G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 02 apr 2021, 21:17

Hier ook aangekomen. Inderdaad prima verpakt.

20210402_161539.jpg
20210402_161626.jpg

En als extraatje een heel mooi tampertje er bij! Leuk cadeau.

20210402_161849.jpg

De maler is lekker zwaar en alles ziet er er best hoogwaardig uit. Het binnenwerk is volledig van metaal. Gelukkig dus ook de burr carrier. De behuizing is van aluminium. Inclusief de voet. Zelfs het dekseltje op de blaasbalg is van metaal. Met logo.

20210402_162007.jpg
20210402_162011.jpg
Kortom, voor dit geld een fraai pakketje!
Laatst gewijzigd door bvds op vr 02 apr 2021, 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 02 apr 2021, 21:26

Eerste shot....niet gek toch ;)

20210402_172218.jpg

Ik had nog een setje Mazzer burrs van Turboyeast geleend maar die passen op de een of andere manier niet. Kan niet fijn genoeg malen. Slijppunt met de Italmill ligt net voorbij de 0. Met de Mazzer burrs lopen ze al bij 7 aan en hoewel het maalsel heel fijn oogt totaal geen weerstand. Volgens Pti is het juiste type 033. Mijn geleende paar ziet er ook anders uit. Kijk maar:

IMG-20210402-WA0028.jpeg

Mazzer 033 lijkt precies op Italmill (links op de foto onder is Italmill, rechts Mazzer). Het geleende paar is zeker van Mazzer maar heeft een soort gleuven/richels. Kennelijk heeft Mazzer de specs aangepast?

IMG-20210402-WA0032.jpg

Retentie is inderdaad niet relevant zo lang je op het einde een paar keer pompt. En het maalsel is heel luchtig en volledig klontvrij. Blijft opmerkelijk hoeveel minder volume maalsel met een vlakke maler inneemt. Met 16 gram zit mijn Pavoni bakje aardig vol als ik maal met de Niche. Met deze Giota kan ik er zeker wel 2 gram meer in krijgen. Het malen gaat snel genoeg. Het geluid is wel wat harder dan van de Niche. En helemaal dan dat van de Eureka's. Wellicht is hier nog wat te bereiken met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant?

Over de smaak kan ik nog niet veel zeggen aangezien de burrs nog niet ingelopen zijn. Bovendien ben ik vooral geïnteresseerd in de SSP multi-purpose burrs die hopelijk volgende week komen. Hansung zat met verplichte quarantaine na contact met een besmette FedEx koerier. Dus nog even geduld...
Laatst gewijzigd door bvds op za 03 apr 2021, 09:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 02 apr 2021, 21:56

O ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een RVS bakje aan zit te komen. Wat mij betreft een mooie upgrade. Het transparante plastic bakje is het onderdeel wat het meest cheap aan doet (ondanks dat ik het er live beter uit ziet dan ik had verwacht). Hier een teaser:

Screenshot_20210402-215729_Instagram.jpg

Nu nog even zien hoe het zit met die anti-popcorning disk. Las ook al over een eenvoudige DIY mod met een koperdraadje. Moet ik even nazoeken...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » za 03 apr 2021, 18:42

Update 24uur met ....

Sommige mensen -waaronder ikzelf- hebben een vreemde trek als ze een nieuw product ontvangen.
Het is de neiging om direct iets te modificeren, aan te passen ofwel te veranderen met de intentie het product ofwel te verbeteren of naar eigen smaak te maken.Het blijkt met de Giota de verkeerde zet te zijn.

Zowel BvdS als ik speelde met het idee de Italmill schijven waarmee de Giota wordt geleverd, direct uit te wisselen voor in onze ogen superieure maalschijven. Ik koos voor de betaalbare mazzer OEM 0033M schijven, BvdS voor de SSP schijven. Omdat laatstgenoemde nog niet beschikbaar waren switchen ook bas naar Mazzer schijven in de uitvoering 01890.

Na het verwisselen van de schijven liepen we vrijwel direct tegen hetzelfde probleem aan. De maler maalt net aan fijn genoeg voor espresso maar zeker niet fijn genoeg om (zonder overdosering) een shot te laten stikken.

Vanmiddag ben ik, met viltstift en schuifmaat ten handen, even aan het stoeien geweest. Mijn mazzer schijven meten 0.2mm dunner dan de geïnstalleerde italmill schijven. Maar het "probleem" lijkt te worden veroorzaakt door de opstaande rand aan de onderzijde van de maalschijven. Deze rand die is bedoeld om de schijven tov de maalschijfdrager uit te lijnen is bij de twee schijven verschillend.
Door stift aan te brengen op de uiterste rand van de maalschijven en de verstelling zo fijn te draaien dat de schijven gaan "zingen" kun je zichtbaar maken waar de schijven elkander als eerst raken.
Zonder gebruik van shims is het mogelijk de schijven te sturen met het aanhaalmoment van de schroefjes waarmee ze vast zitten, het gaat immers slechts om enkele honderdsten van een millimeter.

Ik had daar mee best redelijke resultaten. Het absolute nulpunt verschoof tot voorbij de 0 op de instel-ring en ook het zingen was tussen 0 en 5 niet meer te horen. Toch bleek de nodige maling nog relatief fijn op instelling 4, voor een acceptabele doorlooptijd met 17gr in een 17 VST bakje zónder noemenswaardige preinfusie. Maar het maalsel zag er heeeeel mooi egaal en klontvrij uit en ook de smaak was al best mooi gedefineerd.

Na enkele shots begonnen de schijven helaas toch weer te zingen en ook van fijnzinnige afstelling was weinig sprake. Met andere woorden het "bereik" voor espresso was erg smal. Een indicatie dat de uitlijning van de maalschijven verre van ideaal is.

BvdS is inmiddels terug naar de meegeleverde italmill schijven met gewenst effect. Maling voor espresso tussen 10 en 15 op de instel-ring en geen zingen van de maalschijven tot je voorbij het 0punt bent.

Genoeg argumenten dus om de mazzer schijven weer te verwijderen en de italmill schijven terug te plaatsen. Op naar een nieuwe markertest, een nieuwe smaaktest en een nieuwe update.

Edit: P.S. ik gebruik voor de tests een Ethiopië Adado licht gebrand op 9-2. Daarmee vraag je natuurlijk veel van de molen, maar hij dat kan behappen moet 'ie alles aankunnen.
Bijlagen
IMG-20210402-WA0023.jpeg
IMG-20210402-WA0015.jpeg
IMG-20210402-WA0017.jpeg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor gilleko B. » za 03 apr 2021, 19:03

Daar is ze dan!

Afbeelding
Wat een mooie omgeving met zo'n ijzeren industriële geklinknagelde pijp. Zie de Peaky Blinders zo maar ineens koffie zetten daar.

Ben erg benieuwd naar de verdere smaakresultaten van die bonenpletter.

Afbeelding



B003
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor B003 » za 03 apr 2021, 23:19

Update 24uur met ....

Sommige mensen -waaronder ikzelf- hebben een vreemde trek als ze een nieuw product ontvangen.
Het is de neiging om direct iets te modificeren, aan te passen ofwel te veranderen met de intentie het product ofwel te verbeteren of naar eigen smaak te maken.Het blijkt met de Giota de verkeerde zet te zijn.

Zowel BvdS als ik speelde met het idee de Italmill schijven waarmee de Giota wordt geleverd, direct uit te wisselen voor in onze ogen superieure maalschijven. Ik koos voor de betaalbare mazzer OEM 0033M schijven, BvdS voor de SSP schijven. Omdat laatstgenoemde nog niet beschikbaar waren switchen ook bas naar Mazzer schijven in de uitvoering 01890.

Na het verwisselen van de schijven liepen we vrijwel direct tegen hetzelfde probleem aan. De maler maalt net aan fijn genoeg voor espresso maar zeker niet fijn genoeg om (zonder overdosering) een shot te laten stikken.

Vanmiddag ben ik, met viltstift en schuifmaat ten handen, even aan het stoeien geweest. Mijn mazzer schijven meten 0.2mm dunner dan de geïnstalleerde italmill schijven. Maar het "probleem" lijkt te worden veroorzaakt door de opstaande rand aan de onderzijde van de maalschijven. Deze rand die is bedoeld om de schijven tov de maalschijfdrager uit te lijnen is bij de twee schijven verschillend.
Door stift aan te brengen op de uiterste rand van de maalschijven en de verstelling zo fijn te draaien dat de schijven gaan "zingen" kun je zichtbaar maken waar de schijven elkander als eerst raken.
Zonder gebruik van shims is het mogelijk de schijven te sturen met het aanhaalmoment van de schroefjes waarmee ze vast zitten, het gaat immers slechts om enkele honderdsten van een millimeter.

Ik had daar mee best redelijke resultaten. Het absolute nulpunt verschoof tot voorbij de 0 op de instel-ring en ook het zingen was tussen 0 en 5 niet meer te horen. Toch bleek de nodige maling nog relatief fijn op instelling 4, voor een acceptabele doorlooptijd met 17gr in een 17 VST bakje zónder noemenswaardige preinfusie. Maar het maalsel zag er heeeeel mooi egaal en klontvrij uit en ook de smaak was al best mooi gedefineerd.

Na enkele shots begonnen de schijven helaas toch weer te zingen en ook van fijnzinnige afstelling was weinig sprake. Met andere woorden het "bereik" voor espresso was erg smal. Een indicatie dat de uitlijning van de maalschijven verre van ideaal is.

BvdS is inmiddels terug naar de meegeleverde italmill schijven met gewenst effect. Maling voor espresso tussen 10 en 15 op de instel-ring en geen zingen van de maalschijven tot je voorbij het 0punt bent.

Genoeg argumenten dus om de mazzer schijven weer te verwijderen en de italmill schijven terug te plaatsen. Op naar een nieuwe markertest, een nieuwe smaaktest en een nieuwe update.

Edit: P.S. ik gebruik voor de tests een Ethiopië Adado licht gebrand op 9-2. Daarmee vraag je natuurlijk veel van de molen, maar hij dat kan behappen moet 'ie alles aankunnen.
Goed verslag waarvoor dank. Hoe zou dit dan met SSP schijven goed moeten komen, zijn die speciaal gemaakt voor de G-IOTA of zijn dat ook Mazzer schijven? Ik probeer je verhaal naar beelden om te zetten in mijn hoofd, ik zou denken dat als je onder alle 3 de schroefgaten van de mazzerburr een ringetje oid van 0.2 mm dikte scroeft, ben je er dan al niet?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » za 03 apr 2021, 23:22

Even afwachten. De SSP burrs komen eind volgende week als het goed is. Dan weten we snel meer. Goed om te weten dat er al een aantal gebruikers SSP burrs met succes in deze maler geplaatst hebben. Ik heb er wel vertrouwen in.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » zo 04 apr 2021, 09:32

Goed verslag waarvoor dank. Hoe zou dit dan met SSP schijven goed moeten komen, zijn die speciaal gemaakt voor de G-IOTA of zijn dat ook Mazzer schijven? Ik probeer je verhaal naar beelden om te zetten in mijn hoofd, ik zou denken dat als je onder alle 3 de schroefgaten van de mazzerburr een ringetje oid van 0.2 mm dikte scroeft, ben je er dan al niet?
Dat is dus ook mijn eerste zorg, de SSP schijven zijn bedoeld als upgrade voor de mazzer molens en daar heb ik dus best mijn zorgen over.

Maar even voor de duidelijk, het probleem wordt niet veroorzaakt door het verschil in dikte. Het komt doordat de onderkant van de itallmill schijven perfect overeen komt met het "bed" van de maalschijfdrager waar je de schijven opschroeft.
Omdat de mazzer schijven een andere onderkant hebben is de uitlijning niet vanzelfsprekend. Je hebt óf een adapter óf shims óf een andere maalschijfdrager nodig om er voor te zorgen dat het zootje zichzelf uitlijnt. Niets is onmogelijk, maar het is niet plug and play.

Als toevoeging een kleine en zeer professionele illustratie op zondagmorgen :ugeek:
Schijfdrager.jpg
In zwart de onderste maalschijf
In rood de maalschijfdrager
In grijs de boutjes waarmee je de maalschijf fixeert.

Aan de buitenzijde de opstaande rand aan de onderkant van de maalschijven die in het bed van de maalschijfdrager valt. Dit is wat de maalschijf centreert. Als dit niet perfect met elkaar overeen komt, kan de maalschijf tov het hart zijdelings verplaatsen en is een goede uitlijning van de schijven ten opzichten van elkaar erg moeilijk.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » zo 11 apr 2021, 12:53

Ik weet dat het lang geduurd heeft tot er weer een update is en dan is het ook nog eens een saaie/droge update zonder plaatjes en filmpjes. Nu heb ik een poosje lopen twijfelen over de titel van deze update en heb uiteindelijk gekozen voor de volgende:

Alle waar is naar zijn geld.
De allereerste ervaring met de G-iota is een zeer positieve. Ik schreef het al eerder, er verschijnt een keurige bedrukte doos met daarin, in stevig hardfoam verpakt, de Giota koffiemolen en wat losse componenten.
De unboxing blijft positief als je de molen oppakt, het is een gewichtig geheel dat solide aanvoelt. De afwerking is bijna beter dan je van een Aziatisch product in deze prijsklasse zou moeten (willen) verwachten.
Helaas, stopt daar in zekere zin wat mij betreft de positieve ervaring…

De alternatieve titel voor deze update had kunnen zijn “verpest door vergelijking” want ik heb ontzettende moeite om positief te zijn over de kerntaak van de Giota namelijk; Koffie malen.
Het heeft een vrij eenvoudige oorzaak, de Mignon specialita van Eureka veegt op vrijwel elk gebied de vloer aan het de Giota…
Alle factoren die mij zo uitgesproken positief maken over de mignon specialita lijken hier te ontbreken. De Giota is luidruchtig, langzaam, ietwat rommelig en de kwaliteit van het maalsel zonder aanpassingen aan de koffiemolen acceptabel maar niet goed.
Het instellen van de maalgraad is goed, hoewel niet zo prettig als de verstelling van Eureka, maar gewoon werkbaar. Zeker omdat de molen doorgaans leeg is als je de schijven verstelt.
Waar het echt prat gaat is bij de het bereik waarin de koffiemolen maalt voor espresso. De espressomaling zit dicht bij het nulpunt en één stapje voor-of-achteruit levert meteen 6tot8 seconden verschil in doorlooptijd op. Een indicatie dat de uitlijning van de maalschijven niet erg goed is. De molen heeft moeite met extreem fijne malen en zonder over te doseren niet in staat een shot te laten stikken/choken.

Maar toch, de Giota staat nog niet helemaal buiten spel!
Helaas ging het simpele plannetje om de Giota van Mazzer Super Jolly te voorzien niet door... Maar de ervaringen met SSP schijven druppelen langzaamaan binnen en die lijken positief. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat men wel met shims van aluminiumfolie en viltstiften in de weer om dergelijke uitlijnen te behalen en ik ben daar toch een beetje “allergisch” voor.
Ook levert de SSP upgrade en flinke toename in prijs op, waardoor de concurrentie voor de Giota alleen maar zwaarder wordt met de Niche als single-doser en mignon XL als on demand grinder.

De single-dose workflow van de Giota is wel heel goed, wat je erin stopt haal je eruit maar er is wel degelijk wat retentie. De machine is gek genoeg voorzien van anti-statische flap in de uitloop waardoor de maalkamer niet helemaal leeg draait. Dit levert een dynamische retentie van ongeveer 1,5 gram op, wat toch nog net vervelend bij een maalgraadverstelling. Het maalkamer had strakker om de schijven ontworpen kunnen worden om de retentie te verminderen, of de anti-statische flap zal moeten wijken.
Het blaasbalgje bovenop de molen haalt door de flap ook niets uit en kan er vooral voor het uiterlijk van de maler net zo goed vanaf blijven.
In de praktijk zet ik nu een week koffie met de Giota, maar toen ik gisteren vanwege wat bezoek weer even de Atom 75E aanzette wat het wel even een flinke klap in het gezicht hoe veel meer smaak die molen uit de bonen weet te halen.

Al-met-al voor de prijs is het best een leuke molen als je echt persé wil single dosen. Je kunt een beetje overdoseren om de flow wat af te remmen en door het smalle bereik is het (vanwege slechte redenen!) makkelijk switchen van de ene naar de andere koffie.
Maar voor de smaak is er een beter alternatief te vinden in dezelfde prijsklasse…

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » zo 11 apr 2021, 13:26

Dank voor je update!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron