G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » do 25 nov 2021, 14:02

Energie monitor zwaar genoeg voor de 3kW brander:
897FC5D9-FD20-4001-B693-C425855D36B9.png
95CEE0B4-3ADD-45DE-B895-5FA2AF3335AB.png
D67B81A0-49CB-4217-B925-095090FB0641.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

kompascoffeeculture
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 11:22

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor kompascoffeeculture » wo 01 dec 2021, 16:20

https://homebarista.be/shop/products/pr ... ing-collar

Dosing collar met aangepaste versie van de metalen dosing cup nu ook verkrijgbaar bij home barista, sinds gisteren geupdate...

https://homebarista.be/shop/products/pr ... ing-collar

zie wel dat de oude afbeelding er nog op staat van die lelijke versie maar is wel degelijk de nieuwe versie de je verkrijgt bij bestelling.
(heb hen gebeld met de vraag)

Dit ter info :)

Kingfisher1978
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 jul 2021, 10:41

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Kingfisher1978 » zo 12 dec 2021, 10:59

Hallo Allemaal,
Ik heb sinds juli een G-iota naast mijn Baratza Sette 270.
Tot nu toe heb ik nog geen modificaties doorgevoerd. Ik gebruik de maler voor zowel de slow coffee als esspresso.

Mijn eerste bevindingen in het kort zijn zijn dat de maler zeer geschikt is voor slow coffee zoals V60, maar op het gebied van espresso kan ik er maar geen vrienden mee worden, ook switchen tussen slow coffee en espresso is frustrerend.

Pro's:
- Degelijk materiaal
- Mooi geluidje (in vergelijking met de Sette 270;-)
- Mooi maalsel voor slow coffee (minder last van het "poeder" bij het "doorpompen")
- Doorzichtige maalbeker (los van dat deze er goedkoop uitziet, is het wel handig dat je ziet hoe je koffie in de basket ligt)

Cons (zonder modificaties):
- Veel fijn poeder bij het "doorpompen" op het einde, vooral bij Espresso. (in mijn ogen heeft betere maalschijven hierdoor ook geen enkele zin als je geen verdere modificaties doorvoert)
- Veel retentie bij espresso. Al de maler heb schoon gemaakt mis ik soms tot 1 gram koffie bij espresso (ook na veel pompen)
- Als je van Espresso maling switched naar filter komt er soms tot 1 gram meer koffie uit dan dat je er in doet. Hetzelfde geldt omgekeerd als je switched van filter naar espresso, hier mis ik weer tot 1 gram. Hierdoor moet je eigenlijk altijd de maler even voormalen met de bonen die je gaat gebruiken (ik gebruik andere bonen voor espresso dan voor filter koffie)
- Bij espresso maling worden ca 1 op de 3 keer niet alle bonen gelijk doorgemalen, maar blijven er een paar "springen" in de maler. Deze worden dan na een tijdje wel gemalen, maar resulteren in nog meer poeder op het einde.

Voor de prijs ben ik niet ontevreden over de maler, op dit moment gebruik ik de G-iota voor slow coffee en de Sette 270 voor Espresso. Als ik voor espresso niet kon uitwijken naar de Sette 270 had ik zeker enkele modificaties doorgevoerd.

Voor de single dose heb ik met wat resthout en wat glase buisjes zelf een rekje gemaakt.
20210728_094738.jpg
Profitec Pro 700 - Delonghi Dedica - Chemex - V60 decanter - Syphon - Giota - Baratza Sette 270 - GUFU Lorenzo - Hottop kn-8828b-2k+

jorgen83
Berichten: 101
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 19:06

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor jorgen83 » ma 13 dec 2021, 09:09

Mijn eerste bevindingen in het kort zijn zijn dat de maler zeer geschikt is voor slow coffee zoals V60, maar op het gebied van espresso kan ik er maar geen vrienden mee worden, ook switchen tussen slow coffee en espresso is frustrerend.
Welke maalschijven heb je?

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor dolfff » di 01 feb 2022, 21:31

Ik heb dit hele topic doorgeworsteld. Machtig hoor, echt fantastisch. Ik heb eigenlijk maar 1 prangende vraag: waarom is het hier zo stil geworden de laatste weken? Is er een "next big thing" maler die ik heb gemist? Of zijn we te druk met genieten van onze koffie? Of?

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor RoosW » di 01 feb 2022, 22:01

Ik heb de mijne nu geruime tijd, ik heb de variant met Titanium gecoate schijven, en hij bevalt uitstekend, het leren omgaan met single-dosen was zo gedaan, elke 5-6 dagen trek ik even 15 minuten uit om 22 containertjes te vullen met 18gr koffiebonen (momenteel van 4 veschillende bonen, Brute Bonen, Koepoort Ethiopische Mocca, Giraffe Santa Maria (Columbia) & Koepoort Michiel de Ruiter (blend).
De smaken tonen mooie nuances, een proefbaar breder scala als ik met de Sett Wi kon ontwaren, dus winst.
Vooral bespeur ik nu ook in alle bonen zoete ondertonen, die was ik met de Sette bij bv de Brute Bonen helemaal niet gewend, de smaak is nu complexer, meer rond.
Mijn grootste reden om met de Sette te breken, zijn waarlijk enorme geluidsproductie, de G-Iota is ook zeker niet stil, maar niet zoals de Sette haast richting de pijngrens ;)

De grootste min-punten..
En ja, die zijn er echt wel, daar hoeven we niet omheen te draaien, elke machine onder de 1000,-- is een verzameling compromissen, compromisloos kost gewoon extra geld.
Maar mijn grootste irritatie bij de G-Iota heeft niets met compromissen te doen, neen, het is een achterlijke design beslissing:

Een flapdrol designer heeft de aan-uitknop bedacht midden op de machine ACHTER de dosing cup, wtf, ga direct naar de gevangenis, ga niet langs start en ontvang geen Fl 200,--!

De statische ellende:
Ik heb nog steeds de klontenbreker van de Mythic niet geïnstalleerd, mede omdat ik het #$%&& ding kwijt ben geraakt :(
En ja ik erger me nog steeds aan de statische bende van fijn gruis die zich na elke maalbeurt verzameld rond de uitloop niet veel, maar altijd aanwezig, ik sproei mijn bonen namelijk niet voor het malen, en na gebruik van de balg ook voor het apparaat op het aanrecht.
Maar goed een droog doekje erover en weg is de rommel op het aanrecht, een heel licht vochtig doekje heeft mijn voorkeur voor de uitloop, anders klettert het naar beneden, en dan blijf je aan de gang.

Al met al een paar kleine dingetjes.
De maling blijft mooi fluffy, de smaak prima, het geluid blijft uit te houden. Voor dat geld een prima aankoop vind ik zelf.

Is ie mooi? Nope, echt niet, maar wel functioneel.
Ik zou liever een Monoliet hebben, of één van de andere single dose giganten, maar ja budget, het blijft een dingetje :P

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » di 01 feb 2022, 22:53

Dank, fijn zo’n bespreking met een en ander op een rij na enige tijd!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Week geleden: noob. Nu: Eerste trede (mede dankzij dit forum!)

Berichtdoor bobbee » di 01 feb 2022, 23:09

Mooie reactie én recensie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor dolfff » di 01 feb 2022, 23:22

Ja, die knop staat ook op m'n modificatie todo lijstje. Dan maak ik een simpele tuimelschakelaar aan de zijkant zoals bij de Niche. Alleen heb ik misschien te weinig ruimte aan de binnenkant, dan verzin ik wat anders.

Die statische elektriciteit hè, daar heb ik al een hoop over gelezen (bij alle malers eigenlijk). Ik snap dit niet. Mijns inziens moet dat vrij eenvoudig te voorkomen zijn. Wat de ontwerper moet doen: zoveel mogelijk van metaal maken en alle plastic delen coaten met antistatische coating (die een klein beetje geleidend is). Vervolgens in de gebruiksaanwijzing zetten dat je een geaard stopcontact moet gebruiken. Klaar is kees. Ook dit staat op m'n todo list maar is nogal een grote klus dus zal ervan afhangen of ik er echt last van ga hebben (ik moet em nog gaan bestellen).

En dat schoonmaken ja, ik had al bedacht dat ik een handstofzuigertje moet gaan aanschaffen voor de keuken.
Laatst gewijzigd door dolfff op di 01 feb 2022, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

dolfff
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 15:07
Locatie: Haarlem

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor dolfff » di 01 feb 2022, 23:22

Zijn er mensen die al defecten hebben gekregen en zo ja, wat ging er stuk? Volgens Caffe Martella Singapore gaat de elektronica van de aan/uit schakelaar nog wel es stuk.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron