Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

Berichtdoor michel77 » ma 04 jan 2021, 12:41

Ik heb mijn Baratza Sette 270w(i) nu 3 jaar en ben er altijd tevreden mee geweest. Toch kriebelt het al een tijdje, en zou ik graag een maler aanschaffen die een niveautje hoger ligt. Het doel is dus meer/betere smaak.

Dus ben ik op onderzoek uit gegaan. Een maler met een hopper zou ik nog steeds prima vinden, maar single dose mag ook. Ik weeg/time ieder shot toch al. Ik wil niet naar een handmaler, en drink alleen espresso, medium/dark roast single origins en blends.

Mijn eerste gedachte was iets in de trend van een Ceado E37S, of iets betaalbaarder een Compak E8/F8, of misschien een Anfim Pratica of SCODY II. Vooral de Compak leek me interessant, omdat die optioneel komt met een tamper met hendel. Dit zou me kunnen helpen bij meer consistentie in mijn shots, iets dat voor mij wel een factor is. Ik zie her en der echter dat de retentie bij deze malers toch wel aanzienlijk is, ook al is niet iedereen het met elkaar eens.

Hoe dan ook, zo kwam ik uit bij de Lagom P64. Single dose, wat dus prima voor me zou zijn, en als het goed is zeker een verbetering qua smaak ten opzichte van de Sette. Komt waarschijnlijk ongeveer op 1.500 euro, wat de max van m'n budget is. Alternatieven in dezelfde prijsklasse lijken er niet te zijn, qua single dose gaat het al snel van de Niche Zero naar de Monolith, en 2000+ euro vind ik toch net iets teveel van het goede. Ik zou nog kunnen kijken voor een tweedehandse conische Monolith, maar volgens mij is dat zoeken naar een speld in een hooiberg.

Weten jullie nog malers die ik zou moeten overwegen in mijn situatie? Of hebben jullie ervaring met de Compak of Anfim modellen als het gaat om retentie?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

Berichtdoor bvds » ma 04 jan 2021, 13:59

Voor medium tot dark roast zou ik geen andere maler kopen. De Sette is niet echt een degelijke maler te noemen, maar met het maalsel is weinig mis.

Een Lagom met unimodale schijven is vooral fijn als je een voorkeur hebt voor heel licht gebrande boontjes.

Als je toch geld wil uitgeven kijk dan eens maar de Eureka Atom 75! Dan heb je "Mythos burrs" in een relatief kleine behuizing. En die maler is ook nog eens hartstikke stil. Als single doser is voor medium tot dark roast de Niche niet te verslaan.

Of je er op smaak heel veel op vooruit gaat is en blijft de vraag. Waar koop je je koffie? En wat denk je te missen?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

Berichtdoor michel77 » ma 04 jan 2021, 15:56

Voor medium tot dark roast zou ik geen andere maler kopen. De Sette is niet echt een degelijke maler te noemen, maar met het maalsel is weinig mis.

Een Lagom met unimodale schijven is vooral fijn als je een voorkeur hebt voor heel licht gebrande boontjes.

Als je toch geld wil uitgeven kijk dan eens maar de Eureka Atom 75! Dan heb je "Mythos burrs" in een relatief kleine behuizing. En die maler is ook nog eens hartstikke stil. Als single doser is voor medium tot dark roast de Niche niet te verslaan.

Of je er op smaak heel veel op vooruit gaat is en blijft de vraag. Waar koop je je koffie? En wat denk je te missen?
Het is niet zozeer dat ik iets mis; ik wil van een 8 naar een 9 zeg maar. En ik lees regelmatig over de hogere extraction yields van de betere malers, mensen die meer/complexere smaken in hun koffie vinden na upgraden naar een betere maler. Bijvoorbeeld ook bij het upgraden van een Niche Zero naar een Lagom P64. Na 3 jaar te hebben genoten van m'n Unica en Sette, wil ik weleens kijken of het nog lekkerder kan.

Wat de Lagom betreft, de unimodale schijven zijn inderdaad beter voor lichtere brandingen, volgens Option-O zelf althans, maar ze bieden ook high uniformity schijven, waarvan ze zeggen dat die ook erg geschikt zijn voor medium en dark roast.

Ik koop m'n koffie op verschillende plekken trouwens. Altijd vers gebrand, bij verschillende branders in Nederland, Duitsland en pre-Brexit nog weleens in het VK.

Maar je denkt dus dat de Atom 75 wel een upgrade zou zijn qua smaak? Single dose is dus geen doel, maar de hopper malers die een upgrade qua smaak zouden zijn, komen denk ik vrijwel allemaal met een flinke retentie en dat is dan weer zonde.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

Berichtdoor bvds » ma 04 jan 2021, 19:28

Die hogere extracties hebben alleen zin bij echt lichte branding.

De HU schijven zijn vrij traditionele schijven. De Atom met Mythos burrs zal zeker niet onder doen voor dat maalwerk. Althans mijn inschatting.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Nieuwe maler: Lagom P64 of toch iets anders?

Berichtdoor michel77 » ma 04 jan 2021, 21:21

Die hogere extracties hebben alleen zin bij echt lichte branding.

De HU schijven zijn vrij traditionele schijven. De Atom met Mythos burrs zal zeker niet onder doen voor dat maalwerk. Althans mijn inschatting.
Ik zal es in de Atom gaan duiken, in ieder geval bedankt voor de info en aanbeveling!


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron