinte vormpjes waar ik me eens in ga verdiepen. Het laatste maalsel na enkele pompjes is namelijk beduidend fijner gemalen dan de rest, wat me doet vermoeden dat er toch nog net iets te veel maalsel achter de flap blijft hangen. Wordt vervolgd!
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Slampamper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 jul 2021, 09:44

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Slampamper » ma 19 jul 2021, 11:34

Ik heb deze maler nu ongeveer een week in bezig. ik heb de versie met de standaard maalschijven.
Ik had last van de declumper, ik heb nu zelf bij het siliconen flapje er iets vanaf gesneden. hierdoor heb ik nu praktisch geen retentie meer, alleen 'sproeit' het iets meer bij het pompje.

Blackbirdmanf
Berichten: 17
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:42

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Blackbirdmanf » di 20 jul 2021, 13:17

Hoi allemaal!

Sinds 30 juni heb ik de G-Iota binnen.

Enige tijd geleden heb ik de beslissing genomen om te investeren in een volwaardige espresso set-up aangezien ik niet tevreden was over de koffie die uit mijn volautomaat kwam (Saeco Incanto).
Begonnen met een mokapot en later V60.

Na wat huiswerk gedaan te hebben (onder andere op dit forum) heb ik besloten om een jong gebruikte zwarte Rancilio Silvia te kopen. Die moest natuurlijk wel gekoppeld worden aan een maler.

Ik wilde heel graag een Niche maar de beschikbaarheid en prijs hield me tegen.

Toen kwam ik dit draadje tegen en heb het met veel interesse gevolgd.
Uiteindelijk de G-Iota besteld bij Home Barista. Helaas een beetje vertraging maar eind juni dus ontvangen.

Hoewel ik niet heel ervaren ben, en geen vergelijkingsmateriaal heb met andere malers, haal ik veel plezier uit het zetten van koffie en het inregelen van alles.
Om mezelf wat handvaten te geven heb ik een espresso cursus gevolgd in Utrecht.

Wat me opvalt:
- Het geluid valt me mee (geen vergelijk met andere malers dus maar wel met die volautomaat)
- Snel genoeg
- Weinig last van statische elektriciteit
- Retentie is toch wel aanwezig. Daarom ga ik nog kijken naar de clump crusher en eventuele mods
- Ik maal direct in m'n filterdrager met gebruik van een dosing funnel. Die funnel is wel nodig als je gaat pompen met de balg.
- Moet wel gebruik maken van WDT anders absoluut last van channeling. Hiervoor gebruik in nu nog 2 saté prikkers maar een tooltje is onderweg.
- Het lettertype is anders dan de eerder getoonde plaatjes. Dat is heel fijn, want het is zo een stuk strakker.
- Nul punt is juist volgens de schaal op de ring. Ik weet niet of ze hem hebben uitgelijnd voor verzending (denk het niet).

Al met al ben ik super blij met de koffie die ik nu zet en krijg ik veel goede reacties.

Waarvoor ook dank aan de mensen en kunde in dit forum/draadje.

Ik wil nog wat dingen upgraden/verbeteren (bv PID voor m'n Silvia).

Mochten mensen specifieke vragen hebben, laat het gerust weten.

Groet,
Bart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » di 20 jul 2021, 13:36

Wat fijn en zorgeloos!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

kompascoffeeculture
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 11:22

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor kompascoffeeculture » ma 26 jul 2021, 11:54

Ondertussen staat de flow control disk en metal doseerbakje online op homebarista.be
https://homebarista.be/categorie/wissel ... offiemolen

Hebben jullie hier bedenkingen bij? Vooral die flow disk heb ik bedenkelijke vragen of dit wel effectief goed werkt.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » ma 26 jul 2021, 11:57

Dat metalen bakje....wat een spartaans ding is dat geworden. De flow disc kun je zelf maken met een stukje metaal van een blikje. Het lijkt alsof het een "voorbreker" wordt met 1400 tpm
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor we tigers » ma 26 jul 2021, 15:25

Ingebouwde blade grinder erbij 😬
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron