G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » ma 12 apr 2021, 10:57

@fransg

Dank voor je mooie filmpje!
Je doet het inderdaad wat omslachtig. Ter info voor het geval iemand dit als probleem ziet, het kan makkelijker en eenvoudiger. Bijvoorbeeld direct in het filterbakje malen met dosing funnel erop.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor cremalover » ma 12 apr 2021, 12:07

Ziet er veelbelovend uit.
Zou ik overstappen op gedoe-koffie met mijn Cremina zou dit wel eens mijn maler kunnen worden.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » ma 12 apr 2021, 12:40

Leuk Frans!

Wat betreft maalduur: er is al een mod in ontwikkeling die er voor gaat zorgen dat het popcornen minder gaat worden. De laatste boontjes zullen dan eerder 'opgegeten' worden met als gevolg een kortere maalduur. Althans dat is het idee.

Wat betreft upgrade: de SSP HU zal qua smaak vrij dicht bij de Italmill liggen. Dat zou ik alleen doen als je het gewoon leuk vindt en je bereid bent om de helft van de kosten van de maler te investeren in een klein beetje smaakwinst. Voor de SSP Multi-purpose ligt het anders: die hebben een totaal andere slijp en geven daarmee een heel ander smaakprofiel. Dat is alleen zinvol als je de maler wilt gaan gebruiken met light roast of voor filter doeleinden. En zoals gezegd, ik moet het nog testen! Dit maalwerk genereert veel minder fines en stelt hogere eisen aan de alignment.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor doubleb » ma 12 apr 2021, 13:08

Ik wacht dan nog even de verdere bevindingen en tests af. Ben benieuwd of er een verschil merkbaar is tussen de HU en de Italmill. Enerzijds misschien verwaarloosbaar. Anderzijds ben ik wel van de 'kleine' verbeteringen die de smaak ten goede komen.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » wo 14 apr 2021, 19:23

Ik mocht van forumlid Nelis even zijn goed ingelopen SSP red speed espresso maalschijven lenen.
WOOW SSP schijven is wel een flinke upgrade, bereik voor de "sweetspot" blijf ik smal vinden maar in smaak een goede stap vooruit.

Ik heb me de afgelopen dagen wel gerealiseerd dat de molen -voor het geld- gewoon eigenlijk best goed presteert. Het is jammer dat hij niet zoals de Niche eigenlijk zijn klasse een beetje ontstijgt en hoe stom het ook klinkt is het voor toch eigenlijk iets te min.

Wat ik op dit moment overweeg is om de molen naar CDS op te sturen en te laten uitlijnen met SSP schijven of de G-iota door te verkopen en naar een single-dose maler van een hoger niveau te gaan kijken.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » wo 14 apr 2021, 21:09

Even voor de duidelijkheid:

Pti heeft de SSP High Uniformity getest. Niet de Multi-Purpose.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor B003 » wo 14 apr 2021, 22:18

Wat doet een Niche dan beter? Wat ik zo las heeft de meerderheid de voorkeur voor flat burrs en de Niche is voor pourover ook niet meer dan redelijk tot goed, en met lichtere brandingen is de Niche ongeschikt tot matig.
Vandaar dat ik dacht en hoopte dat deze toch minimaal wel gelijkwaardig zou zijn en zelfs wat beter voor lichter gebrande bonen en pourover.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » wo 14 apr 2021, 22:53

Als de Giota het goed doet met de SSP multi-purpose burrs zal hij zeker beter zijn dan de Niche voor light roast en filter. Voorwaarde is dat de alignment goed genoeg is.

De Niche is prima voor medium of dark roast espresso. En zeker voor ristretto stijl espresso met korte brew ratio's. Voordeel van de conische schijven zijn dat alignment minder kritisch is. Door het design van schijven krijg je een soort van automatische zelfcorrectie. Tel daar de gezinde dosis fines bij op en je hebt een vergevingsgezind malertje. Het ontwerp is goed want de retentie echt minimaal en de sound aangenaam.

Ik wacht met smart op mijn op SSP omgebouwd en uitgelijnd Giota. We zullen zien.
Laatst gewijzigd door bvds op do 15 apr 2021, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Nelus » do 15 apr 2021, 01:49

SSP is sowieso een super upgrade, veel minder afstellen tussendoor, bijna halvering van de maal tijd en een veel meer “laag” geluid.
Nu PTI even mijn SSP te leen heeft merk ik pas echt het verschil met de standaard (mazzer) schijven in de superjolly electronic :mrgreen:
Faema Lambro - Mazzer Major E

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor doubleb » do 15 apr 2021, 08:26

Dank voor het delen van de bevindingen. Mij lonken de SSP HU schijven wel in combinatie met deze maler. Anderzijds; ik sta aan het begin van mijn koffie carrière. Wellicht voor mij nu een stap te ver en kan ik ook prima uit de voeten met de standaard schijven. Ik twijfel nog even verder en wacht verdere bevindingen af.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten

cron