G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 16 apr 2021, 08:37

HBB gebruikt voor de alignment check een meetklok waarmee ze heel precies de uitlijning van de maalschijven en de afwijking van de as kunnen controleren. Bij alle malers die zij ombouwen op SSP wordt op de uitlijning met behulp van deze tool geoptimaliseerd. Mooie service!

Mijn maler wordt aanstaande maandag omgebouwd op SSP Multi-purpose. Dus in de loop van volgende week zullen we zien of de toleranties van de G-IOTA toereikend zijn voor dit specifieke maalwerk dat hogere eisen stelt aan de uitlijning en toleranties dan de standaard maalschijven en de SSP HU. Als ik zie hoe serieus HBB dit oppakt heb ik er wel vetrouwen in. Laat maar komen.

Verder heb ik van Pti begrepen dat de antistatische flap alias clump crusher erg stug is en bijdraagt aan de retentie. Als daar maalsel ophoogt kan dit er voor zorgen de blaasbalg functie niet afdoende zijn werk kan doen. Je krijgt dan te veel exchange hetgeen voor een single dose maler ongewenst is. Dit probleem treedt vooral op als je heel fijn maalt. Door een klein hoekje van de flap af te knippen wordt de weerstand kleiner en is dit probleem deels op te lossen. Ik denk dat het een goed idee is dat de fabrikant een verbeterde flap gaat ontwikkelen. Eureka heeft dat destijds ook gedaan voor de Atom serie. Helemaal zonder flap is geen optie vanwege het ongecontroleerde sproeien; zelfs met RDT. Overigens kan het ook zijn dat de flap in de loop van de tijd wat minder stug wordt.

Screenshot_20210415-145315_Instagram.jpg
Screenshot_20210415-145310_Instagram.jpg
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bobbee » vr 16 apr 2021, 09:09

Paar dunne ijzerdraadjes voor de uitloop waar nu de rubberen flap zit. Net zoals werdt gedaan bij de mazzers werkt misschien goed bij de giota.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor HanR » vr 16 apr 2021, 09:33

Wat ik niet begrijp over dat uitlijnen is het volgende.
De schijven zijn per definitie perfect (uitgaand van SSP schijven). De enige afwijking kan dus nog zitten in de passing van de maalschijfdrager op de as. Met uitlijnen hef je de axiale afwijking op.
De laterale afwijking blijft over, maar die is dermate klein, dat deze niet relevant is.
Begrijp ik het zo goed?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor bvds » vr 16 apr 2021, 10:20

Wat ik niet begrijp over dat uitlijnen is het volgende.
De schijven zijn per definitie perfect (uitgaand van SSP schijven). De enige afwijking kan dus nog zitten in de passing van de maalschijfdrager op de as. Met uitlijnen hef je de axiale afwijking op.
De laterale afwijking blijft over, maar die is dermate klein, dat deze niet relevant is.
Begrijp ik het zo goed?
Ik weet er te weinig van. Pti kan dit beter beantwoorden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor cremalover » vr 16 apr 2021, 12:37

Wat ik niet begrijp over dat uitlijnen is het volgende.
De schijven zijn per definitie perfect (uitgaand van SSP schijven). De enige afwijking kan dus nog zitten in de passing van de maalschijfdrager op de as. Met uitlijnen hef je de axiale afwijking op.
De laterale afwijking blijft over, maar die is dermate klein, dat deze niet relevant is.
Begrijp ik het zo goed?
Ligt er maar aan wat je perfect noemt. Heb jij SSP schijven ooit op de .001 nagemeten ?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor HanR » vr 16 apr 2021, 12:42

Nee, die behoefte voel ik niet erg.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Pti » ma 19 apr 2021, 15:44

Kleine update:

Toch maar grondig aangepakt om zeker van mijn zaak te zijn. Afgelopen vrijdag de maler even ingepakt en opgestuurd naar CDS Automaten (home barista/HB) in België.
Daar is samen met de technische staf nog even goed naar de molen gekeken en Tom en ik hebben daarbij wat telefonisch contact gehad.

Het bleek dat de dubbele clumpcrusher in de uitloop voor wat problemen zorgde. Dit punt is aangepakt en daarna is de molen opnieuw uitgelijnd met de tools die HB hiervoor heeft aangeschaft. Er worden nu -naar zeggen van HB- betere extracties gehaald op een iets grovere maling. De maler werkt nu dus 100% naar behoren en gaat vandaag terug onderweg.

Wat betreft het klantcontact en snelle werken van HB trouwens niets dan lof, dat mag zeker gezegd worden.

Ik ga nog even uitgebreid testen als de molen aankomt en ook weer even side-by-side testen met de mignon specialita. Daarna is het tijd voor een interessepeiling, want de nieuwe container komt binnen een maand aan.

Gebruikersavatar
Eckspresso
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 16:14

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Eckspresso » ma 19 apr 2021, 20:39

Pti, betreft de interessepeiling. Ja die heb ik nog steeds. Momenteel is er niet veel keuze voor een single dose grinder in deze prijsklasse. De workflow spreekt me zeer aan omdat ik dagelijks wissel tussen french press en espresso. En de reviews van iedereen hier zijn erg interessant. Helaas minder positief dan ik elders heb gelezen. Maar ook ik hecht veel waarde aan een onafhankelijke mening :)

Testers hartelijk dank

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk


doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor doubleb » di 20 apr 2021, 08:11

Ook hier interesse.

Dank voor je update, Pti. En goede service van HB. Ben benieuwd of de maler nu meer aan je verwachtingen voldoet.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
Froika
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 06 jul 2020, 13:50
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

Berichtdoor Froika » di 20 apr 2021, 09:51

Ook nog steeds interesse hier!

Mr. Hoffman zei in een filmpje dat hij de G-iota/Solo/..... nog gaat reviewen, hopelijk schiet hij een beetje op :mrgreen:

Bedankt voor het uitvoerig testen!
☕︎

FREKKO.NL | SPECIALTY COFFEE & COFFEE GEAR


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten