G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » zo 11 apr 2021, 13:29

Ja erg goed.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

BasKl
Berichten: 26
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 13:55

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor BasKl » zo 11 apr 2021, 13:33

Dank je, dit soort informatie is precies de reden waarom ik je test afwachtte. Aangezien ik echt vooral espresso drink, is het gebrek aan precieze afstelling in dat bereik echt een deal-breaker. Dan wordt het toch maar eens tijd om me te verdiepen in de specialita...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » zo 11 apr 2021, 14:38

Goed verslag Pti. En herkenbaar. Al ben ik wel iets positiever.

1. Het klopt dat de maler meer herrie maakt dan een Eureka of Niche, maar minder dan pakweg een Mazzer of Vario. Hangt dus af van je referentie.
2. Wat betreft bereik heb ik minder klachten, hetgeen wellicht komt door mijn extracties met een manual lever. Ik ga zelden boven de 7 bar. Ik zet mijn shots ergens tussen de 10 en de 15 terwijl het nulpunt op iets van -3 zit. Choken is geen enkel probleem. Het kan ook zijn dan mijn maler out of the box een betere uitlijning heeft. Overigens lees ik in andere fora weinig klachten over het bereik dus ik weet niet hoe representatief de ervaring van Pti is. Ik ben het met Pti eens dat de gevoelige worm gear verstelling van de maalgraad op de Eureka veel preciezer werkt. De Giota lijkt in dit opzicht meer malers als Mazzer en Compak. Zal ook wennen zijn, maar mijn voorkeur moge duidelijk zijn.
3. Wat betreft de retentie: die is lager dan die 1.5 gram die Pti aanhaalt. Dat zal deels samenhangen met de manier van meten en deels met het gegeven dat ik minder fijn maal vanwege de lagere druk en smallere basket die ik hanteer. De blaasbalg voegt weinig toe en hen ik verwijderd. Als ik kijk maar input en output dan kom ik per shot uit op iets van 0.2-0.3 verlies. Ik vermoed dat de rubberen flap (antistatic/clump crusher) beter weg kan. Er schijnen er zelfs twee in te zitten. Ook bij andere malers neigen die flapjes tot retentie en potentieel verstopping.
4. Wat betreft snelheid zit ik op dik 1 gram per seconde. Dat is niet echt snel maar voor thuis geen probleem. Ik denk dat een flow disk de snelheid gaat verbeteren vanwege de betere feeding van met name de laatste boontjes.
5. Mijn maalsel komt er prachtig uit. Luchtig en klontvrij in een mooi bergje. Ook zijn de extracties spot on. De naked PF laat mooie gecentreerde pours zien zonder sproeiers. De genoemde Eureka Specialita maalt overigens ook netjes. Idem de Niche. In ieder geval maalt de Giota eerder schoner dan minder schoon, hetgeen ik minder relevant vind omdat ik liever in een opvangbakje maal.
6. Over de smaak kan ik weinig zeggen. Daarvoor heb ik nog te weinig shots gemaakt en zijn de burrs onvoldoende ingelopen. Mijn eerste indruk is dat de smaak vergelijkbaar is met de Specialita.
7. Alignment: hier is op diverse fora al veel over gesproken. Van wat ik heb gezien en gelezen is de markers test soms wel en soms niet goed. Met shims is de onderste burr eenvoudig perfect te krijgen. De bovenste lastiger. Het is slimmer om eerst de verschillende posities uit te proberen. Beide burrs kunnen er op drie manieren in vanwege de drie schroefgaten. Andere malere in deze prijsklasse hebben ook lang niet altijd een optimale uitlijning. Ik heb met diverse Eureka's prima ervaringen tot nu toe. Dat geldt ook voor Pti, maar ik heb ook diverse verhalen gelezen over Specialita's met misalignment. Ter relativering: een goede marker test is ook geen garantie. Tijdens het malen is de mechanische stress veel groter, zodat ook malere met een goede maker test verre van optimaal zijn voor wat betreft toleranties. Dat is meteen ook de reden dat malers als de EG1 en Monolith zo duur zijn. Gelukkig kun met maler met een minder perfecte uitlijning vaak uitstekende koffie maken.
7. Upgrades: een RVS opvangbeker komt er aan. Een flow disk ook. Ik denk dat een andere flap in de snuit zinvol is. Dat heeft Eureka destijds gedaan met de Atom die om de haverklap verstopt raakte door de stug rubber. Wat betreft maalschijven: met de Mazzer burrs heb ik net als Pti geen succes gehad. Ik verwacht dat de SSP schijven wel goed passen gezien ervaringen van anderen. En omdat ik heb gelezen dat deze i.t.t. die van Mazzer dezelfde dimensies hebben (scheelt 1 mm!). De enige zinvolle upgrade voor mij zijn de SSP multi-purpose burrs, waarop mijn maler begin volgende week omgebouwd gaat worden. Die vragen wel meteen meer van de uitlijning. Spannend dus.

Voor 400 euro koop je een prima maler. Niet perfect, wel goed. De bouwkwaliteit is prima en de maler staat als een huis. Ook motorisch geen klagen. In dat opzicht vind ik de Giota serieuzer overkomen dan de Niche. Is de Giota beter dan een gelijk geprijsde Specialita? Nee. Die laatste is stiller en heeft de fijnere afstelling. Bovendien doet het maalsel niet onder ondanks de kleinere burrs. De Giota onderscheidt zich door de single dosing functionaliteit. Dus dat is het enige echte argument om die te pakken. En dat kan een belangrijke zijn! Ik wissel bijvoorbeeld graag van boon. De Giota met SSP HU komt qua prijs op het niveau van de Eureka XL. En ook dan is het single dosen de enige meerwaarde lijkt me. Verder is de XL niet te verslaan. De Giota met SSP MP is daarentegen een onderscheidend product, omdat dat maalwerk zich echt goed leent voor light roast en filter. Alleen het moet dan wel lukken met het bereik en de uitlijning. Dat ga ik spoedig beleven.

Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door bvds op zo 11 apr 2021, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » zo 11 apr 2021, 14:47

@bvdS
Onze conclusies lijken wel van vergelijkbare strekking. Ik ben niet negatief maar ook niet laaiend enthousiast, waarschijnlijk ben ik gewoon teveel verpest.

Jouw opmerking over het mooie egale maalsel dat er redelijk fluffy uitkomt ben ik trouwens vergeten! Dat maalsel kun je vanuit het doseerbekertje rechtstreeks in de filterdrager kieperen en zonder WDT haast perfect ogende uitloop mee halen. Dat is het vermelden waard. De molen maalt alleen niet fijn genoeg...

@Fransg, zou jij het leuk vinden om de molen even uit te proberen? Ik denk dat je er waarschijnlijk niet in geïnteresseerd bent om er een aan te schaffen maar dat zou juist goed moeten zijn voor een korte review.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » zo 11 apr 2021, 14:50

@Fransg, zou jij het leuk vinden om de molen even uit te proberen? Ik denk dat je er waarschijnlijk niet in geïnteresseerd bent om er een aan te schaffen maar dat zou juist goed moeten zijn voor een korte review.
Ja lijkt me leuk! Ik verwacht er niet veel van maar wie weet moet ik dat vooroordeel bijstellen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » zo 11 apr 2021, 15:00

De molen maalt alleen niet fijn genoeg.
Juist dat vind ik opmerkelijk. Dat heb ik nergens anders gelezen, terwijl er toch al heel wat reviews en gebruikservaringen zijn. Jij kan nauwelijks fijn genoeg terwijl jouw marker test niet heel slecht is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

BasKl
Berichten: 26
Lid geworden op: di 29 dec 2020, 13:55

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor BasKl » zo 11 apr 2021, 16:04

Ok, zoals wel vaker in het leven betekent meer informatie niet altijd meer duidelijkheid 😄 Ik was heel hard aan het hopen dat de G-iota precies zou bieden wat ik zoek, maar nu is het voor mij ineens een tweestrijd geworden tussen de G-iota en de Specialita. Laat ik het dan eens over een andere boeg gooien en simpelweg om wat meningen vragen.

Ik zet normaliter 6-8 kopjes espresso/cappuccino per dag met 16g koffie per kopje, wissel zelden van boon en heb bonen van 'gemiddelde' branding (niet heel licht, maar ook niet glanzend). De reden dat ik nu single dose is om de versheid van de bonen zo goed mogelijk te behouden en om een van de variabelen bij het zetten van espresso zo constant mogelijk te houden. Single dosen is voor mij dus een middel voor die twee punten, maar met timen van het malen en daarna de output wegen ter controle en niet te veel bonen in de hopper van de specialita ivm versheid bereik ik waarschijnlijk een vergelijkbaar resultaat.

Ik heb nu een voorkeur voor de Eureka Mignon Specialita ivm het geluidsniveau en het feit dat je met de portafilter op een drukknop drukt in plaats van de m.i. onhandig geplaatste knop van de G-iota. 400 euro is wel zo ongeveer het budget dat ik beschikbaar heb, dus een Niche gaat het zeker niet worden.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de Specialita gaan, maar ik hoor graag van jullie of ik nog iets belangrijks over het hoofd zie hier.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » zo 11 apr 2021, 16:15

Als je weinig wisselt van boon zou ik de Specialita pakken. Als je wel veel wisselt dan de Giota.

Zelfde voor de Niche vs XL rond de 700 euro.

De Giota met SSP multi-purpose is hopelijk een niche in de markt. Want zowel de Niche als de Eureka's hebben klassieke maalschijven qua profiel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor fransg » zo 11 apr 2021, 16:51



het is te laat op de dag om koffie te drinken voor mij, dus morgen verder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B003
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 13:38

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor B003 » zo 11 apr 2021, 17:02

Beide heren heel veel dank voor de uitgebreide verslagen. Ik ben er dan nog niet helemaal uit.

Wat ik mij afvraag is hoe het dan kan dat een Comandante handmaler alles goed doet.
Je zou haast denken, koop er daar 2 van, 1 voor espresso en 1 voor pourover ingesteld. Een Hario motordrive met adapter voor de Comandante. Ben je minder dan 600 Eu kwijt en alles is perfect. Single dose, geen retentie en snel wisselen van boon.
Waar gaat mijn idee mank?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron