G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » zo 11 apr 2021, 17:10



het is te laat op de dag om koffie te drinken voor mij, dus morgen verder.
Duidelijk dat de Eureka een prettig geluid levert. De rest kan je afschrijven als je proeft hoe die klinken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » zo 11 apr 2021, 17:32

Duidelijk dat de Eureka een prettig geluid levert. De rest kan je afschrijven als je proeft hoe die klinken.
De Eureka is stiller dan het klinkt op de video. De GRR120 maakt een daverend jankend geluid maar is wel als allereerste klaar met malen. De Baratza maakt vreselijk veel herrie, langdurig ook en is daardoor niet echt geschikt voor op reis want in een klein pension staat de uitbater al snel op je kamer omdat hij denkt dat je zijn bedrijf sloopt. De etzMAX is ook snel en niet al te luid.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » zo 11 apr 2021, 19:26

En de g-idiota?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

BasKl
Berichten: 26
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 13:55

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor BasKl » zo 11 apr 2021, 19:41

Dank jullie voor de feedback, voor mij wordt het duidelijk de Eureka Mignon Specialita. Ik zie echter dat hij online op dit moment bij de betrouwbare verkopers (dus geen Amazon e.d.) overal uitverkocht is, zijn er hier op het forum misschien nog leden die deze apparaten verkopen en nog voorraad hebben? Of heeft er nog iemand een tweedehands on goede staat in de verkoop?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » zo 11 apr 2021, 20:01

Dank jullie voor de feedback, voor mij wordt het duidelijk de Eureka Mignon Specialita. Ik zie echter dat hij online op dit moment bij de betrouwbare verkopers (dus geen Amazon e.d.) overal uitverkocht is, zijn er hier op het forum misschien nog leden die deze apparaten verkopen en nog voorraad hebben? Of heeft er nog iemand een tweedehands on goede staat in de verkoop?
Ik heb nog 3 chrome en 1 matzwarte en over ongeveer twee weken weer nieuwe voorraad, je mag altijd even mailen naar arnoud at hoofdkwartier-koffiebrander punt nl

BasKl
Berichten: 26
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 13:55

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor BasKl » zo 11 apr 2021, 20:16

Dank je, ga ik direct doen 😄

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » ma 12 apr 2021, 07:40

Een hele uitgebreide recensie gevonden :

https://antoinevautherot.medium.com/g-i ... 64e61b8fa4

De giota is echt geen slecht malertje en zoals ik het nu zie:

De diverse gebruikers online en review van bijvoorbeeld davec en die ik hier net boven post laten ook zien dat de maler gewoon heel goed presteert.

Zit je dus nu op de bank en je moet kiezen, bedenk dan wat je wilt:
Single Dosen omdat je wilt wisselen tussen bonen? Niet iedere keer de timer afstellen bij het veranderen van de maalgraad of vice versa? (wat ik heel irritant zou vinden) Met een single dosing maler is het simpel het gewenste gewicht afwegen en in de maler stoppen en malen. Je krijgt eruit wat je erin stopt. En dat is niet alleen handig daarvoor maar besef dat je nu volle controle hebt met de giota (of een Niche) over de flow van je espresso want je kunt die flow beïnvloeden door de maalgraad aan te passen maar ook heel gemakkelijk door een volgende extractie 14,5 gr ipv 15 gram te doseren op de dezelfde maalgraad, of je past beide aan! Dat heeft een ander effect op de extractie.
Met een maler met hopper zoals de Eureka XL zit je dus iedere keer achteraf te wegen en met een lepeltje het gewicht te corrigeren en dat proberen te verwoorden naar het aantal seconden malen voor de volgende keer of je past de maalgraad aan, maar dan ben je de extractie weer min of meer kwijt.
Met een single dose maler is het echt hands-on malen. Wat jij op gevoel wilt bereiken pas je aan met de maler en dat gaat snel en is erg makkelijk voor thuis om lekker mee te hobbyen. En naast een manual lever zoals een pavoni is dat natuurlijk perfect en rijmt dat heel mooi met elkaar.

Ik schreef eerder gisteren nog dat ik waarschijnlijk een eureka xl zou kopen, ben ook gecharmeerd van die maler en wat ik heb gezien maar nu ik erover na heb gedacht is een echte single dosing maler echt wat past bij mij.
Stel ik zou een eureka kopen, dan zou ik die gebruiken als single dosing maler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » ma 12 apr 2021, 10:18



Erg lekkere espresso! Je moet wel van het extra werk houden en er de tijd voor nemen. De meeste boontjes zijn in 18seconden wel gemalen maar daarna is de G-IOTA nog wel even bezig met de laatste boontjes op te kauwen. Je ziet dan nog een gestaag stofwolkje maalsel uit de snuit komen, waardoor het malen bij mij ongeveer 37s duurde.

Afstelling moest wel extra fijn zijn, iets onder de nul zelfs.

Maar vervolgens kwam er een verrukkelijke espresso van de Cubaanse boontjes, medium licht gebrand op Tonino #97, op 24 maart. Mooi zoet, niet het al te zware sigarenwerk dat je ook uit de Cubanen kunt trekken als die te 'hard' wordt aangepakt. Op de LONDINIUM had ik de pre-infusie ook mild op 2.4 bar gezet zodat de hefboom vrij hoog 'greep' en de extractie dus met wat mindere kracht werd gedaan.

Men moet houden van het hele ritueel van afwegen, boontje extra, twee boontjes eruit, het wachten op het malen, weer wegen, harken, schudden, overgieten etcetera. Ik kies doorgaans voor de snelheid en accuratesse van de andere malers, maar wie een G-IOTA koopt voor beduidend minder geld dan die andere malers kosten, zal zeer tevreden zijn over zijn keuze denk ik.

Dankje Arnoud voor het lenen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor doubleb » ma 12 apr 2021, 10:45

Dank voor de zeer interessant info. Ik lees voornamelijk dat de SSP Multi Purpose schijven een goeie upgrade zijn. Betekent dat, dat de high uniformity espresso schijven slechts een minimale upgrade zijn ten opzichte van de standaard Italmill schijven?
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » ma 12 apr 2021, 10:56

Ik zou zelf, als ik de G-IOTA zou kopen, het gewoon houden met hoe die af-fabriek komt. Niet elke verandering is een verbetering, zeg maar en het moet gewoon, in mijn ogen, een fijne maler zijn die het buitengewoon redelijk doet voor zijn prijs. Je kunt een gezinswagen nog zo uitgebreid laten 'tunen' en voorzien van driedubbele knalpijpen, het wordt echt geen Ferrari en zo verwacht ik eigenlijk dat het ding het best tot zijn recht komt zoals deze is gemaakt. Er zijn natuurlijk genoeg jongens die er gewoon ongelooflijk veel plezier in hebben deze of gene alternatieve schijven te vinden, te plaatsen, uit te lijnen en dan een fenomenaal resultaat te halen. Ik bewonder die doorzettingskracht en de ambitie maar heb dat zelf niet zo.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron